Jump to content

Pistolsøknad - hvilket kammer, og behandlingstid?


Nevian

Recommended Posts

Skal snart søke om første våpen (pistol). Har hørt at det kan være veldig ulik behandlingstid hos ulike politikammer. Er det sånn at jeg MÅ søke hos mitt nærmeste kammer, eller kan jeg søke hos et hvilket som helst kammer? Jeg bor forøvrig i Trondheim - noen erfaring med hvordan behandlingstiden er her for tida?

Link to comment
Share on other sites

Du kan levere våpensøknaden kvar du vil; på det lensmannskontor/politikammer du vil. Dei sender den til det "våpenkontoret" som høyrer til di adresse i folkeregisteret. Dette følger av våpenlova med forskrifter.

 

Søknaden skal behandles av "Politimesteren" i ditt distrikt.

På godt norsk betyr dette hos det "våpenkontoret" som politimesteren i ditt distrikt har delegert behandlinga til. --- " Og Gud måtte vere med deg.." ---

 

F.eks.: Har du folkeregistrert adresse på Sunnmøre; så vert våpensøknaden din sendt til Sunnmøre Politidistrikt i Ålesund. Dei handsamar alle våpensøknadene frå innbyggjarar folkeregistret på Sunnmøre. (Eg er usikker på om det er ein fordel, men om du har alle dokumentasjoner i orden i utgangspunktet, så går det nok greit, og du får svar i løpet av 2-6 månader..)

 

 

Bj.

Link to comment
Share on other sites

Du kan levere våpensøknaden kvar du vil; på det lensmannskontor/politikammer du vil. Dei sender den til det "våpenkontoret" som høyrer til di adresse i folkeregisteret. Dette følger av våpenlova med forskrifter.
Det følger at du skal søke til politimesteren på hjemstedet, men ser ikke helt at det følger av dette at et tilfedig distrikt har noen plikt til å vidreformidle feilsendte søknader, selv om de fleste nok gjør dette.

 

Uansett er nok dette neppe en fordel for søker å gjøre, da det jo naturligvis må ta noe lenger før søknaden behandles av rette vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Nei, som wheelgunner686 seier, så har nok ikkje den politieininga som mottek søknaden din PLIKT til å levere til rett vedkomande, men eg vert nok veldig overraska om dei ikkje gjer det! Kva er alternativet; returnere pr. post, kaste i søppela...?

Eg er nok ein av dei her på Kammeret som trur at Politiet stort sett gjer sitt beste...

Link to comment
Share on other sites

Det følger at du skal søke til politimesteren på hjemstedet, men ser ikke helt at det følger av dette at et tilfedig distrikt har noen plikt til å vidreformidle feilsendte søknader, selv om de fleste nok gjør dette.

 

Denne plikten følger av forvaltningsloven § 11 fjerde ledd, utdypet i forvaltningslovforskriften § 4.

Link to comment
Share on other sites

Bor du i Trondheim, så kan du velge mellom 3 uker i sentrum og 3 dager på Heimdal. Har de lite å gjøre kan du få den på 5 minutter på Heimdal.
Hvis dette er tilfelle, må jo dette være det tipset trådstarter var ute etter. Får håpe han ikke har levert på feil sted allerede. :forvirra: jo..ja... 3 uker er jo til å leve med det og da.
Link to comment
Share on other sites

Det følger at du skal søke til politimesteren på hjemstedet, men ser ikke helt at det følger av dette at et tilfedig distrikt har noen plikt til å vidreformidle feilsendte søknader, selv om de fleste nok gjør dette.

 

Denne plikten følger av forvaltningsloven § 11 fjerde ledd, utdypet i forvaltningslovforskriften § 4.

Oppfordringene du nevner her oppfylles fullt ut ved å sende søknaden i retur med påtegningen "Skal sendes til politimesteren i x" :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Bor du i Trondheim, så kan du velge mellom 3 uker i sentrum og 3 dager på Heimdal. Har de lite å gjøre kan du få den på 5 minutter på Heimdal.

 

Takker, dette blir vel løsningen vil jeg tro. Får håpe ikke "alle" tenker sånn da, slik at Heimdal faktisk tar lenger tid enn det ville gjort i sentrum :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Oppfordringene du nevner her oppfylles fullt ut ved å sende søknaden i retur med påtegningen "Skal sendes til politimesteren i x" :winke1:

 

Med påfølgende spark fra Sivilombudsmannen (noe det faktisk var en etat som fikk på åttitallet) - forutsatt at noen gidder å klage.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker å gjøre deg dum så skal jeg ta frem teskjeen :winke1:

 

Det betry at det i praksis ikke er noen konsekvenser for forvaltningsmyndigheten/saksbehandler å vise deg fingeren, annet enn kanskje noe symbolsk internfaktorering og ekstra "opplæring"...

 

Hadde det vært en reell plikt hadde saksbehandler fått advarsel første gang og deretter fyken.

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Nå er vel hele konseptet med lovpålagte plikter basert på sanksjoner (det er derfor man må ha lover i utgangspunktet), så er nok ikke jeg som har illusjoner :winke1:

 

(Men personangrep er jo som kjent lettere enn å diskutere sak... :roll:)

 

 

Kanskje vi skulle går tilbake til kjernen her; at å sende søknaden til korrekt politidistrikt mest sannsynlig gir raskest behandling?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Skal snart søke om første våpen (pistol). Har hørt at det kan være veldig ulik behandlingstid hos ulike politikammer. Er det sånn at jeg MÅ søke hos mitt nærmeste kammer, eller kan jeg søke hos et hvilket som helst kammer? Jeg bor forøvrig i Trondheim - noen erfaring med hvordan behandlingstiden er her for tida?

 

 

Du skal alltid søke ved lokalt kammer/lensmanskontor/distrikt. Årsaken er blant annet, at man regner med at lokalt kontor er best skikket til å vurdere vandel/egnethet. Det er blant annet ett krav til edruelighet som ikke nødvendigvis står registrert noe sted. Du kan jo, rent teoretisk, være en lokal "bråkmaker" og veldig glad i flaska. Det vil ikke nødvendigvis stå i ett rulleblad men lensmannen kjenner kanskje til deg?

 

Jeg fikk beskjed fra Søndre Buskerud at søknad skulle leveres til lokalt lensmannskontor, selv om våpenkontoret er i Drammen. Årsaken var den skal innom lokal myndighet fordi man regner med at de kjenner personen dersom dette er et "kjent navn" av lokalt kontor.

 

Jeg fikk beskjed om at dersom jeg leverte direkte til Drammen, så ville de måtte "skrive til" (hva nå det betyr i praksis) til lokal lensmann for å få en uttalelse om generell egnethet og/eller edruelighet.

 

Man kan jo være psykisk "ustabil" selv om man ikke begår lovbrudd, dette kan fanges opp av lokal lensmann/kammer, som ikke nødvendigvis er kjent på sentralt våpenkontor.

 

Jeg vil tro at i store byer som for eksempel Oslo har dette i praksis lite å si, men på mindre steder/kommuner kan jo faktisk lensmannen sitte med lokalkunnskap som ikke er registrert i register. For eksempel skal man utvise forsiktighet dersom man gjennomgår skilsmisse/familiekonflikter osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo aldri feil å sende søknaden direkte til våpenkontoret i ditt distrikt som skal behandle den..

Trenger de å innhente opplysninger fra lokalt kontor blir jo det forvaltningens problem..?

Leverer man søknaden direkte til distriktet som skal behandle søknaden kan de uansett ikke nekte å ta imot papirene..?

Den skal jo sendes Politimesteren i ditt distrikt. Står på papirene også det.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...