Jump to content

Effektiv rekkevidde ?


dagfs

Recommended Posts

Hei. Jeg er helt ny innen salongen's verden og lurer på hva som er praktisk avstand å skyte på ? Hvor nærme kråka må man komme for at det skal være forsvarlig ? 30-50 m ? Tenker også i forhold til hvilken avstand jeg skal skyte inn Rugern' på...

Link to comment
Share on other sites

Hva som er praktisk avstand å skyte inn på er litt individuelt, men ett sted rundt 60-80 meter føler jeg er greit.

Når du kjenner kulebanen, ditt eget våpen og dine egne begrensninger så er ikke 100meter noe umulig hold for 22lr på feks kråker. I den tiden jeg brukte 22'en på rypejakt så skjøt jeg inn på 50 meter, og da har man ganske "flat" kulebane ut til 55-60meter selv med subsonic ammo.

Link to comment
Share on other sites

kulebanen til 22LR er relativt flat ut til 70 meter, etter dette faller den kraftig. Kjøpte meg avstandsmåler her en dag og skjøt inn salongen på 70 m med CCI standard. Deretter testet jeg på forskjellige hold og laget en tabell over resultatet:

 

50m +3 (cm)

60m +2

70m 0

80m -4

90m -10

100m -18

110m -28

120m -43

 

Testet litt på blink etterpå der jeg forla siktepunktet ca 40 cm på 120m hold. Funket som grovsnus

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er digg med Dot'er på salongsikte, altså flere prikker eller streker nedover stolpen på retikkelet. Du skyter inn på 70 meter, første dot under passer til 90, andre til 115 meter osv. må jo testes med den ammoen du bruker, men det er utrolig kjapt i bruk!
Helt enig, hadde en Meopta med sånnt retikkel, forklarte virke måten til junior, som løp ut og tok nakkeskudd på en due på 106m.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er digg med Dot'er på salongsikte, altså flere prikker eller streker nedover stolpen på retikkelet. Du skyter inn på 70 meter, første dot under passer til 90, andre til 115 meter osv. må jo testes med den ammoen du bruker, men det er utrolig kjapt i bruk!

 

Hei

Problemet blir vel å bedømme avstanden.

Når du ligger i krattet kan det være vanskelig med nøyaktig avstandsbedømming :|

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg synes denne er lækker:

 

http://www.norma.cc/default.asp?Lang=1

 

Til høyre så har du ballistik, metrisk eller US, velg "skyttepatron", finn "22 LR -2,59g", dra litt frem og tilbake på "bar'ene" i bunnen, legg in siktehøyde etc; så ser du at på innskyting på 12 m, så treffer du rimelig bra på opptil 75 (-80) m også.

 

på 12 m: +/- 0 mm.

på 40 m: +40 mm.

på 66 m: +/- 1 mm.

på 80 m: -50 mm (litt avhengig av siktemontasjens høyde, kulevekt/ fart seff, men et godt utgangspunkt).

 

Kan jo selvfølgelig skyte inn på 66 m også da.... men mindre labbing......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...