Jump to content

Blånert eller rustfritt ruger mini


Drottinn

Recommended Posts

Vet at rustfritt ruster mindre, men leser at noen mener ss er sterkere og mere presis og tar lengere tid før det blir varmt, mens andre mener stikk motsatt. Hvem har rett? Har også lest at ss kan "kaboom" hvis det er nok minusgrader. Grunnen jeg spørr er at jeg vurderer innkjøp av ruger mini 14 men klarer ikke og bestemme meg ang blånert ell ss. Penest med blånert, men varer/holder ss rifler seg virkelig så mye lengere vs blånert, med tanke på jakt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Gå for den du synest ser penest ut. Blånert eller "rustfritt" betyr i virkeligheten veldig lite, da begge alltid vil kreve vedlikehold.

 

Det var en gang et klokt hode som sa at "rustfritt" var det som rustet mest, da folk kjøpte våpen i denne utførelsen og trodde de bare kunne glemme å vedlikeholde børsene. De trodde galt :)

Link to comment
Share on other sites

Det der med hardt karbonstål vs myk rustfri legering er det noe i, men en Remington M24 i 416R rustfritt stål og sort pulverlakk skal jo tåle 10000 skudd før degradering av presisjonen over alle karbonrifler som feks 200STR. Med duracoat etterpå spiller det ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde for 25 år siden en Mini14 som jeg var dum nok til å bytte i en rustfri m/foldestokk. Den første, blånerte gikk utrolig godt. Og overflata i stålet virka veldig "tett" og godt polert. Både overflatene i kassa og løpsinteriøret.

Den rustfrie ble en gedigen skuffelse, både visuelt og presisjonsmessig. Overflatene i stålet minna nesten litt om Stratos fra Nidar! Denne solgte jeg til slutt. Savner fortsatt den første mini14.

Jeg ville helt klart valgt en blånert!

Link to comment
Share on other sites

er det bare og duracote rustfritt stål?
Tror med 99% sikkerhet at man kan duracote rustfritt stål, siden plastkolber kan males med dette. Kontakt durano.no for info. Det finnes forskjellig grad kvalitet på rustfritt mht hardhet som 410, 416 og den knallharde 416R. Jeg tror ikke Ruger gidder å bruke mye stas på mini 14, dermed tviler jeg på at kvaliteten er 416R. Uansett sliter man ikke ut billig rustfri legering ved vanlig jaktbruk. Karbon med Duracoat hadde vært mitt valg. Gjør litt research på bilder av spaymalte mini. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en blånert som jeg byttet inn og kjøpte ny rustfri, ville gjort det samme igjen. Det er ikke veldig fin overflate finish på den rustfrie støpte låskassen, Ruger kaller det vel for investment casting. Men gidder du å pusse den, så kan den sikkert bli helt blank. Eller du kan glassblåse den for en mattere finish. Den kaboom teorien tror jeg ikke stemmer, når vanlig svart stål kommer under en viss temperatur som kalles omslagstemperaturen så synker styrken raskt. Rustfritt har ikke noen omslagstemperatur og beholder mer styrke ved lave temperaturer, på jobb bruker vi rustfritt til flytende nitrogen som er minus 192 grader. Svart stål blir sprøtt som glass og kan knekker ved slike temperaturer. Til vanlig jakt og bruk betyr det ingenting om du har blånert eller rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en blånert som jeg byttet inn og kjøpte ny rustfri, ville gjort det samme igjen. Det er ikke veldig fin overflate finish på den rustfrie støpte låskassen, Ruger kaller det vel for investment casting. Men gidder du å pusse den, så kan den sikkert bli helt blank.

 

MVC-008F.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tipper det var en hel haug!

 

Beklager, jeg skulle selvsagt skrevet at den ikke er min. Bare et bilde jeg fant en gang jeg surfet rundt og bet meg merke i. Bildeadressen er http://photos.imageevent.com/kevininohi ... C-008F.JPG" target="_blank

 

Det illustrerer fint at det bare er overflaten på stålet som er litt stratos, det er ikke gjennomgående.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...