Jump to content

hagle patroner som sprer lite...


Ole_Netland

Recommended Posts

som overskiften sier, hagle patroner som sprer lite, hva finnes?

 

ja, vet dette kan variere stort fra hagle til hagle og må testes, men er der noen patroner som kan forventes å samle bedre enn andre? har litt vel åpne løp så ønsker å samle svermen litt. i disse tider med alternative patroner som koster flesk er det greit å slippe å kjøpe inn 25 pakninger av alle merker...

 

om du ikke vet noen som samler bra så kanskje du vet noen som sprer mye som jeg da bør styre klar av....

Link to comment
Share on other sites

har en pakke med noe Rio stående som jeg tenkte å prøve, lurer på om det kan være vismuth, kan det stemme kanskje?

 

stål vil jeg ikke bruke på jakt så det utgår.

 

erfaringer på leirduer er at jeg må vær kjapp som fy ellers faller det bare av en liten bit, kan virke som den sprer litt mye med leirdue ammo.

 

men som dere ser har jeg en paralell tråd her ang å få satt inn nye choker, men det har neppe noen børsemaker tid å gjøre før langt utpå våren da... så derfor er jeg ute etter tips til ammo jeg kan teste ut nå så snart jeg kommer hjem fra sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis stål utgår er det nok hevishot eller tungsten som er det beste matrialet å gå for. Dyrt som fy, men bra egenvekt og har generelt trange skuddbilder.

 

 

nå har vel ikke prisen sååå mye å si på jaktskudd da, jakter ikke ryper som vel er den jakta hvor det kan bli litt skudd. er mest til skogsjakt jeg tenker så da begrenser det seg jo hvor mange skudd det blir, så en pakke med hagl nr 4 duger til det meste og varer ett par tre år med mitt forbruk.

 

se om jeg kjøper meg en pakke med noe hevishot eller tungsten ved første anledning da....

Link to comment
Share on other sites

nei klart det blir lite skudd på skogsfugl jakt som regel. men det finnes grenser :P jeg betalte 33kr per smell for tungsten matrix. jeg måtte bare rett å slett spørre karn bak kassa om han kødda :P det er faen meg det samme som å la seg selv bli ranet mange ganger når man skal kjøpe litt skikkelig ammo. nesten litt fint at det er lite skuddsituasjoner på skogsfugl jakt når man kikker neddi lommeboka...

Link to comment
Share on other sites

Så godt som alle patronner ladd med de nye alternativhagglene jeg har prøvd, skyter tettere svermer.

Dersom man har cylinder - Kvart i borringene på haglegeværet, vil dette mest sannsynlig skyte kvart - halv med materialer som vismut og tungsten matrix og tildels stål.

De hardere materialene som f.eks. heavy shot, vill sette enda tettere svermer.

Link to comment
Share on other sites

Så godt som alle patronner ladd med de nye alternativhagglene jeg har prøvd, skyter tettere svermer.

Dersom man har cylinder - Kvart i borringene på haglegeværet, vil dette mest sannsynlig skyte kvart - halv med materialer som vismut og tungsten matrix og tildels stål.

De hardere materialene som f.eks. heavy shot, vill sette enda tettere svermer.

 

okay, høres jo bra ut for min del dette da (bortsett fra pris da). bare ett lite spørsmål da, leirdue ammo i stål, samler de og eller blir det anderledes med leirdue ammo? føler der er litt vel god plass i svermen til duene....

får se hva de lokale sjappene har av heavy shot da siden jeg har full cylider i begge løp hvis vismuth ikke samler nok.

Link to comment
Share on other sites

bra der er stor forskjell fra jakt til leirdue ammo da :wink:

 

ser i ett av våre jakt blader at Mr. Lien tester kent sine tungsten patroner (kaliber 16) og der skriver han om strørre spredning enn hans gamle Rotweil patroner i bly.... og tungsten er vel ett av disse harde som ut fra det som er sakt her skal samle bra.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke inntrykk av at forskjellig haglematriale sprer forskjellig,men dreiv å lada haglpatroner med bly på 1980 tallet ,og der var det kruttmenden som avgjorde spredninga.Svakt lada patroner samla en choke grad trangere mens en kruttbushing større (LEE presse)ga samlinger eksakt lik merkinga på choken.Neste bushing op i krutt ga 1/4 choke over spredning.Da begynte trykket å bli høyere i patronen og utgangshastigheta økte til over 430 m/sek med en ladning på 36 gram blyhagl. Mitt råd:Finn en snillt lada patron med lav utgangshastighet og trykk og prøveskyt med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Jeg fikk merkbart trangere skuddbilde med Remington Hevi Shot, og tror det er ammoen for deg å teste ut.

 

Og en annen ting; med høyere egenvekt enn bly, Vismuth og stål så betyr det at du kan gå ned på haglstørrelsen i forhold til disse slik at du får tettere haglsverm! :wink:

Ser du antyder hagl nr 4 til ditt bruk med normal ammo, da kan du:

:arrow: Fint bruke nr 6 i Hevi Shot og få langt mer hagl i svermen

:arrow: OG tettere skuddbilde

:arrow: samt at de dreper på litt lengre hold.

 

Rene Kinderegget det, prøv selv! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...