Jump to content

Skyte med begge øyne åpne


Marius75

Recommended Posts

Hei

Jeg prøver nå å lære meg å skyte med begge øyne åpne. Det er ikke lett! Har funnet en del gode tips på MIR-shooting.com, så jeg prøver å bevege synet raskt rundt på kornet. Det hjelper noen ganger og andre ganger ikke. De gangene jeg har fått kornet "klart" med begge øyne åpne har jeg ikke tenkt over hva jeg har gjort så det er mulig å oppnå. Uansett her kommer noen spørsmål...

1) Vil posisjon på hodet være den samme ved å skyte med begge øyne åpne kontra lukket/tildekket øye?

2) Gode trenings tips her mottas gjerne....

3) har lurt på å skaffe meg skytebriller noen som har gode innspill?

Har fått gode svar på tidligere innlegg så på forhånd takk:-)

Mvh Marius

Link to comment
Share on other sites

Våpenets posisjon vil være den samme uansett om du skyter med ett eller begge øyne åpne.

 

Det du kan forsøke er å anbringe våpen i posisjon og etablere siktebilde med det ene øye lukket for deretter å åpne det igjen. Etter mange nok repetisjoner kan du forsøke med begge øyne åpne. Drill dette mange nok ganger så vil du etter hvert opparbeide muskelminne ift plasseringen av våpenet samt hvilket øye som skal få lov å fokusere på kornet/målet.

 

Det tar litt tid hvis man har vent seg til å skyte med et øye lukket, men etter hvert blir det en autonom handling.

 

Det du også må huske på er at enkelte personer er kryssdominante, dvs at en høyrehendt person har et venstredominant øye og motsatt. Det kan medføre visse problemer, men skal ikke være umulig å trene opp/bort.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har selv øvd noe på dette, er links skytter med dominans på venstre øye.

 

De gangene jeg har øvd på dette, så kniper jeg litt med høyre øye for å lettere åpna fokus, når det er funnet så kan jeg åpne øyet helt opp. Har ikke blitt god nok enda til å holde begge øyne åpne.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hyggelig å få respons. Først skøt jeg med øyet lukket, så med lapp foran venstre øyet. Nå skyter jeg med vernebriller der jeg bruker vaselin på et punkt på venstre brille glass. Jeg øver på fokus på korn med begge øyne åpne nå men....

Marius

Link to comment
Share on other sites

Når en skyter med det ene øyet lukket forvrenger en synet noe på det øyet en har åpent.

Jeg blir også sliten i huet av å stå og fokusere i et par timer når jeg står med ene øyet lukket.

 

Jeg tok simpelt hen og kjøpte meg et par billige shell bans med store glass og tok ut glasset på

det øyet jeg sikter med og tapet over det andre.

 

Jeg regner med at jeg ikke ser helt klok ut når jeg står der med en pistol og solbriller hvor det

ene glasset er tatt ut og det andre er tapet over. Men det var en kjapp billig løsning som fungerer

som bare det. :D

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering.

Har nå begynt å få til å skyte med begge øyne åpne.

Tips fra Hans Marius hjalp med på knipe igjen det ikke dominante øyet for så å åpne sakte. Hos meg fikk jeg det kun til i begynnelsen når det var litt halvmørkt i rommet. Mørk bakgrunn hjelper også. Jeg har nå begynt å få det til uten å knipe øyet igjen, spesielt når korn og skur er i linje med "svarten". Det har tatt noen timer, men det har abselutt vært verd det. Ser lysåpningen mellom skur og korn mye bedre nå og det er lettere å finjustere. Takk til alle dere som har svart, kommer sikkert flere temaer fra en nybegynner etterhvert.....

Hilsen Marius

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, absolutt. Det man tjener mest på er at når du kniper igjen et øye, så går det ut over synes på det øyet som er åpent.

Bare prøv å sikt med åpene sikter mens du kniper igjen det ene øyet, så holder du en lapp foran øyet istede for å knipe det igjen. Vil tippe at siktebildet er mye klarere nå :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg sliter også med å skyte med begge øyne åpne.

Har derfor sett på skytebriller, men disse gir jo lite beskyttelse og

når man skyter skarpt er vel det litt risikabelt med hylser som spretter overalt..

Er det noen som har en god ide for skytebriller når man skyter skarpt?

Har testet med lapp direkte på vanlige beskyttelsesbriller, men jeg føler at lappen

kommer for tett på.

Link to comment
Share on other sites

Med pistol har jeg lært meg å skyte med begge øyne åpne, likså med rifle *MED rødpunkt. Funker ikke med forstørrelse. Jeg føler det går raskere å få ut skudd når man har lært seg det, men det er en tilvenningssak. Det fordrer også at man er kjent med våpenet, skuldring, heving av pistol etc, og at ergonomien stemmer for deg slik at det blir en naturlig bevegelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen er at du skal ha fra +0,50 til +0,75 mer enn normalt

Er ikke dette feil?

For å få fokus på kornet bør synet justeres til svakt nærsynt, DVs om synet er normalt vil en skytebrille med -0,5 gi deg fokus på kornet og ikke på skiven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har normalt sett +1.5. Optikkeren laget briller som jeg sa skulle være til skyting

på 1.0. Dette er jo bare vanlige briller og ikke noe spesialbriller. Samme som om jeg skulle hatt dem til databriller.

 

Når jeg skyter med dem fungerer det veldig godt på 10-15 meter. Når avstanden blir lengre enn det blir blinken veldig uskarp. Da fungerer det vesentlig bedre uten briller, selvom kornet

da ikke er skikkelig skarpt. Dette irriterer meg.

Lurer på å prøve å korrigere dette med en iris foran sikteøyet for å øke dybdeskarpheten.

Tro om det vil fungere?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter med dem fungerer det veldig godt på 10-15 meter. Når avstanden blir lengre enn det blir blinken veldig uskarp. Da fungerer det vesentlig bedre uten briller, selvom kornet

da ikke er skikkelig skarpt.

 

Med fare for at jeg husker feil :oops:

Mener at det er kornet som skal være skarpt, og selve blinken skal bare "skimtes" i bakgrunn litt utydelig. Slik var det når jeg skjøt VM-fin med .22LR på 25mtr og Luft på 10mtr. Kan være at jeg er ute å sykler nå for det begynner å bli noen år siden jeg holdt på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...