Jump to content

Montasje uten treffpunktforandring?


Lasse

Recommended Posts

Hei, jeg leter etter en montasje som kan tas av i en håndvending og som kan monteres like kjapt uten treffpunktforandring.

Jeg har picatinnyskinne på rifla. Finnes det montasje som passer denne og som passer til mine kriterier?

 

Jeg har en rifle i 300 whisper/blk som jeg skyter sub og høyhastighets skudd i og bytter derfor mellom to kikkerter..

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring så langt er at picatinny og montering I låskassespor (Tikka) gir mindre enn ett knepps treffpunktforskyvning, dvs trenger ikke noe korreksjon. Jeg sliter derimot med ERA H7 svingmontasjen på drillingen. Den kan av og til gi 4-5 knepps forskyvning mellom 1. og 2. skudd etter påmontering. (Ikke varmeklatring!) Har sjekka alt, både dobbel og trippel i "hue og ræva" uten å finne spenninger, slakker eller andre feil. Begynner å bli rene forskningsprosjektet.

Link to comment
Share on other sites

På picatinny skinner er trikset å gjøre det likt fra gang til gang. Jeg setter kikkerten bakerst der den skal være, strammer til så det henger der, kakker til kikkert i bakkant slik at tverrpinne i montasje blir stående imot i sporet på skinna. Med montasjer ved en eller annen arm på da blir det bra hos meg. Montasjer med skrue på siden vil det være mulig å dra til forkjellig og gi forandring en eller annen vei.

Link to comment
Share on other sites

Nå hjelper vel ikke dette mye, men Aimpoints originale montasjer har en festemekanisme med innebygd momentnøkkel (knotten glir over når den har nådd riktig moment) og har så vidt jeg har erfart veldig lite treffpunktforandring om du konsekvent setter den i samme spor og i samme stilling. Det må vel finnes kikkertringer/baser med samme patent?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg bestiller meg 2 sett QRW, viker som en grei løsning som ikke ruinerer.

Det tror jeg du trygt kan gjøre.

Testet noen serier senest igår, med Leupold QRW ringer på 2 kikkerter på picatinny skinne.

Byttet frem og tilbake flere ganger mellom kikkertene. Samme treffpunkt.

De få små avvik jeg hadde skyldtes nok ikke montasjen, men skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...