Jump to content

Rimeligste målmateriell/skyteskiver?


Weholt

Recommended Posts

Ok, ikke helt svara jeg forventa, men greie nok :) . Hadde jeg funnet en måte å "kle" en blink i noe slags metall så den holdt litt kunne jeg jo laga noen blinker på størrelse med ryper etc. Hmm ...

 

Et annet spørsmål er om man kan utforme blinkene som man vil. Egentlig ikke interessant for meg, men jeg har hørt det er forbudt å skyte på blinker som har form som mennesker, bilder av personer etc. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Ok, ikke helt svara jeg forventa, men greie nok :) . Hadde jeg funnet en måte å "kle" en blink i noe slags metall så den holdt litt kunne jeg jo laga noen blinker på størrelse med ryper etc. Hmm ...

 

Et annet spørsmål er om man kan utforme blinkene som man vil. Egentlig ikke interessant for meg, men jeg har hørt det er forbudt å skyte på blinker som har form som mennesker, bilder av personer etc. Stemmer dette?

 

hvorfor skulle det være det? klart den vanlige skytter og våpen eier ikke har noe bruk for det. og får/bør få rare blikk og kommentarer om man skyter på slikt men politi og militeret trener vel mye på slike blinker. nøyer meg godt med å skyte på bildører, stål blinker, selvanviser, leirduer, snus esker osv. mer enn god nok trening. treffer man ei snus eske på 100m ++ så vil jeg tro det hyrer ganske godt på de fleste jakt situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hørt det er forbudt å skyte på blinker som har form som mennesker, bilder av personer etc. Stemmer dette?

Jeg har ikke hørt om noe forbud, men å bli sett i å bruke slike blinker ville ihvertfall nokså effektivt frata deg enhver troverdighet som seriøs jeger/skytter. Slikt er -- for å si det mildt -- usmakelig og ikke noe som fornuftige folk driver med.

 

Forøvrig kan jeg også anbefale tjukt papir og laserskriver. Funker hver gang, koster ca. 50 øre pr. ark.

Link to comment
Share on other sites

Det er min mening også. Årsaken til at jeg spurte var at jeg hørte noen i en lokal skytterklubb ble tatt i å skyte på bilder av en tidligere statsminister og ble kastet hodestups ut av klubben. I den samme sammenhengen ble det sagt at slikt var forbudt, men hva som er forbudt ved lov og hva som er etisk/moralsk forkastelig er to forskjellige ting.

 

Og takk for innspill om blinker. Har kjøpt en selvanviser fra XXL som egentlig funker ok, men liker blinker med poeng-inndeling også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at det er ett DFS- skytterlag du ble kastet ut av.

 

I kapittel 9.310 i skytteboka, står det at feltfigurene skal være abstrakte. Det vil si, de skal ikke ligne menneskelige former. Alle feltfigurene har utgangspunkt i krigs-mål, men er utviklet til abstrakte figurer. For eksempel "stripa" er en kopi av bunkers-stripe, skyteskår i en bunkers. C-målene er utviklet fra en tyskerhjelm, diverse trekant-mål er hod+skuldre på soldater etc. Fra tidligere var det tegnede uniformer på mange av figurene. I min spede begynnelse på DFS-skytingen, overvar jeg i førsten av 1980-tallet en finale med en såkalt hel-figur. Dette var en figur av en soldat i full størrelse, og med påtegnet uniform... Dette var allerede på det tidspunktet forbudt, og man gikk stille i dørene... Jeg mener det dengang stod i skytterboka at blinkene ikke skulle ligne mennesker. Enten husker jeg feil, eller så er skytterboka endret. Formålet og årsaken er uansett den samme.

 

Mitt poeng er, at DFS-skyttere er kjent med at det er forbudt å skyte på blinker som ligner mennesker, ifølge skytterboka. Hvorvidt det er noen norsk lov som forbyr dette, vet jeg ikke.

 

At du ble kastet hodestups ut av skytterlaget, var en sterk overreaksjon synes jeg. Det hadde vel holdt med en forklaring om at slikt godtas ikke på en DFS-bane.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skutt masssevis av toppløse damer med luftgevær i min spede barndom. Rev ut ukens flørt fra Vi Menn og plaffet ivei.

 

Brystvorte på 15 m hold var presisjonsskyting 8)

 

Litt kjedelig å lese i de gamle Vi Menn bladene på hytta nå da, siden det ikke finns lettkledde damer i dem......

Link to comment
Share on other sites

La meg oppklare noe med en gang; det var ikke jeg som ble kastet ut. Dette er en historie som er noen år gammel og jeg har startet med pistolskyting for noen uker siden, men har hatt venner som har drevet med skyting en stund. En av disse vennene fortalte om episoden og jeg spurte her av ren nysgjerrighet. Jeg er som sagt helt enig i at det å skyte på bilder av virkelige persone eller menneskelignende pappfigurer er forkastelig. Mitt spørsmål gikk på om dette var forbudt ved lov eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Det er min mening også. Årsaken til at jeg spurte var at jeg hørte noen i en lokal skytterklubb ble tatt i å skyte på bilder av en tidligere statsminister og ble kastet hodestups ut av klubben.

 

Uansett om man liker personen(statsministeren) eller ikke mener jeg det er totalt usmaklig. Om noen ble jagd vekk fra en skytebane og kasta ut av skytterlaget var da kansje en overreaksjon.

 

Men er det noe vi etter min mening ikke trenger i norge i dag er det folk som løper rundt på skytebanene å skyter på bilder av personer. Det tror jeg vil kunne føre til at skyttere og jegere ses på som en mindre seriøs gruppe om utenforståede får se det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...