Jump to content

Løpsprengning amerikanske børser


tanketomtyrenakke

Recommended Posts

God kveld. Førsteposten min på dette forumet. Har brukt mye tid her og ser det er mange kunnskapsrike folk.

 

Jeg er på leting etter min første rifle og skal ha 308. Det er mye fine/greie børser å få i prisleiet jeg tenker (7-12000), deriblant amerikanske Rem 700 og Xbolt/Abolt3 (strengt tatt japansk bygd da). Men så var det dette med løpssprengningen til testfakta for mange år siden. Har søkt en del og ser det ble diskutert noe i etterkant men siden virker det å være relativt tyst. Amerikanske skyteforum virker heller ikke særlig innstilte på å diskutere dette. Jeg er ikke interessert i å miste hånda fordi jeg ikke merka om kula forlot løpet helt.

 

Er det kommet noe nytt om dette annet enn at "Remington ikke forstår/mener det er en tullete test"?

Er det noe folk generelt tenker på/velger å ignorere?

Er standardløp mer utsatt enn typisk "tactical/varmintløp" (tykkere løp)?

Vil "eksplosjonen" være like dramatisk som i denne filmen dersom man hadde festet børsa i kolba i stedet for ved munningen?

Finnes det noen EN/ISO/tilsvarende standarder som sier noe om akseptkriterier for hva rifleløpet skal tåle?

 

Link to comment
Share on other sites

Viss dette er tilnærminga di til ditt første riflekjøp, blir du aldri ein habil skyttar. Greit med respekt for kreftene som er i sving, men det får no vere måte på. Anbefalar følgande framgangsmåte, den har fungert for nær sagt alle over svært lang tid:

1.Kjøp den rifla du har lyst på.

2.Kjøp ammo.

3.Skyt.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" rifle merker har nok sine uhell med diverse løpssprenging! Noe skyldes nok teknisk feil, mekanisk feil, stål/struktur, div svakheter, både materialmessig men nok også konstruksjonsmessig. Så gjenstår nok resten hvor skytteren selv har gjort endringer, som har medført mange uheldige hendelser, lading er vel nok den største faktoren her i så måte. Og disse i kombinasjon med hverandre. Det er viktig å bruke hodet og fornuften mens man holder på med våpen og ammunisjon, både i forkant, under og mens ting foregår, men også i etterkant! Det er viktig å sette seg godt inn i alt man trenger å lære å vite, og ikke stresse. Sikkerheten må alltid være nr1!

Link to comment
Share on other sites

For det første er vel den testen en absolutt worst-case, og jeg tviler på at noen produsenter lover noe som helst i et slikt tilfelle. Dernest er testen overhodet ikke statistisk relevant, det er på ingen måte gitt at ti like børser ville gitt samme resultat. Selv små forskjeller i betingelser og materialer kan gi store utslag.

 

Slike hendelser hører uansett til sjeldenhetene, og fordrer som regel grov uaktsomhet fra skytter. Du vil føle det om kula ikke forlater pipa, eller rettere sagt IKKE føle det. Hvis kula står igjen i løpet vil du ikke ha rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Av amerikanske rifler har jeg hatt/har: Remington (flere), Winchester, Savage, TC, Kimber (flere) og Ruger(flere).

Dette i et tidsspenn på ca 40 år, og mange tusen skudd.

Kaliber: 243 Win, 270 Win, 308 Win, 30-06 Sprg, 338 Winmag, 35 Whelen, 375 H&H og 375 Ruger.

Har hele tiden ladet selv, og så langt har jeg første løpssprening til gode :D

Link to comment
Share on other sites

De viste sprængningsforsøg, viser næppe noget konsekvent omkring generel evne til at undgå løbssprængninger. Der er desværre en stor grad af tilfældighed, i hvor den ibankede kugle sidder. Der er også flere piber som har små lækasjer , men som i det konkrete tilfælde ikke sprang. Der findes eksempler blandt næsten alle fabrikater, hvor de ikke reagerede som på videoen.

Videoerne viser INTET omkring låsens styrke. Udelukkende et tilfældig billede af hvordan et enkelt løb reagere på en tilfældig blokering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...