Jump to content

Solgte rifla, hva gjør jeg nå


Lillefix

Recommended Posts

Hei

Svigerbror var å hentet ene rifla mi, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Hadde en Marlin xs7.

 

Har lurt på å kjøpe ny/brukt rifle, har funnet noen kandidater.

Kan dere gi meg noen tips.

Ønsker kaliber 308

Kandidatene er:

Remington 700

Cz550

Brno601

 

Vet at disse er rifler som karakteriseres som slitere. Men så lenge presisjonen er god, så er alt greit. Presisjonen på billigbørsa som svigerbror henta, var så god at kula gikk alltid der jeg pekte. Hvordan vil disse kandidatene ovenfor være?

 

 

 

Riflene trenger ikke å være som nye da jeg liker å pusse og "shine" litt.

 

Har ei mauser m67 som jeg har fikset litt på, med kikkert og lyddemper og boydsstokk,men denne er jo steintung. Skulle hatt noe som var litt lettere.

 

 

 

Mvh

Lillefix

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan vill cz550 være, presisjonsmessig osv

 

Første rifla mi var en Brno 601 ZK, som vel i bunn og grunn er samme rifla som Brno 550. Denne var litt "kresen" i starten, men etter en beddejobb ordna det meste seg.

 

Det positive med denne er en veldig solid og stiv låskasse, veldig solide klakker for kikkertmontering - og det finnes stålmontasjer tilpasset eksakt denne, både fra Brno/CZ og bl.a Warne, som gir en dønnsolid kikkertmontasje. Ellers: Driftssikker og solid med ei blånering som gjør den vel så rustfri som ei blank rustfririfle.

 

Ulempene er at det hele er rimelig grovt og "skranglete" sammenlignet med litt mer smekre og polerte våpensystem. F.eks Schultz&Larsen, Sauer osv. I tillegg går sikringa "feil vei".

 

Jeg mistenker at jeg ville ha valgt en sånn foran en Rem 700. Litt avhengig av eksakt hva jeg var ute etter...

Link to comment
Share on other sites

Tjah. Om du vil ha et oppussingsprosjekt som resulterer i et utseendemessig flott gevær er billigbørsene litt ugreie kandidater. De har imidlertid andre fordeler.

 

Jeg er veldig fornøyd med min eldgamle Remington 700 i .308 av følgende årsaker:

- Ingen dårlig samvittighet over å kappe løpet og sette på en heslig demper.

- Ingen tårer dersom jeg smekker den inn i en trestamme og riper den opp.

- Med et lag olje har jeg ikke opplevd at stålet ruster.

- Regn og annet graps preller av på den klumpete trestokken fordi den er dekket av et begredelig tykt lag klarlakk. Og skulle noe likevel snike seg forbi er det egentlig ikke så nøye.

- Presisjonen er mer enn god nok til mitt bruk (storvilt/rådyr) og egentlig helt fin til toppjakt også. Med den medfølgende jaktpipa og litt grøtete avtrekket er det ikke en langholdsrigg, men det krever jeg heller ikke.

- Aldri opplevd klikk, den spiser NATO-ammunisjon og har alltid fungert når jeg har villet det.

 

Lykke til med børsevalget :)

Link to comment
Share on other sites

Har inne en søknad, så jeg får se imellomtia hva som dukker opp på finn.

 

Har sett litt på cz550 og rem700.

Somsagt så er nok 550 en god solid sliter.

Det samme er jo rem700, men med denne finnes det jo et hav av unyttige duppeditter til.

 

Så vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Bruk god tid. Når du enten vil ha BRNO eller Remington 700 så er det litt " epler og pærer".

Hva liker du?

Jeg liker 700'en god selv, men noen sliter er det ikke. Det er en kjip yankeebørse som kan oppgraderes voldsomt, men de kvalitetene(øye som ser) som CZ/BRNO har finnes ikke hos 700'en.

Det er liksom to generasjoner imellom?

CZ er solid og ultrakonservativ. Remington er egentlig teknologisk i motsatt ende av skalaen.

 

Eneste fellesnevner er vel at begge er å regne nærmest som halvfabrikat. En av de mange gamle Brno'ene trenger alvorlige mengder TLC før man føler at man er på sporet. Det er også ting som må gjøres for hånd, Ebay er ikke til mye hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Synes både CZ 550 (har ikke skutt med Brno 601) og Remington 700 er bra våpen til en grei pris.

 

At en CZ er mer solid og konservativ enn en 700 er jeg ikke helt enig i men. En enklere konstruksjon enn det 700'en har skal man lete lenge etter. Og den fungerer meget godt.

Bare fordi Remington slenger på en plaststokk og kaller både ditt og datt "tactical" så blir ikke riflen hypermoderne av den grunn. 700'en er vel helt lik som da den kom på 60-tallet.

 

Uten å sitte med tallene forran meg, så ville jeg tro at 700'en er lettere enn CZ'en.

Link to comment
Share on other sites

ZZK generasjonen er sivile mauserkasser. En kort. En lang. Og en diger satan på toppen. :twisted:

Remington har vært uforandret i 70 år, pluss/minus litt. Til tross for det så er nok de gamle Brno'ene teknologisk datert en generasjon tidligere enn Rem700.

 

Gode våpen begge to. Vidt forskjellige dog.

De er begge boltrifler. Begge har inngjengete løp. Der slutter likhetene for midt vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...