Jump to content

Mer volum ved samme kruttvekt???


KnuteriK

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

For noen dager siden satt jeg å lada 50 patroner 338 LapuaMag. Jeg har mengder med med ACC 8700 krutt, og opplevde noe jeg ikke har gjort før. Etter å ha lada ca 22 patroner, var kruttmålet nesten tomt, og jeg tok frem en ny boks og fylte det opp igjen. Dette kruttet er av typen ball powder, og renner veldig fint i Uniflowen min, og hver ladning havner like under 101 grs, og så trikler jeg noen få korn for hånd for perfekt resultat, i hver patron. Anyway, da jeg hadde lada 2 patroner til, hadde jeg sansynligvis tømt målet for "gamlekruttet" og nytt krutt kom i skåla. Men da rikker ikke vekta seg. Jeg må stille ut mengdeskruen på målet over 3 omdreininger for å få 101 grs krutt. Ser også er det er mer krutt i hylsene nå, enn med det forrige kruttet. Står ikke noe Lot nr på flaskene, så jeg er usikker på hvor likt det er fra flaske til flaske.

 

Under skyting viser det seg at de siste patronene som ble ladet, og som har mer krutt/volum i seg, treffer endel lavere enn de første, ergo, det er endel tregere.

 

Men hvordan henger det sammen at 2 identiske ladninger på vekta med samme krutt, har ulikt volum?

Link to comment
Share on other sites

Krutt varierer litt fra lot til lot. I tillegg har du fuktighet; krutt både avgir og tar til seg vann. Dette er en av grunnene til at de som driver med Benchrest bruker volum og ikke vekt når de lader. De har selvsakt svært nøyaktige kruttmål.

 

Hvis du lader ladninger opp mot maks, bør du heller ikke blande krutt fra forskjellige lot'r, kan være litt forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Har du kalibrert vekta? Eller så vil jeg tro at kruttet i den åpnede beholderen har vært mer eksponert for atmosfære enn den siste du åpnet. Tømte du kruttmålet etter forrige økt, eller sto kruttet i målet? Mange feilkilder. Hvor mange grains var avviket på?

Link to comment
Share on other sites

Vekta er kalibrert, tømmer alltid målet mellom hver økt. Alt kruttet er lagret likt. Avviket er ca 2 grs. Om jeg konsekvent skulle brukt volum så vil jeg automatisk få en ES på 12 m/sek, som var avviket jeg hadde på kruttet nå, ved samme vekt. Tipper en ES på nærmere 50 m/sek ved et avvik på 2 grs.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke så mye om krutt, men litt mer om granulære medier generelt...

Ser kruttene like ut? for små variasjoner i størrelse på flak, runde eller skarpe hjørner, tykkelse og slikt vil kunne gi store forskjeller i volum

Er kruttene helt på vektskålen på samme måte? Om kruttet har falt gjennom en lang trakt, blitt ristet ut av en kruttdrypper, er helt 14 ganger mellom boks og vekt før du treffer riktig eller noe mer kreativt kan også påvirke volumet.

Link to comment
Share on other sites

Med samme lot skal dette ikke være mulig, teoretisk sett.

Kan kruttmålet ha forskjøvet seg?

Dersom du ikke finner en fornuftig forklaring ville jeg kontrollert alle boksene du har av kruttet for å se om det er samme bulktetthet i dem.

Link to comment
Share on other sites

Står ikke noe Lot nr på flaskene, så jeg er usikker på hvor likt det er fra flaske til flaske.

 

Under skyting viser det seg at de siste patronene som ble ladet, og som har mer krutt/volum i seg, treffer endel lavere enn de første, ergo, det er endel tregere.

 

Men hvordan henger det sammen at 2 identiske ladninger på vekta med samme krutt, har ulikt volum?

Undrer litt på hva du driver med. Har mye lade erfaring, men for rifle lader jeg det jeg mener er ok. for jakt, på rimelige avstander og ikke for langhold. Og synes 5 cm samling er ok, på 100 m, men ligger normalt på 30 - 35 mm. Dårlig for mange her, men pytt. Derimot så har jeg ladd mye spessielt for håndvåpen og langhold der.

 

At du heller på et krutt fra en ny boks, uten å være sikker på at det er samme lot, synes jeg er betenkelig. Jeg ville ha tømt ut kryttet, hvis jeg ikke var sikker på, at det var samme lot. Er ikke sikker på, at det er så smart den kombinasjons metoden du benytter er, selv om jeg vet noen har anbefalt den. Jeg ville satset på et godt kruttmål (enkelt å justere for div. kornstørrelser) og vært nøye på hvordan jeg oppererte det, samt hatt jevn fyllingsgrad. Selv forskjellig justering av kruttmålet kan gi forskjellig vekt, da justeringen er ugunstig for "kruttpartikklene".

 

Ser du nevner 2 gr. og det er horribelt! Kanskje du mener o,2 gr. :) Selv det er mye.

 

Er vel ikke uvanlig, at høyere trykk (større ladning) gir skudd som treffer lavere. Og det har vel ikke med treghet å gjøre.

 

Tror du skal satse på et godt kruttmål, som måler volum og kutte ut den kombinasjonsmetoden. Tenk heller på hvordan du justerer og bruker kruttmålet. Men det er nok andre, som kan mer om pressise rifleladninger her enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet kommer i kasser på 10 kg. Har skutt 19 kg av det tidligere uten noen problem. Iflg mine amerikanske kilder er dette kruttet uten Lot nr og likt fra boks til boks, som MRP. Hastighetsforandringen tilsvarer 2 grs ja. Med 101 grs fra forrige flaske, fikk jeg 857 m/sek, med 101 grs fra denne flaska får jeg 849 m/sek. Det er samme hastighet som jeg hadde med 99 grs krutt da jeg kjørte ladestige. Litt merkelig om kruttmålet har forskjøvet seg under etterfylling av krutt. Jeg har lada noen tusen patroner siden 96 og tror jeg har noenlunde kontroll på hva jeg driver med. Kruttet er noen år gammelt så det kan selvfølgelig ligge noe der. Det er er ballpowder krutt og for meg så ser kulene veldig like ut.

Jeg skjøt på 1000 meter og da vil et tregere krutt med samme kruttmengde som et litt raskere krutt gi lavere treffpunkt siden hastighet er endel lavere. Det er udiskutabelt og noe alle forstår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at du har kontroll på laderutiner, men når det oppstår slikt så er det en av mulighetene at kruttmålet har flyttet seg.

Men jeg tror du har fått to ulike loter, uansett hva produsenten skriver. Det er ikke mulig å produsere uten variasjoner.

Alder kan bety noe, ball powder er på mange måter noe dritt, men gravimetrisk vekt skal ikke forandre seg så mye ved lagring.

Det er ikke mulig å se noen forskjell på ulike lot av dette kruttet.

Fordelen med dette kruttet er at det brenner like sent som bjørkeved, det er nesten umulig å få overtrykk med det. Jeg fikk 102 gr ned i en 340 WBY uten å få skikkelig forbrenning og trykk.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror du har fått to ulike loter, uansett hva produsenten skriver. Det er ikke mulig å produsere uten variasjoner.

Jeg er enig med Per-S. men en annen mulighet er at kruttet ditt enten har tørket, eller absorbert vann. Dersom kruttet tørker vil det bli lettere, men ha samme volum. Det vil også brenne raskere, så en lavere ladning vil faktisk gi mer hastighet...

I ditt tilfelle må enten de 19 første flaskene ha blitt fuktigere, eller den siste flaska ha tørket, Jeg har ikke noen forklaring på hvordandet kan ha skjedd. Og 2% er mye, tror jeg. Hastighen du får når du bruker dette kruttet vil jo fortelle oss mer.

 

Selv har jeg kjøpt en ny lot N570 nå, etter å ha ladet med samme lot i over to år. Jeg lever i spenning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nananananaaa...

 

Jeg kjøpte det i en lokal våpensjappe :wink: Det var dyrt så inn i helvete, jeg vil helst ikke huske prisen. Men tror jeg hadde 300g igjen, så det var godt tima. Uansett er jeg spent, og glad jeg har gode data på de gamle ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo allerede fått hastigheten. Skjøt 10 skudd før helga på 950 meter, på stål. Lå inne med 849 m/sek og landa 5 av 10 skudd på plata inkl førsteskuddet. Ligger vel en video av det på Facebook. Rart om det skulle være fuktighet, alle flaskene er forseglet, pappeskene bærer ikke preg av fukt. 3 av de 19 kiloene jeg har brukt kom fra en kilde i Trondheim, som egentlig betyr at de er fra en annen lot, men de flaskene gav helt lik fart som de andre i min 7mm -338lm. Det er egentlig ikke noe problem for meg at det er noe variasjon, jeg må bare sjekke hver gang jeg åpner en ny flaske. Kjedelig å bomme på hjorten pga forskjell på brennhastighet mellom flaskene. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg var borti noe av det samme med noe vihtavouri krutt, men da jeg måler opp krutt kun ved bruk av vekt, merket jeg det på en annen måte... Brått sto kruttet helt opp i hylsehalsen.. Så var stor forskjell i volum, ved identisk vekt.. Jeg er til dags dato usikker på hva årsaken var, men gjetter på at fukt.. Alle boksene skal være luft-tette, og ikke trekke til seg fuktighet fra luften, men om det er noe galt med en boks, og du har tørr luft på laderommet, kan det ligge noe der..

Har du prøvd å åpne en boks til og kontrollere?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det egentlig dette fungerer på "kruttfabrikken"?:

 

Hvis en prøve av en ny produksjon viser at brennhastigheten er høyere enn det den skal være, hva gjør "kjellermesteren" da?

 

Blir kruttet gitt en ny klassifisering, som passer til brennhastigheten?

Blir kruttet videre bearbeidet for å få riktig brennhastiget?

Eller blir det destruert?

Link to comment
Share on other sites

blander de raske og langsomme produksjonspartier slik at de får korrekt brennhastighet på blandingen

Slik at brennhastigheten på blandingen kommer innenfor spesifikasjonene. IKKE slik at brennhastigheten blir lik forrige lot. Korrekt = innenfor spec. Jeg aner iallefall ikke hva den specen er, men for noen krutt synes den nokså vid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...