Jump to content

.223 på vildsvin


mortenbohmer

Recommended Posts

Har nylig kjøpt meg en Howa 1500 i .223. Tenkte i utgangspunktet at denne skule være til diverse småvilt og for mine sønner, så de slipper å skyte med fatterns links børse :)

 

I butikken så ble det sagt at den ikke kan benyttes til vildsvin, noe jeg bare aksepterte og ikke tenkte noe mer på. Men ved litt undersøkelser rundt ammo så finner jeg flere leverandører av ammo til .223 som er beregnet på vildsvin.

 

Er det noen som har erfaring med å felle vildsvin med dette kaliberet ?

 

M

Link to comment
Share on other sites

En del over dammen bruker 223 på villgriser som absolutt ikke er det samme som villsvin.

I tillegg bruker de gjerne halvautomatiske våpen med 30 skudds magasiner eller mer.

 

Dersom den hadde vært lovlig på villsvin i Norge og Sverige, vil den nok fint tatt livet av mindre griser raskt, men utfallet hadde nok blitt særdeles tvilsom om man hadde prøvd seg på en større gris.

Så det er veldig bra og fornuftig at 223 ikke er lovlig til slikt vilt her.

Link to comment
Share on other sites

.223 er mest for lovlig vilt som blir skadeskutt og båret bort av fire.

 

Det jeg har sett er 6.5x55mm - .308 - 30-06 og 9.3x62

Jeg mener å ha sett en DVD med noen litt sofistikerte Tyskere

som brukte noen lignende mere sjeldne kaliber.

SLUGS skal visstnok fungere greit på kortere hold.

 

Hvis jeg skulle valgt fritt uten tanke på garderoben så ble det 9.3x62mm

Relativt Prisgunstig og gir litt ekstra hvis du ikke treffer helt optimalt på ett villsvin som kommer dundrende i fullt firsprang.

 

Jeg vil helst ikke gjøre noen dårligere jobb enn griseslakteren på slakteriet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Sånn i tillegg til at det kort og greit ikke er lov i Norge og Sverige tviler jeg på at det er noen spesielt egnet kaliber for villsvin. Samme hvor mye kanerene henger ut av helikopter og skyter gris med Ar15..

 

Sikkert en og annen idiot av dem som bruker 223 i Ar'en, men tror nok de fleste av de som bruker ar på svin har noe litt kraftigere i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hei

historien om Bella Twin med bjørn i 1953 er godt dokumentert skjøt en kjempestor grizzly med 22.longrifle et skudds våpen i hode på kort hold ,bjørnen datt og etter at den lå stille gikk hun bort og skjøt bjørnen 7-8 ganger til i hode for å være sikker på at den var død det var de patronene hun hadde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...