Jump to content

Brno 602 versus 550 låskasse?


Recommended Posts

Velg en 602.

Den nye 550 har et "mikke mus" avtrekk med mange små deler som kan brekke eller riste løs ved hard bruk.

602 har et "gammeldags" atrekk med få deler som kan bli helt perfekt når det justeres av en skikkelig børsemaker.

Lykke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 602 x2 i 375H&H og har en CZ550 i 458 Win mag gjort om til Lott. Kan ikke se at det er noen vesentlig forskjell på låskasse skroget. Personlig så likte jeg ikke den hengslede avtrekkeren til 602. Jeg liker bedre løsningen med at avtrekket sitter på låskassen i sin helhet. Sikringsløsning og boltmuffe er like gode/dårlige på begge etter mitt syn.

For en fullblods spesialsøm ville jeg ha brukt en lang M98 for lange patroner som 375H&H og lignende. Pris; låskasse 40k+, løp 5-15k avhengig av løsning m rekylklakk og kornfot integrert eller ikke, stokk av valnøtt 15k og oppover. I verste fall 100k eller "budsjettrifle" til bare 70k.

For meg blir en Brno/CZ kasse basis i en arbeidsrifle til max 25k. Da har man et meget funksjonelt og pålitelig våpen.

Når for eksempel amerikanske våpensmeder bygger rifler til over 100k på CZ kasser så har jeg falt av for lenge siden. Skal jeg bruke så mye penger på en rifle så vil jeg ha M98. Ellers klarer jeg meg med CZ.

Og så litt offtopic refleksjon:

For meg betyr custom, funksjonalitet som første prioritet, så skal formen være ergonomisk riktig. Utseende er egentlig underordnet de to første prioriteter. Skikkelig nyklassiske stokker til "farlig vilt rifler" har for meg som regel et ubrukelig, tilbakestrøkent, pistolgrep. For å klare å holde fast for eksempel en 450 Rigby så må jeg ha et brattere grep enn det som sees på som "riktig". Nylig mistet jeg feste i pistolgrepet på en slik rifle fordi høyrehånda ikke var skikkelig låst fast i pistolgrepet. Jeg klarte å unngå å miste den i bakken og neste skudd gikk bedre.

Stokken var pen og meget godt laget, men ergonomien på denne CZen var ikke god nok til mine kroppsmål.

Min egen CZ 458 Lott har en McMillan stokk, denne har bedre pistolgrepsvinkel for meg. Men jeg skulle ønske meg kraftigere grep med hånd fylling med enda brattere vinkel på pistolgrepet.

Når jeg får bedre tid og elefantjakt blir billigere så skal jeg bygge meg en rifle etter mine egne tanker i et høvelig grovt kaliber. M98 rifle med ergonomisk riktig stokk.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg får bedre tid og elefantjakt blir billigere så skal jeg bygge meg en rifle etter mine egne tanker i et høvelig grovt kaliber. M98 rifle med ergonomisk riktig stokk.

 

Mye på markedet betegnes "Mauser action / M98" kun med det til felles at de har to låseklakker, kontrollert mating og lang utdrager.

 

For oss med begrenset kunnskap, men med lyst til å lære: Hvilke / hvilken M98 kasse® tenker du på i denne sammenhengen?

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg skal ikke ha kjella, jeg er kun nysgjerrig :wink:

Jeg er godt fornøyd med mine Ruger, pluss en Kimber, og elg blir nok mitt største storvilt de årene jeg har igjen :)

 

Det er bare det at når begrepet M98 kastes ut tenker vel mange HV-Mauser?

Men som det tydelig kom frem i teksten var det noe annet ATK hadde i tankene.

Kommer Vector fra RSA også i denne kategorien?

Mange av de havnet vel i Norge så vidt jeg vet...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert diskutert før, men hvilken bør man velge til ei "customrifle" i .375 H&H ?

 

Selveste Rigby bygde sine berømte 416 på 602 låskassen når tilgang til Brevex kasser tørket opp. Bedre skussmål kan vel 602 neppe få. Er du riktig heldig får du tak i en pre`68, men er denne hel og fin er det helligbrøde å bygge om, dessuten du vil finne ut at det er ganske unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gi ATK delvis rett i at ei customrifle er hakket flottere om den er bygd på en nyprodusert lang M98 kasse i forhold til en 602 kasse. Når det er sagt så mener jeg funksjonaliteten ikke vil være nevneværdig annerledes. Det er jo ikke noe problem og få lagd ei slik M98 rifle i dag bare en er villig til å betale for det. (Se link under). De fleste vil nok være enige om at det er en bedre bruk av surt oppsparte middler å bygge ei fin customrifle til 25-40K basert på en 602 for så å dra på f.eks en bøffeljakt, enn og skulle legge 140K i en M98 customrifle. Det hele bunner nok ut i økonomi og eventuelt ønske om og ha noe veldig dyrt...... Jeg fikk selv bygd ei god og pen bruksrifle basert på en 602 i 375H&H for noen år tilbake. Med tanke på metall/trearbeidet som ble gjort der må jeg si at sluttresultatet ble både funksjonibelt og vakkert. Føler jeg fikk mye rifle for penga i allefall. Det er ganske ofte det dukker opp 602 rifler i spesielt 375H&H på Finn.no til en billig penge. Disse riflene er kjent for og ha gode løp, så om det ikke er tegn på at pipa er mishandlet er det ofte liten grunn til og sette inn noe nytt løp også. De færreste sliter ut et løp i disse grove kaliberne..... Jeg beholdt mitt, fikk det høyglanspollert og blånert, ble riktig så fint. Presisjonen er upåklagelig. Med tanke på at en da eventuelt har ei god kasse og et godt løp for la oss si 4500,-, så er det etter mitt syn galskap og bygge ei rifle basert på en ny M98 kasse der bare kassa koster 50K før arbeidet starter. Men igjen, heter du Røkke eller Hagen er det naturligvis bare å slå til! :mrgreen: Med en nyspikket stokk tilpasset ny bruker og litt metallsløyd på eksisterende 602 kasse og løp samt nytt avtrekk og sikringsbytte sitter en fort med ei flott rifle som tåler røff bruk. Pris på gjenstander er for de fleste av oss av betydning, så jeg føler meg mye mer komfortabel med å trekke ei rifle til 35K ut i skogen enn om den samme børsa kostet meg 140K! Siden funksjonalitet for meg også er noe av det viktigste ville et M98 prosjekt ikke bli gjennomført før de ringer fra Hamar.....

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=26390237&searchclickthrough=true&searchQuery=mauser

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=42825342

 

Nydelige rifler dette, men jammen er det mye penger.....

 

 

Et noe billigere utgangspunkt:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58091816&searchclickthrough=true&searchQuery=brno

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54937968&searchclickthrough=true&searchQuery=brno

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53027305&searchclickthrough=true&searchQuery=brno

Link to comment
Share on other sites

Granite Mountain i USA lager gode kasser og var villige til å selge en enkelt låskasse. Problemet var å få tak i en eksportør som kan få eksport tillatelse og som var villig til å ta jobben for en enkelt låskasse. Mange hev seg på og skulle foreslå hvordan dette kunne ordnes, men ingen av rådene førte til at jeg fant en eksportør som gadd å svare en gang.

Med en slik låskasse så ville prosjektet komme på betydelig under 100k med ok valnøtt.

I Europa kan rene M98 lange låskasser skaffes, men leverandørene tar ikke bryet med å eksportere for bare en låskasse.

Får man tak i en slik låskasse så kan man gjøre en arbeidsrifle til rundt 50k. (Arbeidsrifle= enkle løsninger med vekt på funksjon og ergonomi og ikke på pynt)

Vector kassene var i stor grad basert på M98. Vet at det finnes/fantes et lager av slikt her i Norge. Har sett og holdt i en 416 Rigby bygd på en slik. Hadde en deal med fyren om å bygge en 375 H&H på en slik men det ble bare tull av det prosjektet. Han skulle bygge en "ordentlig klassisk rifle", men blandet stilarter og komponenter fra nye og gamle rifleprodusenter. Når jeg holdt på at jeg var ute etter en arbeidsrifle og aksepterte prisen han forlangte, så trodde jeg alt skulle gå greit. Men etter hvert så sluttet han å svare på mail og telefon.

Jeg har ikke gitt opp håpet om å få tak i en M98 låskasse for lange patroner, men regner med at jeg må finne en selger i Tyskland som kjøper fra noen av de nevnte produsentene.

Er man som meg litt i overkant imponert av M98 designet og i stand til å se de forskjellige funksjonene som er bygd inn i låskassen, så blir 602 og CZ550 en evig toer. Har man ikke forståelse for hvordan en M98 virker eller ikke legger like mye vekt på det ultimate innen funksjonelt låskasse design, så kan nok en 602 eller CZ550 være mer enn god nok.

Har en CZ550 i 458 Lott selv fordi den var tilgjengelig og grei i pris.

I Sørlige Afrika så er nok Brno og CZ blant de vanligste riflene i kaliber 375H&H og oppover når man snakker om lange patroner. Dette har mye med tilgjengelighet og pris å gjøre. De færreste PHer og jegere der har råd til dyre custombygg. Det er nok oftere amerikanske klienter som tropper opp med slikt verktøy.

Siden jeg er skyldig i å sende denne tråden solid off topic så skal jeg forsøke å bidra til å ta den til topic igjen.

Forskjellen mellom 602 og 550 er tydelig i avtrekk og boltmuffe design.

Hvilken som er best mener jeg beror på hvilken løsning man foretrekker. I begge modellene finnes det eksemplarer som har god finish, men det finnes også både Brnoer og CZer som har mindre bra finish. I prinsippet så er de mer like enn ulike etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser det du skriver ATK så sitter jeg med en følelse av at du ønsker deg en Formel 1, men ønsker ikke betale hva en slik normalt koster..... :wink: Om vi tar utgangspunkt i hva normal pris ligger på, ikke hva en muligens klarer og tuske til seg via kontakter på kontinentet, så er det en vanvittig forskjell i pris. Jeg kan ikke på stående fot forklare denne vanvittige prisen, men jeg mistenker at produsentene kjenner sitt marked godt og er trygge på at det finnes akkurat tilstrekkelig med rikfolk der ute som er villige til å bla opp for slike kasser, siden de jo ved å være ekstremt kostbare også opprettholder et eksklusivt rykte. Jeg er ikke spesielt jålete, så jeg trives veldig godt med eldre mausere eller CZ for den del. Dette ble også litt off topic, men men. Det er ikke noe problem å bytte avtrekk og sikring om en ønsker det på f.eks 602 kassa. Originalsikringen på disse vil for de fleste oppleves som litt bak fram....

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren; Mauser M98 låskassen er et ganske avansert stykke metall. Det er 115 individuelle maskineringer å produsere en M98 kasse. Blårussen herjer hos nærmest samtlige våpenprodusenter og kutter kostnader. Der passer ikke M98 systemet inn fordi den er rett og slett for dyr! GMA låskassen fåes for ca $ 3500 og tilfredsiller selv den meget kresne hva kvalitet angår, så den prisen er den utvilsomt verdt. Om det hadde vært mulig å eksportere fra USA vil den komme på 35 -40 000 devaluerte NOK med bidrag til fellesskapet betalt.

Det gledelige her er at Mauser har tatt opp igjen produksjonen av M98 og iflg Normas hjemme side tilbys disse for 82 290;- i 375 og 416 rigby hvilket i min verden er et røverkjøp og får meg til å lure på hvorfor enkelte vurderer meget dyre custom prosjekt. Denne Mauseren vil også utvilsomt holde seg rimelig greit i annenhåndsverdi.

På Villmarksmessen ble jeg tilbudt NY Rigby Mauser i 416 til 7000 pund av Marc Newton. Jeg har en sånn fra før og en del annet stæsj så jeg vil ikke en gang tenke på responsen fra onkel P ellers hadde jeg slått til umiddelbart! Noe å tenke på ATK ?)

Link to comment
Share on other sites

Flott informasjon BPP, og jeg må få lov til å si meg enig i mye av det du skriver videre. Siden jeg sysler med litt våpensamling, så er jeg kjent med at signatur på ei børse er av forholdsvis stor betydning dersom børsa skal opprettholde en høy verdi. Det er en enorm forskjell i annenhåndsverdien på ei customrifle om den er produsert av Rigby eller f.eks en børsemaker tilknyttet Rogne Våpen. Min "customrifle" er signert børsemaker Viken. Han har et svært godt rykte med tanke på kvalitet, han rakk heller ikke bygge mange rifler før han stengte døra, men jeg er innforstått med at hans signatur neppe vil sende verdien på min børse i taket av den grunn. Dere må misforstå meg rett, jeg er ikke fremmed for og blåse uanstendige summer på et våpen, om jeg føler meg trygg på at verdien vil bli sånn noenlunde opprettholdt i det jeg forlater selger. Problemet med ei customrifle bygd hos Rogne Våpen basert på en ny M98 kasse er at verdien vil rase ned den dagen du henter den hjem. Om en er innforstått med dette er det naturligvis ingenting i veien med å kjøpe en slik. Bruke den på jakt i en mannsalder, la den gå som et familiesmykke i arv til senere generasjoner. Men markedsverdien vil ikke være den helt store. Derfor vil de fleste av oss være veldig godt fornøyd med ei "customrifle" bygd på f.eks en 602 der verditapet ikke er en grei bruktbil over natta. Vi må huske at en skikkelig customrifle med spikket stokk vil være tilpasset han som bestiller den. Om han er noe utover en A4 person i størrelse vil børsa passe dårlig til mange potensielle kjøpere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å bytte avtrekk og sikring om en ønsker det på f.eks 602 kassa. Originalsikringen på disse vil for de fleste oppleves som litt bak fram....

 

Nå er det ikke akkurat rett fram å bytte avtrekk på 602, det er ingenting å feste et nytt avtrekk i. Men blar en opp nok penger (som en gjerne gjør i customprosjekt) lar alt seg ordne.

 

 

Litt på siden; Er egentlig 100 lapper for en rifle en har virkelig lyst på så fælt da?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Kammerherren. Jeg liker i aller høyeste grad 602. Har en selv og den har ALLTID funket eksemplarisk også i mange møter med de største. Den er forøvrig 100 % original. Mitt råd til eier av denne tråden er vel egentlig å få tak på en eldre 602 med remfeste på løp og uten den idiotiske MonteCarlo så er øvrig modifikasjon unødvendig bortsett fra kanskje å polere opp mekanisme så denne går som smør. Min er en 67 modell og på de er det unødvendig. Rekylklakken på løpet er også etter engelsk oppskrift.

Til de som furter over sikringen som går feil vei, det er bare en vanesak. Den funker og fixer du det ikke finn noe annet å gjøre enn å gå i skogen med våpen. Jeg vil ihvertfall ikke være i nærheten og ikke bør andre være det heller.

 

Ang annenhåndsverdi på customvåpen er vi jo ganske på trynet her på berget. MEN, lite land og veldig smalt marked.

Se til USA, rifler fra de virkelig anerkjente børsemakere går til premium price og kvalitet blir verdsatt også fra mindre kjente.

Feks Duane Wiebe m.fl. safari rifler går for 15-20 000$. Ikke er det noen upris og ikke er det noe gudommelig med amerikanske børsemakere heller. En finner vel så bra som bedre her i scandinavia. MEN, a very good brand sells.

Link to comment
Share on other sites

Att BPP, ang forskjellen i verdisetting av våpen Norge vs mange andre land, dette henger sammen med som du selv påpeker at vi ikke er så mange her i landet. Det medfører naturligvis at det ikke er så mange våpeninteresserte heller. Vedr. samling så er det noen få samlerområder som sikkert tar for seg 75% av våpensamlerne her i landet. Disse er Kongsberg Våpenfabrikk, dansk/norske våpen og WW2 våpen. De få som samler på noe utover dette fokuserer gjerne på westernvåpen eller blankvåpen. Det betyr at det er svært få som sitter igjen med interesse i jaktvåpen, gjerne av litt eldre type. Pris og etterspørsel henger ofte sammen, så der har du svaret ditt. Tilgang er naturligvis med på å skape kunstige priser også. Om en sammenlikner verdien på en M98 karabin fra krigen i markedene Norge og USA vil en se at de i USA ikke har like mange flytende rundt. Disse er ofte priset til om lag 1000,- USD. Her får du kanskje 1000,- NOK. Det bor ca 300 millioner i USA, mange av disse er glad i våpen av en eller annen type. Det medfører at det markedet der er så stort at de strengt tatt kan drite i hva de europeiske markedene sier. (Nesten, litt avhengig av type våpen).

Link to comment
Share on other sites

Låskasse 30-40000,- for en M98 inn til Norge. Ikke urealistisk. 10000,- for løp med sikter og rekylklakk og 15000,- for en valnøttstokk ferdig finish. Pris på løp og stokk er hentet fra reelle tilbud. Slår man på 5000,- for en topp kikkertmontasje så er man oppe i 60-70000. Personlig ville jeg hatt en glassfiberstokk og en enkel montasje med de prisreduksjonene det innebærer(minst 10000,- i avslag). En 375 med glassfiber stokk trenger muligens heller ikke rekylklakk på pipa så da kan man bruke et standard profil løp med åpne sikter som skrues på.

Ingenting Formel 1 med det. Så vidt jeg vet brukes en formel 1 bil veldig lite i forhold til verksted tiden.

En arbeidsrifle brukes mye og skal fungere selv om man må slurve med vedlikehold i perioder.

Jeg tror at en del fabrikanter legger seg på et høyt prisnivå for at M98 produktet deres skal fremstå som ekslusivt. De M98er som Rogne pusher er jo utsmykket og mer som kunsthåndtverk å regne. Hvorfor skal man måtte betale for dette om ikke fordi at produsenten vil fremstille seg som ekslusiv? Da får man et klientell som ikke bryr seg om pris og betaler hva det skal være for å ha det fint nok. Jeg vil heller legge penger i jaktreiser en å sitte med en grisedyr luksussak.

Vi får se om prisen på nye M98 kasser vil synke etter som tilgjengelighet på gode "gamle" kasser tørker mer og mer inn, hvis det kan bli flere produsenter som hiver seg på karusellen.

Link to comment
Share on other sites

Bare kjapt når det gjelder tilgang til magnum M98 kasser så er det tørrere enn i...... Sahara.. Tilbake i 2009 var markedspris på en Oberndorf evt Brevex magnum kasse minimum $ 5000 på andre siden av dammen og det var sikkert ikke bedre på denne siden.

Det har vært gjort forsøk på å produsere Magnum M98 kasser i lavkost land tidligere. P.O Ackley i Japan og Royal Arms i Korea. Begge havarerte selvfølgelig og det grunnet produksjonskostnader.

Noen få meget dyktige børsemakere i USA lærte seg å lage Magnum kasser ved å kutte 2 standard kasser i ulike lengder og så skjøte. Da får du en kort og en lang:)

Var på finn.no og tok en titt på kassene til Rogne og det er helt straighte M98 kasser. Vel og merke square bridge kasser og de er veldig fint laget men like fullt standard M98 kasser forøvrig. De er ikke utsmykket..de bare er så fine:). Og som verden er, ingen upris!

Men, hvem vet hva fremtiden bringer...uansett, får jeg valget mellom en Magnum M98 som det står Made In China på eller en 602 er det valget enkelt. Utvilsomt 602 om noen lurer! Bærta på våpenkontoret slår uansett trippel flikk-flakk i kontorstolen om jeg sender en ny søknad under døra uansett og det må jo ikke skje;)

Og ATK; Du mener vel ikke at en rekylklakk på løpet er nødvendig om stokken er av valnøtt?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...