Jump to content

Rust i kruttet.


jonasten

Recommended Posts

Har arvet noen kilo med NC-96.Kruttet er i uåpnede bokser produsert i starten på 80 tallet.Jeg har tidligere ladet treningsammo med tilsvarende krutt,det fungerte veldig bra.

Boksene jeg fikk denne gangen har rustet litt på innsiden og det er spor etter litt ruststøv i kruttet.Jeg anser kruttet som ubrukbart,hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Heh.... jeg kan et triks for å separere krutt og ruststøv, som har blitt overlevert meg fra en eldre skytter.

 

...men jeg veit ikke om jeg tør å dele det, for jeg er egentlig enig med M67 i at slikt ikke bør brukes.

Link to comment
Share on other sites

Eg kom over noko eldre krut frå Vihtavuori får den tida dei nytta metallboksar som var så fullt av fin rust at eit RCBS krutmål sat blegg fast etter å ha køyrt gjennom nokre få ladningar. Løysinga var å først ha krutet over på plastboks, for så å køyre trykkluft ned i boksen med ein trykkluftspistol med langt munnstykke. Det tok ikkje lange tida før omtrent alt av rust var blåst ut gjennom toppen, og krutet var like fint.

Link to comment
Share on other sites

Nei :winke1:

 

Kan vel egentlig si B når jeg har sagt A..

 

Det man trenger er en vifte, som man sakte tømmer ut kruttet foran. Ruststøvet skal visstnok tas av luftstrømmen, mens kruttet ikke blir "tatt av vinden" like lett. Kommer selvfølgelig an på kruttypen også, jeg vil tro at porøse flak-krutt blåser avgårde...

Man trenger selvfølgelig også en egnet bakk til å fange opp kruttet.

 

Som sagt er dette et triks overlevert fra en eldre skytter, som har opplevd dette problemet i hine hårde, og funderte fram denne løsningen som visstnok skal være effektiv om kruttet er av rett sort og man har viften justert riktig.. Jeg har ikke prøvd det selv.

 

Men M67 har fortsatt rett- det er ikke nød i landet, og de fleste av oss har råd til en ny kruttboks.

En ny kruttboks er uansett billigere enn sprengt våpen og potensiell personskade.

Link to comment
Share on other sites

Er vel mange triks for skille fint fra grovt. Den viktigste årsaken til at kruttet bør kasseres er imidlertid ikke at det er rust i kruttet - det er at det er en grunn til at boksen er rustet - og det er kruttet...

Krutt, særlig gammelt krutt, kan spaltes langsomt, pga. syrerester, eller av andre årsaker, og det avgir da NO2/N2O4, som danner salpetersyre, samme salpetersyra som i sin tid nitrerte cellulosen... Den får boksen til å ruste.

Lukter det noe av kruttet ditt? Har det stikkende lukt? Og kan du teste det med vått pH-papir evt?

 

Uansett, tvil, ikke tvil, osv... Jeg hadde brent det i oppkjørslen en mørk kveld ungene trengte noe å se på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uansett, tvil, ikke tvil, osv... Jeg hadde brent det i oppkjørslen en mørk kveld ungene trengte noe å se på.

 

K

Det vil jeg ihvertfall ikke anbefale. Jeg har prøvd. Dvs. Ikke i oppkjørselen, men i hagen. Og en assortert haug med diverse pistolkrutt (jeg har ingen pistoler lenger). Jeg trodde seriøst et par sekunder at jeg skulle brenne ned hele nabolaget. Se for deg atombombesopp som blir tatt av vinden...

Link to comment
Share on other sites

Uansett, tvil, ikke tvil, osv... Jeg hadde brent det i oppkjørslen en mørk kveld ungene trengte noe å se på.

 

K

Det vil jeg ihvertfall ikke anbefale. Jeg har prøvd. Dvs. Ikke i oppkjørselen, men i hagen. Og en assortert haug med diverse pistolkrutt (jeg har ingen pistoler lenger). Jeg trodde seriøst et par sekunder at jeg skulle brenne ned hele nabolaget. Se for deg atombombesopp som blir tatt av vinden...

 

Håper dette ikke var grunnen til at du ikke lengre har pistoler :?:

I tilfelle har du fyrt opp en seriøs haug :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spørs om det ikke blir brent opp ja.

Kruttet lukter som det gjør i en ny boks.Kruttet er oppbevart kjølig så det kan jo tenkes det har stått i minusgrader og at det er blitt kondens i boksene?

Fulgte også med endel av de gammle 9,3 grams kulene fra raufoss,disse er helt blanke uten noe irr eller misfarging,får kose meg med dem istendenfor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uansett, tvil, ikke tvil, osv... Jeg hadde brent det i oppkjørslen en mørk kveld ungene trengte noe å se på.

 

K

Det vil jeg ihvertfall ikke anbefale. Jeg har prøvd. Dvs. Ikke i oppkjørselen, men i hagen. Og en assortert haug med diverse pistolkrutt (jeg har ingen pistoler lenger). Jeg trodde seriøst et par sekunder at jeg skulle brenne ned hele nabolaget. Se for deg atombombesopp som blir tatt av vinden...

 

Håper dette ikke var grunnen til at du ikke lengre har pistoler :?:

I tilfelle har du fyrt opp en seriøs haug :mrgreen:

Hehe, nei, men det kunne fort gått den veien. Det blir ikke gjort på samme måte igjen, for å si det sånn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Joda, om kruttet har begynt å dekomponere vil dette kunne angripe emballasjen. Men det kan også fukt/kondens, disse boksene er ikke spesielt godt beskyttet. Så uten en sjekk av kruttet kan en ikke si noe konkret om årsaken.

 

Den enkleste testen er å lukte på kruttet, nitrøse gasser har en ganske karakteristisk lukt. For alvorlig nedbryting er det vanskelig å ta feil, i slike tilfeller vil kruttet gjerne også bli fuktig og klebrig. Men i små mengder er det ikke alltid like lett å skille mellom det og løsemidlene i kruttet, så litt erfaring og sunn fornuft bør en ha. Det skal dog sies at moderne krutt er fantastisk stabilt og holdbart. Unntakene er få, selv har jeg kun opplevd det med den beryktede Krone-ammoen i 3006 fra Raufoss. Så med mindre kruttet har vært utsatt for ekstreme temperaturer, syredamper eller liknende er det lite trolig at du vil oppleve slikt.

 

Hovedregelen i slike situasjoner er likevel enkel: Er du i tvil så er det ikke noe å lure på. En boks krutt er ikke verdt mye når en ser på totalen.

Link to comment
Share on other sites

Propellantdeteriorationyearsversustemperature_zps29357560.png

 

 

86°F er 30°celsius; amerikanske kilder oppgir "shelf life" for røyksvakt krutt til 50-70år om det oppbevares rett (tørt og kjølig). Artig nok viser de (kanerene) ofte til en norsk rapport når de diskuterer levetid for krutt og oppladd ammunisjon-den hadde jo vært artig å få lest.

 

EDIT-her kan den rapporten lastes ned; http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=getRec ... =ADA055897

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...