Jump to content

Tikka T3 eller CZ 527 223


Rambol72

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en rifle i .223. Jeg kan få en T3 og en CZ til omtrent samme pris, ca kr 9.000 så jeg er litt i stuss om hvilken jeg bør velge. Har en T3 i 6,5x55 fra før av og er greit fornøyd med den. Jeg skyter links. Noen som har innspill på hvilken jeg bør velge dersom jeg handler? Jeg lader pr i dag ikke selv, men hvem vet om jeg brått får ånden over meg etterhvert.... Har ikke så lyst til å bruke så voldsomt mye mer på selve skytejernet, så dersom det er andre anbefalinger så er det fint om prisen er i samme område.

Har en godkjent søknad som brenner i lomma:-)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en 527 Varmint i .223 selv.

Ville personlig heller kjøpt 527en enn Tikkaen akkurat i det kaliberet. Når kassen kan være så mye kortere og lettere.. hvorfor ikke. Har derimot ingenting å utsette på T3 i .308 eller andre halvlange eller lange patroner :)

 

Fornøyd med CZen, men hadde to ting å grine litt over- pipa var ikke frittliggende fra fabrikk. Stokken var j*vla lealaus og måtte pusses en del for å ikke ta borti. Skal ha en Boyds-stokk uansett, men det er jo surt at en ny rifle (hvis manual faktisk sier "free floating barrel"......) ikke skal gjøre det.

I tillegg er det den helsikkes hevarmen som er en pest og plage. Hvis rifla er produsert etter 2012, er det et mindre problem, men utformingen er fortsatt så høl i hue at kikkerterokularet risikerer ta borti hevarmen- ergo- intet ladegrep. Valgte selv å pusse stygt mye metall på hevarmen bort pga det.

 

 

Rifla syns jeg fortsatt var et veldig godt kjøp :wink:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er det den helsikkes hevarmen som er en pest og plage. Hvis rifla er produsert etter 2012, er det et mindre problem, men utformingen er fortsatt så høl i hue at kikkerterokularet risikerer ta borti hevarmen- ergo- intet ladegrep.

Jeg begriper ikke at CZ ikke klarer å fikse det forbanna bedritne boltløftet sitt. :evil:

Samme med CZ 455, jeg returnerte min nye CZ 22lr/17hmr pga. dette, og fikk byttet til en Sako Quad, fikk heldigvis en hyggelig pris på Quad'n. Måtte nærmest hatt kikkertsiktet på stylter pga. boltløftet på CZ, og det ser jo direkte tåpelig ut.

Dette er synd for jeg liker riflene ellers, billige er de og. Riflene ble nok konstruert mest for åpne sikter og gammeldags optikk.

CZ bolten er overmoden for en modernisering, ny moderne optikk får jo bare feitere og feitere okular.

Jeg ville nok gått for noe annet enn CZ.

Howa kommer med en ny mini action rifle, kanskje den er verdt å vente på.

Kimber Montana er et annet godt alternativ, superlett rustfri rifle, men er litt dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har lest litt om at noen rifler har kort låsekasse, har dette mye å si? Tenker som så at dersom dette er ene og alene pga vekt så bør jeg heller konsentrere meg om å redusere vekten på magen... Hm, så hevearmen tar borti kikkerten samme hva? Kunne få et meget godt tilbud på en Docter 3-12x56, men da må jeg altså frem med verktøykassa for å modifisere hevearmen? Har en CZ 452 uten dette problemet, men der har jeg en mindre kikkert montert.

Det nevnes også at Howa kommer med ny rifle - vet du om den kommer i links? Kimber Montana har jeg aldri hørt noe om, hvem selger disse og hva ligger de på i pris?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemstillingen for litt siden. Og jeg hørte først på alle som mente at en 223 må ha kort tilpasset kasse. Valget, pga en god selger, falt på Browning A-bolt i links. Denne fikk jeg ikke til å gå med fmj kuler, både kjøpe ammo og di jeg ladet selv. Prøvde det meste av fabrikater. Pipen hadde twist på 1:12 som stabiliserer 55gr og til nød 62 gr.

 

Jeg fikk byttet denne til en Tikka T3 med twist på 1:8. Denne går meget godt med alt av hulspiss kuler og Hornady A og V max. Hr ennå ikke funnet godladningen med fmj, men klarer 22-25mm med sako 50gr og sierra 55gr. Fordelen med twist på 1:8 er at den stabiliserer tyngre kuler. Dette er en fordel da desse lades med mindre fart og skal da ikke ødelegge så mye kjøtt på fugl sies det. Har ladet meg en del Lapua Scenar 77gr til en fart av 720ms. Denne ladningen går meget godt i Tikkaen. Desse skal prøves på fugl.

 

Jeg har hele tiden i bakhodet at jeg valgte bort cz en. Kanskje denne ville ha blitt enklere å finne godladningen med fmj kuler...?

 

Men en ting er i alle fall sikkert, jeg ser ingen ulemper med lang kasse. Tikka har god presisjon, fin finish og nydeligt avtrekk rett ut av esken. Kanskje litt mye plast men det laster ikke meg....mindre å holde vedlike... :D

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende og gode svar. Jeg heller litt mot Tikka T3 i og med at jeg er fornøyd med T3 som jeg har fra før også - enig at det er godt avtrekk og litt mye plast, men som du sier så blir det mindre vedlikehold også. Tar nok noe tid før jeg handler så dersom andre skulle ha noen synspunkter så fyr løs.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gjorde for noen år siden samme valget, CZ ellr T3 i kal 223. Endte opp med T3, og angra litt på at jeg ikke kjøpte CZ rifla. T3 har lang låskasse med en plast dings å fylle ut "hullet" mellom lang låskasse og lite kaliber, som jeg ikke liker. CZ har kort låskasse, å det angra jeg på at jeg ikke har på den rifla da. Sliter litt med presisjonen på den T3 rifla og, å det gjør vel at en angrer litt på valget. Men mulig 223 er et litt sært kaliber?, å hadde hatt samme presisjons problem med CZ og?.

Link to comment
Share on other sites

Kunne få et meget godt tilbud på en Docter 3-12x56, men da må jeg altså frem med verktøykassa for å modifisere hevearmen?

 

Det er ikke sikkert, med en slik stor tuba av en kikkert så må du ganske høyt for at objektivet skal gå klart av løpet alikevel. Du må nesten ta en titt med den ønskede kikkerten. Jeg har brukt en Meopta med 44mm objektiv på CZen min, ut fra klaringen mellom objektiv/løp der så tror jeg ikke du vil ha noen problemer med bolten og x56 kikkert etter at denne er montert høyt nok for å gå klar av løpet.

Link to comment
Share on other sites

selv ville jeg valgt cz 527 igjen og igjen vær eneste gang :lol: Er så fornøyd med min med tanke på funksjon og pressisjon. Lader en slapp liten patron med 55g hornady kule som samler på under femkroningen på 300m...

 

Liten og lett børse som er en fryd å bære på skuldra :D Har heller ikke hatt noe problem med ladearmen så lenge jeg har holdt meg til 50mm objektiv...

 

Eneste jeg kan klage på er magasinet, men det er mye mulig det er mitt som begynner å bli slitt. Litt for hardt å få ut di første to skuddene ved fulladet magasin syns jeg...

Link to comment
Share on other sites

He he, pokker også, hadde vel egentlig gjort meg et valg nå, men bør absolutt forsøke å få tafset på begge riflene så jeg kan gjøre meg opp en formening om hvilken som føles best i labbene. Tenkte meg en tur på villmarksmessa i morgen, så kanskje sjansen byr seg der hvis jeg er heldig.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Nosler Custom Competition helmantel i Tikka T3 - går bra. Stabiliserer både 69 og 77gn. Ca 1700 kr for 1000 stk hos jaktdepotet. Børsa liker ikke lette kuler. Eneste minuset må være plastikk-magasinet da dette slites, er nå på mitt fjerde magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en billig og nett børse som jeg ikke har hørt om. Sjekket noen omtaler og den trenger muligens litt mer omsorg enn hva jeg har kompetanse til å fikse. Ser at dårlig sikring er nevnt og da er det uaktuelt for meg å kjøpe den dessverre.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

aha, har ikke gått i dybden på børsa syntes bare den var riktig så "handy". er sikringen farlig eller er det snakk om et par timer hos børsemaker for å få børsa justert opp til god standard? ferdig links børse som får litt pleie hos børsemaker blir ikke kostbar uansett med denne minimauseren. da toppes med en bedre kikkert enn din ordinære plan... men tikka og cz er jo uansett ikke noen dårlige valg da.

Link to comment
Share on other sites

Zastava er en dedikert småviltrifle, med låskasse tilpasset kaliberet. Har nok ikke samme finish og kvalitet som CZ527, uten å ha annet belegg for det enn å ha lest litt her og der. Har aldri klådd på en. Pris følger gjerne kvalitet også når det gjelder våpen, men det går nok an å få en fin rifle ut av Zastavaen og.

 

Ellers, CZ'en kalles også "minimauser". Dette fordi det er en liten låskasse/lite sluttstykke med lang mauserutdrager. Det er altså en "krympet" Mauser.

 

Ville valgt CZ 527 hver gang. Har hatt Brno Fox, forgjengeren. Denne hadde et mildt sagt sært avtrekk, men det ble rettet på da 527 kom. Ellers er det bare smådetaljer som er ulikt på disse. Fox'en var en nydelig, sjarmerende sak, som jeg fiklet og pusset på i flere år, blant annet med stokkbytte (laminat), et par dempere, et par, tre sikter, bedding, nytt avtrekk (Timney til Mauser M98 - ja det gikk an å bygge om, hos Rafdal - snakker vel ekte minimauser her!). Resultatet ble "Norges fineste" Brno Fox, med presisjon fra 7 - 15 mm jevnt.

 

En CZ 527 er i utgangspunktet en flott småviltrifle som virker hver gang. Det går ellers an å "style" den til egen smak (men det gjør det jo med Tikka, Remington osv og). Tror ikke du vil angre på et slikt valg. Sørg for å få en som har riflestigning på 1:9 (de aller nyeste har det, så prøv å få en som ikke er overligger.), da blir rifla litt mer fleksibel med kulevekter om du vil lade selv. T3 har 1:9.

 

Ellers, de fleste rifler i dag holder mål til det meste, og det er jo mer smak og behag enn noe annet når man skal kjøpe. Jo dyrere, jo bedre, men det gjelder vel mest at treverket blir dyrere og dyrere. De billigste har gjerne myk plaststokk og må stives opp eller byttes for å få et perfekt resultat. En Zastava til fire tusen treffer akkurat der en S&L Legacy til tjue treffer, men det kan jo hende du må file litt her og litt der for å få det til først. Skytteren har mest å si.

 

Har selv hatt store planer om å kjøpe meg en S&L Legacy i .222 og i links. De skal visst komme i links i år, og det er i så fall den eneste foruten T3 som gjør det. Jeg vil ha småviltrifle og ikke elgrifle i fint kaliber, så da er eneste muligheten S&L'en. Helt til jeg oppdaget prisen... Mer uaktuell børse finnes ikke! For meg blir det etter alt å dømme å krype til korset og endre til .223 når/om den tiden kommer. Da får en også CZ527 i links, nemlig.

 

Personlig liker jeg .222 best, men det er vel mest på grunn av at jeg synes patronen er penest og at tre totall ser kulest ut.... :lol: Ellers liker jeg å gå bittelitt mot strømmen, uten å ta helt av, fordi "alle" sa jeg skulle ha .223. Da måtte jeg bare ha .222!

 

Les for øvrig i denne tråden, om CZ527/Brno Fox. Der får du vite det meste du trenger om dette merket: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940&hilit=cz+527+info

 

Data om den vanligste utgaven, med trestokk (fra fabrikk): https://www.czub.cz/en/catalog/81-centerfire-rifles-cz/KL/CZ_527_AMERICAN.aspx

 

Den tøffeste, med laminatstokk og tykt løp, men tung til lange dager på jakt (?): https://www.czub.cz/en/catalog/364-centerfire-rifles-cz/KL/CZ_527_VARMINT_LAMINATED.aspx

 

Eller med syntstokk, om det er viktigst: https://www.czub.cz/en/catalog/81-centerfire-rifles-cz/KL/CZ_527_SYNTHETIC.aspx

Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt en Tikka T3 av de nevnte.

 

Ville ikke kjøpt CZ. Du kjøper et våpen du må begynne å modde på allerede før du har fått skutt ett skudd. Avtrekk må normalt fikses,- greit nok ikke så veldig dyrt men..., bedde våpenet må du normalt (hvis det er snakk om trestokk) - plaststokkene til CZ kjenner jeg lite til, men er selv av den oppfatning av at T3 har grei nok plaststokk.

 

Normalt er T3 "ready for action" rett ut av eska, med stabilt og garantert bra presisjon.

 

Rett nok er låskassen til CZ 527 "tilpasset patronen" .223, men hvem bryr seg om det så lenge dette funker minst like bra i en T3 som veier ca. 2,8 kg?

 

Har selv T3 light SS i 6,5 x 55, CZ 452 american og Sako Quad (med flere løp). Alle fungerer bra, men CZ er et mer "tradisjonelt" våpen enn de 2 andre. Avtrekk/ sikring/ justeringsløsningene er ikke av de beste.

 

Amerikanske rifler (hvor av jeg har en remington 700) er greie nok våpen det,- men på det jevne er det et lotteri om pipene som følger med amerikanske våpen er i stand til å levere gode nok samlinger eller ikke. Finske eller Tyske piper er nok generelt sett bedre. I tillegg er pipesnurren i amerikanske .223 oftest for slapp for rådyrpatroner.

 

Conclusion; Tikka/ Sako er i mine øyne et tryggere langsiktig valg enn CZ.

 

PS! Et helt usaklig spørsmål - (men som kona mi gjerne stiller) - hva skal du bruke dette våpenet til? Jakt? (hvilken), blinkskyting, varmint?? Ser du har en T3 i 6,5 som vil kunne dekke mye av bruksområdet til et våpen i .223. Bare lurte på tenkt bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 er bankers, ingen tvil om det.

Og hvis den er prismessig lik CZ er det jo ingenting å lure på.

Jeg kunne aldri klart å leve med det høye bolt løftet på CZ, det hadde irritert meg ihjel.

En X-bolt er jo atskillig dyrere, men må jo være interessant for en links skytter.

Rett stigning, nydelig boltløft, mini låskasse, og avtrekket på X-bolt er ekstremt bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...