Jump to content

Kjøpe kikkert til en CZ 527. Hva skal jeg velge.


Pistolmannen

Recommended Posts

Har kjøpt meg en pent brukt 527 American. Tanken bak kjøpet var et kona kunne være med på litt jaktfelt og etter hvert litt jakt på rådyr/rev dersom ho tar jegerprøven. Men har blitt veldig usikker på hva jeg skal sette på toppen. Har tenkt at 56 objektiv blir litt for stort på den lille rifla, men siden jeg vil ha mulighet for litt gluggejakt på rev vil jeg helst ha 50 åpning. Jeg vil også ha 12ganger forst da den sikkert blir brukt mest i jegerklasse på jaktfelt. vil også ha lys.

Vil ikke ha rektikkelet i første plan, da jeg ikke liker medforst.

Har et par swarovskier(Z6i ogZ4I begge med 56 åpning) fra før og de er jeg meget fornøyd med. Men det koster! hadde vært ok med en kikkert som ikke koster like mye men fyller behovet.

Kom gjerne med forslag til kikkert da jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe.

 

De jeg har til vurdering er:

 

Swarovski Z4i 3-12x50 ( er vel hakket mer lyssterk enn Z6 men litt mindre forstr. område)

Swarovski Z6I 2-12x50 (ganske kostbar men har 2 ganger som minste, noe som er fordel i skogen, litt dårligere i mørket? enn Z4)

Meopta R2 2-12x50 ( er helt ukjent for meg, butikken hadde kun 2,5-15x56 inne. denne virket iallefall veldig fin. noen med erfaring?)

 

Var på xxl og tittet litt på den nye Zeiss DL 3-12x50 men den levde ikke opp til navnet, så den vil jeg ikke ha.

De gode Zeiss kikkertene (les Victory) har jo bare 10 ganger som max.

Link to comment
Share on other sites

amatør.

Har hatt to kikkerterter med medforst. rektikkel. en S&B 3-12x50 med tysk4 og en Zeiss victory Variopoint 3-12x56 rektikkel 60. Opplevde begge trådkorsene som tykke og klumpete på maks forstr. Liker veldig godt Swaro sin 4A1 da denne er like tynn som min leupold fine crosshair.

Liker ikke det tykke trådkorset når jeg skal skyte på papp. under praktisk jakt spiller det liten rolle.

 

Har aldri satt mine bein i en Sightron, er det på høyde med det beste?

Link to comment
Share on other sites

det med at ikke medforstørrende rektikel skal endre treffpunkt, er det noe noen har opplevd? eller er det bare noe folk sier? Har testet alt ifra kina kikkerter til 300kr til zeiss og swarovski til opp mot 20 laken, men har aldri opplevd noen treffpunktforandring på 100m....

 

Sorry for OT :P

Link to comment
Share on other sites

Ut av ren nysgjerrighet, hva var det du ikke likte med DLen?

 

Kjøpte nemlig en DL 2-8x42 til min egen 527 denne uka. Prisen var ikke avskrekkende og jeg syns den var topp til prisen.. kikket på et par andre tilsvarende sikter fra andre prod. i samme prisleie og det tok ikke helt av. Hadde nok fått mer glede ut av en Victory, men da jeg ikke "trenger" større forstørrelse eller vekt så er jeg ganske fornøyd med DLen så langt..

Link to comment
Share on other sites

det med at ikke medforstørrende rektikel skal endre treffpunkt, er det noe noen har opplevd?
Av de siktene jeg har som retikkelet i andre billedplan, har nesten alle så lav forstørring at det ikke er signifikant. Ellers har jeg sikter med medforstørrende retikkel, eller fast forstørring. Men jeg har sett effekten i en kollimator. Selvsagt blir problemet mindre om man skyter inn på høyeste forstørring, som man bruker på de skuddene man har størst krav til presisjon.

 

Poenget er at retikkel i første billedplan ikke kan ha en slik effekt. Når Zeiss lanserte varipoint, hadde de en garanti for hvor stort dette avviket kunne være, men jeg husker ikke hvor mye det var. Var det 7mm?

Link to comment
Share on other sites

OK. Var ikke klar over det. har aldri opplevd det du beskriver her.

Hva tror dere om Meopta R2? Hadde jo vært litt tøft med en tsjekker på en tsjekker. (Jada jeg vet, er ikke frisk i hodet.)

 

Har noen her erfaring med R2? er de på høyde med de andre store europeiske? de skryter jo av 95% lystransmisjon de også . er dette et supersikte til Leupold pris?

Det skal vist nok være nye glass og en ny type coating som skal gjøre underverker. dessuten har den natt og daglys.

Har ikke lyst til og bestille meg en slik før jeg har fått tittet på en.

Link to comment
Share on other sites

det med at ikke medforstørrende rektikel skal endre treffpunkt, er det noe noen har opplevd? eller er det bare noe folk sier? Har testet alt ifra kina kikkerter til 300kr til zeiss og swarovski til opp mot 20 laken, men har aldri opplevd noen treffpunktforandring på 100m....

 

Sorry for OT :P

 

Merkelig at du aldri har merket treffpunktendring mellom maks og min på 100 meter under samme forhold.

Jeg har opplevd dette på Leupold, Weaver og Burris som jeg husker i farten. Utslagen har vært fra tydelig merkbart, til 3-4 cm på Weaveren.

Nå er det riktignok endel år siden, det kan jo hende at problemet har blitt betydelig mindre etter hvert, men at det ikke er merkbart på kinakikkerter med stor forstørrelse om man tester høres merkelig ut i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Har nok skjedd ganske mye på produskjonssiden de siste 10-15 årene både på de europeiske og på kina produserte kikkertene.

Men personlig har jeg ikke merket dette på mine kikkerter.

Har en eldre 8-32 Japansk produsert Tasco som er blitt brukt til ammo testing. har ikke merket noe på den heller. men når det er sagt har jeg ikke brukt den på lavere forst. enn ca 15. Men dette skal testes.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det riktignok endel år siden, det kan jo hende at problemet har blitt betydelig mindre etter hvert, men at det ikke er merkbart på kinakikkerter med stor forstørrelse om man tester høres merkelig ut i mine ører.

 

Nå skrev jeg jo ingenting om stor forstørrelse. Jeg bruker bare kikkerter med opp til 16x, men di jeg har testet i div forstørrelser har bare vært 3-12...

 

Med den fremgangen som har vært innenfor optikk så syns jeg det heller er rart om dette er ett tema lenger. Skal teste med min 6-24 hawke kikkert til uka :)

 

Til pistolmannen: jeg har en duralyt 3-12x50 på min 527. det er det jeg foretrekker av kikkerter med tanke på forstørrelse og objektiv. Men med tanke på den lave vekta på 527 så har jeg rett som det er vurdert å gå ned til 40mm for å spare litt vekt, min duralyt tror jeg veier 450-480gr...

Link to comment
Share on other sites

I og med at CZ527'en er åtebørsa mi, har jeg en Zeiss 3-12x56 på toppen. Noe "topptung" blir den, men det funker bra. Kolbekammen på std-kolben måtte forhøyes og jeg går med tanker om å bestille en tommelhullsstokk fra Boyds.

 

Tror ikke du trår feil med noen av alternativene dine. Har og har hatt noen Meoptaer og det er optikk i høy klasse som etter min mening gir mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...