Jump to content

Systemrifle under 20 tusen. En jungel, hva velger man?


old-gun

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst på en rifle med mulighet for pipeskift. Hvilke erfaringer har kammerfolket rundt dette?

 

Leste siste Jeger hvor det var en gjennomgang av ulike systemer/merker, uten at jeg ble særlig klok av den. Det var lite konklusjoner, og alle ble definert som "gode"

 

Modellene som er aktuelle er vel: Sauer 202, Mauser m03, Røssler, Shultz & Larsen, og Blaser r93

 

Noen som har testet disse opp mot hverandre, og kan si noen om fordeler og ulemper med de ulike?

Link to comment
Share on other sites

Blir vel personelige prefferanser og krav/ønsker som bestemmer her, prøv de og se hvem du liker best! Prioriterer du billige løp, fleksibilitet ift montasjer justeringer osv, rettrekker, treffpunkt forandring v. Løpsbytte, oppspenner, lengde på rifle..... Hva Er viktigst for deg...

 

Tipper det kommer noen og fraråder deg R93 pga. Sikkerhetsdebatten, noen mener Mauseren er klumpete og tung.. Osv, osv

 

De er vel alle gode rifler!

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Detaljer som utmerker seg: M03 og R93 har oppspenner, R93 har kikkertmontasjen på løpet, som fører til at hvis du lar løp og sikte følge hverandre er den 100% repeterende på treffpunkt etter pipeskift.

 

Ut over det, så er alle gode rifler, og mitt beste råd er å se/klå på alle og velge den du føler deg mest komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Gikk gjennom samme dilemma som deg i fjor.

Brukte lang tid på research. Leste og prøvde en hel haug.

 

Som de fleste her kommer til å si: den børsa som gir deg god-følelsen vil helt sikkert være den riktige for deg.

 

Endte opp med Sauer 202, og har ikke angret en dag siden.

 

Her er noen av hovedpoengene på hvorfor ikke jeg valgte følgende:

- Heym. En børse som i utgangspunktet gav meg utrolig god-følelse. Det som trakk ned var at den må må sendes til Tyskland for løpsbytte. Den må spesialtilpasses hver enkelt rifle.

- Blaser: liker ikke Rettrekker mekanisme. Jeg liker følelsen av å låse ned en bolt ordentlig.

- Mauser: vekt

- S&L: gav meg enkelt og greit ikke noen spesiell godfølelse.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar!

Blir vel litt som jeg tenkte, smak og behag, og hva som vekker godfølelsen!

 

Økonomi er jo også en bit i dette. Billige løp, deler , osv.... Eneste grunn til at jeg skulle falle for en rettrekker ala R93/R8, er at kikkerten sitter på løpet. Tror alikevell jeg hadde tatt en tur på skytebanen etter løpsbytte(for å motbevise Murpys lov :roll: )

 

Savner forøverig en grundig test av disse systemvåpnene opp i mot hverandre, gjerne med et bredere testpanel, enn bare artikkelforfatter i et jaktblad. Sett på fordeler og ulemper osv..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eneste grunn til at jeg skulle falle for en rettrekker ala R93/R8, er at kikkerten sitter på løpet. Tror alikevell jeg hadde tatt en tur på skytebanen etter løpsbytte(for å motbevise Murpys lov :roll: )

Nettopp! Helt enig. Uansett hvordan ting er montert så ville jeg personlig ikke foretatt noe løpsbytte på noen som helst børse uten å ta noen prøveskudd før jakt.

Selv om leverandør påstår treffpunktet endrer seg så vil jeg aldri ta det for god fisk.

Link to comment
Share on other sites

det finnes løp til 202 for ca. 4 høvdinger

I jaktprofil? De har vel på våpensmia, men jeg kan ikke se de har tynnere løp enn 18 mm, som blir for tungt for min smak på jakt. Nærmeste er vel shults og larsen løp til 5000,- Hvilket jeg synes er mye for ei pipe. Prisen på Blaserløp er jo hinsides, det selges jo brukt (utskutte?) løp for 7-8 tusen. Til sammenligning koster 200 STR løpene ca 3600,- nye.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en gang vært i den samme tenkeboksen. Vippa mellom Sauer202 og Shultz&Larsen

 

Jeg kom over ein Schultz & Larsen Victory 97,med grade5-stokk og åttekantpipe. Etter ein liten prøveskyting var valget enkelt. Den børsa overgikk alt jeg hadde skutt med før.

Markedets glatteste og deiligste sluttstykkegange, en hinsides god presisjon, velformet stokk, herlig avtrekk, rett og slett ei likandes børse.

Har nå piper i 30-06. 6,5x55 og 9,3x62 til denne, et stort pluss er at det er rimelige priser på nye løp. Du kan bruke samme sluttstykke fra 22-250 til 9,3x62.

 

I og med at kikkertsiktet ikkje er montert på pipa så har jeg for samvittighetsskyld testskutt mellom løpsbytte. Hittil har det ikkje vært avvik etter løpsbytte. Spot on hver gang.

Bruker faktisk samme kikkertsiktet på 30-06 og 6,5x55 - det er bare et par cm i avvik mellom to forskjellige løp i forskjellige kaliber. Mye mulig det er litt flaks inni bildet, men likevel.

 

Jeg trodde derfor den gang, og intill nylig at jeg har børsa som dekker alle mine behov, rettrekker skulle jeg absolutt ikkje ha...

men det var før jeg var så dum at jeg prøvde en Merkel RX. Helix, den er unik, rett og slett genial , og plutselig var rettrekker interessant.:shock:

 

Nå er det bare grublerier om kaliber og stokkvalg som gjenstår før den er på plass i skapet. :mrgreen:

 

Lykke til i ditt valg! Du blir nok fornøyd uansett hva du velger :D

Link to comment
Share on other sites

System rifle er bare knall. Har alltid ønsket meg sånn siden de første Sauer 202 riflene kom på 90 tallet med mulighet for løps skifte. Har endelig kjøpt ei Blaser R93, å benytte dens muligheter. Foreløpig har jeg bare 1 løp, men med utlåns erklæring låner jeg av mine jakt kompiser løp å får teste andre kaliber. Mye flott å velge i. Jeg har alltid Vært svak for Sauer 202, siden jeg som ung jeger fikk se en sånn 202 engang på 90 tallet. Endte opp med Blaser sjøl da. Liker den raske lade grepet rett trekker gir, å føler det er ei solid og pålitelig rifle. Men skal ikke utelukke at det kan bli en 202 takedown en vakker dag..

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunn til at jeg skulle falle for en rettrekker ala R93/R8, er at kikkerten sitter på løpet. Tror alikevell jeg hadde tatt en tur på skytebanen etter løpsbytte(for å motbevise Murpys lov :roll: )

Nettopp! Helt enig. Uansett hvordan ting er montert så ville jeg personlig ikke foretatt noe løpsbytte på noen som helst børse uten å ta noen prøveskudd før jakt.

Selv om leverandør påstår treffpunktet endrer seg så vil jeg aldri ta det for god fisk.

 

Og nå har jeg hatt av og på kikkerten så mange ganger at jeg er 100% sikker at det er likt hver gang. Tar av kikkerten ved løpspuss, kjempegreit :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prisen på Blaserløp er jo hinsides, det selges jo brukt (utskutte?) løp for 7-8 tusen. Til sammenligning koster 200 STR løpene ca 3600,- nye.

Ja, Blaserløp koster litt mer - men det er ikke langt mellom lite brukte R93-løp i 6,5x55 og 308W til 6000,- eller noe mindre, og det er vel mitt inntrykk at de ikke koster stort mer (i praksis, villedende pris er nå en ting..) nye heller. Jeg har selv slitt med å bli kvitt nesten nye Blaser-løp til slike priser, og har vel betalt mellom 4 og 6000 for mine løp omtrent (noen av de inkl. demper). Prisen på løp til sære kaliber er noe helt annet, men slike kaliber er vel ikke helt standard til andre system heller? Uansett er det vel 6,5x55 eller 308W (eller til nød 223R) som står for langt størstedelen av treningsskuddene som skytes? Hvor mange skyter reelt sett så mange skudd med en slik rifle (antar at de fleste som skyter ut et løp i året eller liknende med std. kaliber uansett oftest gjør dette med en 200STR)?

 

Jeg har selv hatt Sauer 202 og Schultz & Larsen tidligere, og har nå Blaser R93 (samt en 200STR som ikke brukes). Elsker Blaseren sitt modulsystem der jeg kan demontere og samle på kryss og tvers (har en del ulike løp og kikkerter) og ha full kontroll på treffpunkt. Noen "fin" børse med sjel er det absolutt ikke, men den kommer nærmest "verktøysfølelsen" av repeterbar presisjon i alle situasjoner og jeg har full tiltro til den, noe jeg ikke hadde til Saueren (den var jo sykt presis da, men jeg turde ikke demontere pipen i hytt og pine, og var veeeldig nøye med å ikke søle olje og rense forsiktig). Schultz'en var helt topp den med, men (jeg følte att den) krevde samme tilnærming som Saueren. Hadde alle riflene parallelt en periode, men brukte etter kort tid bare Blaser R93'en hele tiden da jeg ikke orket å stelle med de andre riflene.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig pris på brukte løp til R93 er 4-5500kr. Nye løp får man til ca 7000kr i standardkaliber om man tar en ringerunde. Kan være lurt å sjekke Finn.no før man kommer med bastante uttalelser :wink:

Edit: tenkte ikke på ditt innlegg Barks

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg sliter med tanken på å kjøpe brukte løp uansett merke. Man har null kontroll med hva man får. En må ta selgers ord på hvor mange skudd pipa er skutt. Eneste måten å ha litt kontroll på er å stikke et borescope i pipa. Et borescope koster penger, om en da ikke er heldig og kjenner en bøsjemaker med slikt utstyr. Jeg hadde aldri gitt 4000-5500 for en brukt pipe uansett merke uten å kjenne selger :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med tanken på å kjøpe nytt. Har sikkert hatt over 40 våpen innom de siste 10 årene i ulike handler. Har kun kjøpt ny børse ei gang, det var en Marlin halvauto. Veldig sjelden, så godt som aldri, har varen ikke stått i stil til forventningene. Hvis budsjett er et tema så ville jeg njøpt brukt.

 

Ift systemvåpen så gikk jeg for en Sauer 202 og er strålende fornøyd med den. Har piper i 6,5x55 og 8x57is. Rimelige piper og deler og et utall stokkvalg er en fordel.

 

Løpsbytte gir veldig lite treffpunktendring og Leupold QR har jeg kun gode erfaringer med.

 

Børsa brukes både på jakt og jaktfelt. Med tykk pipe, demper, 5-skudds magasin og KKC er den ei fullblods jaktfeltrifle og med den korte 8x57-pipa er den ypperlig i skogen.

 

Edit; ang. bruktkjøp så ser jeg at det var snakk om piper. Da ser jeg poenget i å være litt mer på vakt ☺

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar!

Nå må jeg få ut finger'n og oppsøke lokale våpensjapper for å klå litt! :lol:

 

Tipper dette er et tema som kan være aktuellt for flere enn meg, så fortsett å svare, så får vi en samletråd om temaet !

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket litt på en thompson center encore pro hunter nylig. Jeg liker konseptet veldig godt. Winge har de til en fornuftig pris. Da jeg tok kontakt, fikk jeg dessverre beskjed om at de kun hadde modellen med tommelhullstokk på lager, at de kun har og tar inn i .223, at de ikke vet når, eller i det hele tatt om de tar inn flere, og at de heller ikke kan skaffe løp i andre kaliber. Etter det så slo jeg tanken fra meg og kjøpte noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...