Jump to content

9 mm fabrikkammo til P 08 'Luger'.


Tordenkil

Recommended Posts

Svigerfar har en 9 mm luger på hånda, som han har veldig lyst til å kjøpe. Men han har hørt rykter om at det er vanskelig å få tak i '9 mm. Moderat' ammunisjon i butikk. Noen som vet?

 

Jeg er forøvrig klar over at Forsvaret ennå har endel svakt ladd Geco som ble innkjøpt nettopp for bruk i P 08 og P 38, og at det kan 'orges' ammo via bekjentskaper i grønt, men det er altså ikke tema her... og ikke hjemmelading heller... :)

 

Med vennlig hilsen, Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I utgangspunktet skal vel all sivil 9mm fabrikkammunisjon være ladet til nominelt nivå, altså tilsvarende original Luger-ladning, med mindre den er merket som +P eller spesifisert 9mm Major. Den blå Gecoen er ikke noen redusert ladning, men forsvaret trykket advarsel mot bruk i P-08, P-38 og High Power på loter med FFV-ammunisjon som var ladet til høyere nivå for å bedre driftssikkerhet på maskinpistoler. Glocken tåler dette ladningsnivået.

Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke ordinær fabrikkammunisjon i min Luger (artilleriversjon, byggeår 1917), og har brukt bl.a. Geco, FFV uten advarsel, Fiocchi, Norma, PMC, Federal og CCI. Bruker stort sett 115 og 124gns kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du kan kjøpe 1400++ runder med original p08-ammo av meg. Laget i '42 og '44, mener jeg det var. Stålkule og svart lakk på hylsa og greier. Kult å ha, men ikke kult å skyte med på grunn av kvikksølvhettene. :P Egentlig burde du vel lade 9mm selv, sånn at du er sikker på at ladningene er ok for lugeren?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke ordinær fabrikkammunisjon i min Luger (artilleriversjon, byggeår 1917), og har brukt bl.a. Geco, FFV uten advarsel, Fiocchi, Norma, PMC, Federal og CCI. Bruker stort sett 115 og 124gns kuler.

 

Sitter ikke med de nøyaktige tallene i hodet, men utifra grovhusken finnes det en god del moderne sivil fabrikkammo derute som er ganske hardt ladd, uten at det nevnes på esken.

Hvaslags hastigheter gav originalladningen i sin tid?

Selvom man ikke nødvendigvis overstiger trykkstandarden for kaliberet kan det godt hende at endel av den moderne ammoen har høyere rekylenergi enn gammeldags lugerammo, og i et rekyloperert våpen vil økt rekyl gi høyere belastning, selvom trykket er det samme.

 

124grs kule i 1200fps er og 115grs kule i 1300fps er vel ikke helt uvanlige tall for "hardt ladd" moderne ammo om jeg husker riktig.(sånn går det når man bare skyter slappe hjemmeladninger!)

 

Hvor rask er en slik FFV med advarsel mot bruk i gamle pistoler?

Og hvor mye veier kula?

Link to comment
Share on other sites

Nå har Lugeren den egenskapen at den gir ganske klar beskjed ved feil ladenivå - hvis patronen er for svak lager den "skorstein", og er den for sterk snur den tomhylsen ~180 grader og griper den på veien frem igjen. Disse tegnene viser den ganske konsekvent, og det utgjør verken fare eller nevneverdig ekstra slittasje å skyte noen få fabrikkpatroner for å påvise det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har fått Luger'n i hus, med en god del ammo fra 1942... Den har jeg hørt skal være korroderende og ikke egnet.. Er det noen som vet om "moderne ammo med dagens normale ladninger" kan benyttes i en gammel Luger ? Eller bør jeg kjøpe noe svakere ladet spesialammo til dette ??

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe 1400++ runder med original p08-ammo av meg. Laget i '42 og '44, mener jeg det var. Stålkule og svart lakk på hylsa og greier. Kult å ha, men ikke kult å skyte med på grunn av kvikksølvhettene. :P Egentlig burde du vel lade 9mm selv, sånn at du er sikker på at ladningene er ok for lugeren?

 

Har ei bøtte med 2000 av de nevnte svartlakerte .

Er det at de har kvikksølvhetter helsefarlig eller er de ødeleggende for våpnet ???

Link to comment
Share on other sites

original p08-ammo av meg. Laget i '42 og '44. Stålkule og svart lakk på hylsa og greier.

Prosjektilet av sintret jern, med mantel av valset jern, om jeg ikke tar helt feil.

 

Korrosive tennhetter og kulemanel som antagelig heller ikke er helt snill mot løpet.

Hadde noen pakker slikt, en samler ble glad for å få det, og jeg glad for å bli kvitt det.

Det tror jeg 9 millimeter'n min var også.

Link to comment
Share on other sites

Har fått de samme resultatene som "Høggern" når jeg kronografterte div loter med FFV og GFL merket "SKARP". Fikk mellom 1240-1260 fsek.

 

Klarer ikke å finne igjen resultatene fra en kronografering av "Luger" ammo fra 42.

Mener å huske at prosjektilet veide ca 100grain, og at vi kronograftert ammoen til mellom 1300-1400fsek

Link to comment
Share on other sites

Følg denne linken, og se litt nedover på siden:

http://worldwarmilitaria.com/forum/show ... hp?p=52391" target="_blank

 

For den som er interessert i å grave seg ned i historien om 9 mm kan lese her:

http://cartridgecollectors.org/intro9mm ... mmpara.pdf" target="_blank

 

Siterer fra denne linken:

' During the early stages of World War II, Germany developed two new bullets in an attempt to

conserve lead. the first of these bullets was designated the 08mE (for mit Eisenkern) or “with

iron core”. As shown in the illustration the normal lead core is replaced by an iron core with lead

around the base of the iron core. This bullet was initially identified by the black bullet jacket, but in

1944, it became the standard German ball load and the blacken bullet jacket was dropped. The second of these bullets was made by compressing iron powder at high temperature into a solid material known as Sintered Iron or Sintered Eisen. This was designated

as the 08SE bullet and is identified by it’s dark gray color.

 

Flere historiske kilder oppgir kulevekten til 124 gns, som faktisk også var kulevekten for den originale koniske kuleformen. For å spare bly ble det brukt hardpresset jernpulver, altså. Mantel av valset jern med rustbeskyttende lakkering. Senere var mantelen av valset jern(blikk) med elektroplettert kobber utenpå.

 

Kilder oppgir en Vo på 1240 til 1250 f/s for tysk 9 mm ammo av denne typen (124 gns), skutt fra 4" lugere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...