Jump to content

Børse til 50K+, hvilken?


peders

Recommended Posts

Skal handle rifledrilling og mener at Merkel 961 er den eneste rette.

MEN, er det noen her som vet om andre modeller som er funksjonelle.

Blaser sin DB14 virker spennende.

Dobbeltrifledrilling er vel mer riktig da jeg vil ha ei haglepipe på våpenet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pen den Optimaen. Men en rifledrilling bør ha tre slagslåser, det er vel to på Optima? Den kommer til sin rett på drivjakt; to kjappe rifleskudd og en Brenneke i hagleløpet, tradisjonelt sett. Om det kommer et grisetog har man tre kjappe skudd tilgjengelig. Med to slaglåser må man knekke børsa før man kan avfyre, da drar man egentlig på et løp man ikke kan bruke... Ikke at det skjer hver gang man er på jakt at man får fyrt alle tre løpene, men poenget med rifledrilling er vel at det er skal være mulig!?

Link to comment
Share on other sites

Skal handle rifledrilling og mener at Merkel 961 er den eneste rette.

MEN, er det noen her som vet om andre modeller som er funksjonelle.

Blaser sin DB14 virker spennende.

Dobbeltrifledrilling er vel mer riktig da jeg vil ha ei haglepipe på våpenet.

 

Hei,

 

En Merkel 961 er nærmere ei dobbeltrifle, enn det en Blaser BD14 er. Jeg vil påstå at en bockdrilling er mer "allround-våpen" enn en dobbeltrifledrilling.

 

En dobbeltrifledrilling er en storviltjegers verktøy, med mulighet for et hagleskudd på småvilt. På den andre siden er en bockdrilling hverken fugl eller fisk. Den er universaljegerens verktøy.

 

En Merkel 961 og en Blaser BD14 er to ganske så forskjellige våpen, men sine fordeler og ulemper.

 

Hva og hvordan jakter du mest?

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke konseptet med bockdrilling... :roll: . De er pene, og jeg har vært på nippet til å handle en slik, fordi de er så kule.... :oops: Men jeg forstår ikke bruksområdet. en bockdrilling er en kombi med hagle, storviltkaliber i rifla, og et småviltkaliber i et løp på siden mellom hagle og rifleløpet, ikke sant? Vanlig kombinasjon for eksempel 16/70 i hagla, 7x57R i storviltkaliberet og 22 Hornet i småviltrifleløpet. alle kaliberkombinasjoner er jo mulig. Tanken må være at småviltpipa skal brukes når man treffer på småvilt, for eksempel en orrhane i topp når man jakter hjort eller rådyr. Min erfaring er at det er ikke noe en 22Hornet kan gjøre, som ikke kan gjøres like greit med en 7mm kule. Jeg har skutt en del rype med ulike kaliber, blant annet 22lr, 223, 22-250, 6.5x55, 7x57R. Jeg kan ikke se at 22 kalibrene farer noe penere med rypa enn 6.5 og 7mm, men de grovere kalibrene er mindre vindutsatt. De hurtige 22 kalibrene sprenger fugl, av og til... Altså, jeg ser ikke behovet for et småkalibret løp, det er da bare å lade det grovkalibrede med helmantel!? For hjort, rådyr og småvilt kan man like godt bruke samme kaliber, etter mitt syn.

 

En bockdrilling kommer vel til sin rett med enda grovere kaliber i rifleløpet, for eksempel 9.3x74. Da er man også rustet for gris og elg. Men hvem vil jakte gris med kun ett rifleskudd tilgjengelig? Ikke jeg i alle fall!

 

Altså, jeg fatter ikke greia med bockdrilling.

 

Til trådstarter: Sorry for OT, jeg fikk bare lyst til å nerde litt.... :oops: i forhold til rifledrilling så er jeg enig i at Merkel er bra. Jeg ville ikke sett på DBD med to slaglåser, som nevnt over, Blaser utgår da. Ellers er Mathleon geniale våpen, om du finner en slik innen ditt prissegment.

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn,

 

Du nerder ikke, du reflekterer og drøfter rundt en våpentype som er nevnt av trådstarter. Jeg er enig med deg at den ordinære typen bockdrilling kan komme til kort i enkelte tilfeller, slik som jakt på gris. Derimot kan en fore haglløpet med en brenneke/slug. Jeg er og enig med deg at at småvilt kan skytes med .22-> 9,3 osv. Har selv skutt småvilt med grøvere kaliber enn norm, med stort hell.

 

Personlig ser jeg nytten av konseptet bockdrilling med hagleløp, et grovt rifleløp og et finkalibret rifleløp. På kysten, der jeg jakter elg og rådyr, så havner jeg titt og stadig borti orrfugl, gås og rev. Om jeg fremdeles bodde der, og ikke oppå fjellet, ville en "ekte" bockdrilling vært mitt førstevalg. Derimot ville jeg ikke kjøpt min bockdrilling, om den ikke hadde to hagleløp, da jeg jakter mest småvilt i form av fugl, hare og rev.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Nydelig knekkis, men Leupold?!?
Nå er jeg vel blant de som absolutt promoterer europeisk optikk her i forumet, men tenk litt på bruksegenskaper og behov her. Europeisk optikkhar spesielt fordeler ved bruk under vanskelige lysforhold. For meg er en drilling typisk et våpen jeg ville bruke ved bevegelig jakt i dagslys, ikke på måneskinnspost. Etter mine begreper er den Leupold-kikkerten der nært sagt det ideelle siktet å sette på en drilling. Den er mer kompakt og lettere enn sine europeiske konkurrenter, den har lang og fleksibel øyeavstand, den går langt nok ned i forstørrelse til å kunne brukes ved hagleskudd og den er (i mine øyne) langt penere - estetikk er også en vesentlig faktor i denne klassen av våpen.

Et sikte er ikke automatisk ubrukelig om det ikke står Zeiss eller Swarovski på det. VX-3 1,5-5 blir høyst sannsynlig å finne på min drilling når jeg kommer så langt som til å skaffe meg en.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill slb.

 

Jeg forstår fremdeles ikke poenget med et finkalibret løp. Ville en 5.6x50r gjort noe som en 7x57r ikke gjør, om du møter på orrfugl, rev eller gås? På samme måte forstår jeg ikke innstikkpiper... Med mindre de er i samme kaliber som rifleløpet. Om man f.eks har 7x57r i rifleløpet på hagledrillingen og har en god innstikkpipe i samme kaliber så kan man velge om drillingen skal være hagle- eller rifledrilling. Men ett ekstra rifleskudd i et annet kaliber, blir ikke det både rotete og totalt unødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn,

 

Tja, mindre rekyl og mulighet til å se anslag i rypa er ganske kjekt for min del.

 

Når reinsjakta kommer 20. aug, smetter jeg i innstikkspipa i kaliber 8x57IRS og drar til fjells. Har rypejakt i samme område, som jeg kan skyte med finkaliber og hagleløp, mens jeg jakter rein.

 

Etter at reinen er skutt, tar jeg med min Vorsteh i skogen nedenfor og tar ut innstikkspipa. Da har jeg dobbel haglepang til skogsfugl og finkaliber om Mikkel, Frøken Harepus eller Frøken Skjære dukker opp.

 

Når 25. september kommer, har hunden fått jakta i en periode, og innstikkspipa settes i igjen med elg som fokus.

 

Derimot...

 

En vanlig drilling i 7x57R vil gjøre jobben på akkurat på samme måten, uten å være nødt til å ha en innstikkspipe på lager.

 

Men...

 

En O/U-drilling med rifleløp på siden, med 65cm pipe, vil (vanligvis) ikke veie 3050g med et grovt riflekaliber på siden.

 

Sært våpen med spesielle løsninger, men du verden så morro å jakte med :-)

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Blaser D99 kan jo leveres med 2 rifle løp og 1 hagle løp, eneste minuset jeg har med min Blaser (1#7x57R og 2# 20x76) er at du må spenne opp på ny for å fyre av skudd nr 3, du slipper og knekke børsa på ny men drar opp spenneren frem og tilbake så er du klar. Dette blir sett på som et minus.

(Men dobbelt rifler må du jo knekke og lade på ny for et 3 skudd og de er jo verdens mest egnede våpen når det skal skytes fort på farlige dyr selv om de bare har 2 skudd klar.)

Selv vurderer jeg å skaffe meg et ekstra innstikks løp i 7x57R til min drilling siden jeg jakter elg også med den, har holdt med 1 skudd til nå men hadde jo vørt kjekt med nr2 også...

 

OT

Tror bockdrilling måtte være ideal våpenet når folk jaktet for mat og penger.

Når et fint reve-skin var noen månedslønner og en mår hadde verdien av en god melke ku så tror jeg et finkalibret rifleløp med helmantel var gull verdt bokstavlig talt. Ikke var det så nøye med annslags energi heller så en hjort eller gris med et vellplasert skudd i hode eller nakke med "fin" kaliberet og null kjøtt/skin ødelagt som resultat var vell også gull når jakt var protein på bordet og ikke bare en dyr hobby. Sikkert fint til avliving i feller også. Det grovere rifleløpet ble sikkert brukt når forholdene ikke var helt optimale (dyr i bevegelse og dårlig vinkel). Hagle løpet ble vell sikkert brukt til alt mulig fra hagl på fugl til slug/brenneke på gris og hjort.

Bare en tanke fra meg...

Link to comment
Share on other sites

Skal handle rifledrilling og mener at Merkel 961 er den eneste rette.

MEN, er det noen her som vet om andre modeller som er funksjonelle.

Blaser sin DB14 virker spennende.

Dobbeltrifledrilling er vel mer riktig da jeg vil ha ei haglepipe på våpenet.

 

 

Jeg mener du har helt rett!

 

Jeg har blitt veldig glad i min 961L Jagd 8x57IRS/20-76 :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Ja M, jeg heller nok dit, og en tur sørover for besiktigelse hadde vært topp.

Jeg har vært på tampen på to 961L, men begge har vært i 9,3 og jeg vil ha 8*57. Ingen har hatt optikk montert så jeg kunne tenke meg å få sett/klådd litt på det.

 

Poenget med 3 slaglåser støtter jeg 100%, det er litt derfor jeg startet tråden, for å få vite om det finnes flere produsenter med nettopp dette på. Jeg syntes Optimaen det linkes til er særdeles flott, og den vekker absolutt havesyken, men........

 

Ang Bockdrilling så syntes jeg disse absolutt er flotte og aktuelle, men jeg vil ha to rifleløp for storvilt, og da faller vel de fleste bort, i allefall DB14, noe som er synd. 20/76 og 7*57/8/57 hadde vært topp, men igjen to slaglåser...

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid to sider av en sak, dette med tre slaglåser er vel strengt tatt beroende på hvilke jakt man bedriver. En ting som er helt klart; avtrekk på drillinger med spiralfjær er bedre enn de tradisjonelle bladfjør mekanismene. Det er bedre plass, mekanikken er enklere = bedre avtrekk... Selv har jeg en Krieghoff plus avtrekk er tilnærmet uten kryp, Det som er den største forskjellen er vekt; for meg som jakter med drivende hund blir de mye bæring og lite skyting...hvertfall tre skudd etterhverandre.. (har aldri forkommet...) men greit å ha to hagleskudd tilgjenglig.

 

Selv ville jeg ikke ha vurdert tre slaglåser, mye pga vekt men også pga mekanikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Fanzoj drilling med 3 slaglåser og den har ikke antydning til kryp I avtrekkene hverken med eller uten snellert. Men det er vel ytterst skjelden egentlig har brukt for 3 skudd, dvs to hagleskudd og et rifleskudd i samme situasjon uten å ha tid til å lade om, dvs spenne mekanismen på nytt. Men det er jo artig å ha da, er jo liksom ekte drilling

 

Er det så mye vektforskjell på 2 og 3 slagmekanismer da?

Link to comment
Share on other sites

Min drilling veier 3,1 kg uten kikkert den har 63 cm piper.

 

De fleste knekkvåpen har mer eller mindre kryp i avtrekket, selvfølgelig noen har mer enn andre...men et stykke til matchavtrekk..

 

Har forresten kjøpt ei smekker dobbelrifle o/u fra Krieghoff, mod Teck som jeg skal montere kikkert på...men er usikker på montasje, synes sving blir tungt og hake lite smidig...

Link to comment
Share on other sites

Baskylen er hovedsaklig i alu, men har støtbunn i stål, jeg plukket drillingen frahverandre og ble veldig overrasket hvor lite deler det er i låsen, her er det romslig med plass. Jeg sammenlikner denne med andre drillinger som er vanlige som feks Merkel, Sauer, Zolli osv... da oppleves denne lett. men selvfølgelig er det drillinger som er lettere, men vi snakker vel en annen prisliga enn 50K ?

Link to comment
Share on other sites

Mye gode innspill her.

Dette blir børse for riflejakt i hovedsak, og tre slaglåser vil jeg nok gå for. Hagledrilling har jeg fra før(med tre slaglåser) :wink:

Har vært på noen drivjakter, og det blir nok flere.

Dette blir ei børse som aldri vil erstatte riflene mine, men mer ei børse med stor eier og bruksglede i enkelte jaktformer.

Lukter fortsatt Merkel 961L her :wink:

Link to comment
Share on other sites

men vi snakker vel en annen prisliga enn 50K ?

 

Hei,

 

Blir raskt over 50K.

 

Merkel 961 virker som et kjempevåpen. Kunne godt tenkt meg en selv. Tror ikke du gjør noen feil ved å velge en slik. Hvilket kaliber er mest aktuelt?

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Den så jeg ikke komme :mrgreen:

Er ment som eierglede :mrgreen: . Er ikke store karen og heller ikke så adelig av meg :wink:

 

Ang 50K+ over her så er +`en ment opp dit det koster å få børsa i hus, og at jeg ikke venter å finne den for under 50 :wink:

Det blir 8/57 og 20/76 ved kjøp av nytt, og 7/57 som aktuell om noe brukt dukker opp i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...