Jump to content

Gås og bly


freezingduck

Recommended Posts

Jeg jakter litt gås på et jorde ei helg eller to hvert år.

Nå når det har blitt lov med bly igjen, kommer dette til å gjelde gås også?

 

Definisjoner på våtmark er det jo mange av, men det virker jo som at jorder ikke er berørt av dette.

 

Tenker på om de kommer til å begrense det til jakt på typiske våtmarksfugler.

 

 

Vil 12/76 winchester super speed gen 2 i 50g ladning nr 2 med 385m/s være et godt alternativ?

 

385 m/s er jo ikke så høyt, men tenker at egenvekta på blyet og 8 gram større ladning enn fks. Black cloud i 12/89 med 42,5g ladning i 460m/s veier litt opp, spesielt på 25m+ skudd.

Har pumpe i 12/89 og halvauto i 12/76

Link to comment
Share on other sites

Jeg går for 3# med ei ladning på 36 eller 42. Har funka veldig bra før, så funker nok like bra nå. Noen spesiell grunn for at du vil ha 50g ladning?

 

Tror nok det kommer ett skriv på hvilke områder det ikke blir lovlig med bly, som F.eks. Ferskvann og langs fjæra. Men det er bare det jeg tror.

Link to comment
Share on other sites

Ladninga er ikke noe serlig kraftigere. Du får en større ladnig med haggel,men lavere hastighet pga. den økte vekta som skal dyttes ut.

 

Hovedgrunnen til at ikke gåsa klapper sammen i smellen er ofte lange hold, og ikke hvor mange gram hagl som er i patronen.

Link to comment
Share on other sites

neida, om man går ned i størrelse og mindre ladninger så får man bedre hastighet, som gir bra inntrengning og så får man flere hagl i patronen noe som gir bedre dekning. men spredinga må jo selvfølgelig testes på papp først.

 

du må gjerne bruke #2 med 50g ladning. de dør nok av det å. jeg sier bare at man klarer det samme med mindre str. på hagel og mindre ladninger, uten att det går utover dødeligheten. som f.eks #3 eller #4 med ei 36g ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter litt gås på et jorde ei helg eller to hvert år.

Nå når det har blitt lov med bly igjen, kommer dette til å gjelde gås også?

Gås kommer nok under waterfowl begrepet.

Så blyhagl på gåsejakt forblir nok ulovlig.

Noe annet ville forbause meg sterkt.

3 1/2" Black Cloud stål gjør da jobben godt nok.

Link to comment
Share on other sites

federal turkey us4 med 2oz ladning er effektiv medisin på gås m.m. uansett hva hastighetgrafer etc sier. nå har jeg jo 22wmr som min favoritt på småvilt og når bly er i handelen så blir vel baikal enkel løperen med på tur i lag med 22wmr rifla. har jo kombien også i 12/76 og 308w men har blanda erfaring med 308 helmantel på jakt.. er egentlig mer fornøyd med 22wmr gamepoint/hp på jakt enn 308w helmantel på småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Nå sier vel teksten i vedtaket "våtmark" og ikke "waterfowl", så jeg kan ikke se hvorfor blyhagl på et jorde skulle være ulovlig (hvis det ikke er en rismark).

Gås går under våtmarkstilknyttede fuglearter samme hvor langt unna vann du jakter er jeg redd.

Waterfowl begrepet som Amerikanerne har er et godt dekkende begrep.

At vi skulle få mer liberale regler enn Amerikanerne har på dette området er svært lite trolig.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget er vel rimelig tydelig på at begrensninger på blyhagl skal gå på områder. Om lovteksten plutselig ender opp med å definere arter isteden blir jeg veldig overraska, men jeg skal innrømme at jeg har blitt overraska en gang eller to. Her er ihvertfall forslaget som blei vedtatt i stortinget, så kan folk vurdere sjøl:

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Bly på gås hadde selvsagt vært bra! Nå er det mye forskjellige rykter jeg har hørt angående definisjoner av våtmark og jakt, tør ikke håpe på noe som helst. En kar på XXL påstod at en skal kunne bruke bly på all jakt som ikke utføres direkte mot vann/våtmark. Med andre ord kan en bruke bly på kornåkrer (og andre jorder) og jakt mot sjøen? Så har jeg også hørt fra andre at type "waterfowl" ikke kan jaktes med bly, uansett.

 

Høsten i fjor var en veldig bra høst for min del på andejakt og gåsejakt. Bikket akkurat 50 ender, i tillegg til endel gås og duer. Men det koster med tungsten... tipper jeg brukte i størrelsesorden 3000 - 4000 kroner på hagleammo i fjor. Med bly hadde det kanskje blitt en tredjedel?

 

Når det gjelder størrelse på hagl har jeg beveget meg litt fra US2 til US4 på gås. Dette er da tungsten-matrix patroner, vil tro jeg hadde brukt samme størrelser med blypatroner. Hvis holdet ikke er altfor langt er US4 helt perfekt, slik jeg har erfart det. På and har jeg også gått mot litt mindre hagl, fra US4/US5 til US5/US6. Skyter også endel med stål på and, f.eks Federal Blackcloud US3. Men disse er konsekvent dårligere enn de tungsten patronene jeg bruker, så litt vinning opp i spinning med stål slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Dei nye forskriftene tillet ikkje bruk av blyhagl i våtmarkssområder. Formuleringane er laga slik at bruk av blyhagl er unntak - ikkje regelen. Forslaget frå direktoratet er formulert slik:

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl, med unntak for jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, hare, rev, rådyr, og felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess og ender som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

 

 

http://www.nrk.no/norge/smaviltjakt-med-blyhagl-i-haust-1.12240657

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis dette forslaget (og det er bare et forslag) blir vedtatt kan du jo skyte med blyhagl på våtmark, hvis du f.eks. skyter på orrfugl, eller oppleve forbud mot blyhagl midt på reinskurte fjellet, hvis du skyter på overflygende ender. Syns vel egentlig ikke det er så fornuftig formulert, ihvertfall ikke hvis hensikten var å tillate bruk av blyhagl til jakt utafor våtmark.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...