Jump to content

Sauer 202 lager merke i hylser


kimjorgen

Recommended Posts

Kjøpte i fjor en sauer 202, i 6xc pipa lager en av låseklakkene et spor i alle hylser som draes ut. Har skutt 100 skudd nå, og jeg finner slike merker på alle tomhylser.

Om jeg kamrer tomhylsen igjen, blir det et nytt merke når den draes ut.

 

Det kan virke som at den låseklakken som lager sporet er litt skadet, den har litt kvassere kanter enn de andre.

 

Sporet i hylsa kjennes godt om man drar neglen over.

6xc%20hylse_zpsedum833p.jpg

 

Burde man få ny av forhandler her? Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det er låseklakken. Det er mer sansynlig at det blir en ripe når hylsa er dratt ut av kammeret og bli presset mot løpslåsingen og låskasse veggen av utstøtern på sluttstykket.

Jeg regner med at den ripa er på høyre side når du drar ut.

Link to comment
Share on other sites

Den er nede til høyre. Det virker som den ligger imot låseklakken, det blir liggende igjen messingspon på den, pluss at den har en kant som de andre ikke har.

 

Om jeg kamrer et skarpt skudd, og drar det ut, blir det ikke slike merker i hylsa. Mulig det skyldes at kula "styrer" tomhylsa slik at den ikke ligger imot.

 

Men helt sikker er det vanskelig å være.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at flere har samme problem. Har dere varslet forhandler/Sauer Norge om dette?

Jeg har vært i snakk med forhandler, som har videreformidlet det til sin børsemaker. Hørte ikke noe om at dette var et kjent problem.

 

Det skal vel ikke være slik? Jeg har børser til en brøkdel av prisen, som gjør jobben uten å skade hylsa.

Link to comment
Share on other sites

@kimjorgen: Tok en liten sjekk og ser at jeg faktisk får to riper. Ripe nr 2 er ikke fullt så tydelig og sitter ca 160 grader i forhold til ripe 1. Får du det samme?

 

Edit: Har sjekket litt mer og er plutselig usikker på ripe nr 2 (kanskje den var der før jeg testet). Det jeg derimot er helt sikker på er at ripa oppstår når hylsa trekkes ut. Hvis jeg slipper hylsa inn i kammeret, lukker sluttstykke, åpner sluttstykket og støtter hylsa slik at utkasteren ikke vipper den til siden får jeg ingen ripe. Gjør jeg det samme uten å støtte hylsa får jeg ripe. Ripa skyldes rett op slett at hylsa dras over låsingen på vei ut.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen grunn til å lage ei høne av ei fjær??

 

Pell ut pipa, ta fram 1200 smergel papir og dra av gradene som er igjen etter maskinering av anlegget til låsklakkene i pipa = problem løst.

 

Er innersiden av raden på høyre side kl 2 over kammeret og yttersiden av raden kl 10 som er synderne. Når fjæra i utstøteren blir litt slappere blir problemet mindre. Gradene kommer når hylsehalsen slipper kammerhalsen på vei ut og hylsa dras over skarpe kanter i låseområdet i pipa. Gidder man ikke gjøre noe med det er problemet borte etter noen 100 skudd....

Link to comment
Share on other sites

Holder sikkert men etter å ha kjent hvor skarpe kantene på låseklakkene er så syntes jeg det er like greit å gå ordentlig til verks. Tar uansett ikke mer enn et par minutter å lage "verktøyet" som forøvrig også vil gi inngangen til selve kammeret en liten radie noe som umulig kan virke negativt på kamring av patron.

 

Det er forøvrig verdt å nevne at jeg har 4 løp som alle trenger sliping.

Link to comment
Share on other sites

Gidder man ikke gjøre noe med det er problemet borte etter noen 100 skudd....

 

Apropos... I helga skjøt jeg et stevne med det gamle felt-løpet mitt, gått 8000+ skudd men samler fint når det ikke er glovarmt. Og det riper fremdeles hylsehalsene. :-)

 

På den annen side, at jeg ikke har gjort noe med ripinga sier kanskje hvor stort problem det er... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...