Jump to content

30mm kikkerter. Er det noe utvalg?


Sør-jeger

Recommended Posts

Leupold Mark 4 serien har 30mm tube fast eller variabel. Jakt og Friluft tar visst inn sånne militær gloere fra Leupold Stevens. Ulempen er moa tårn, men så finnes det jo mildot master eller kjapp hoderegning. Mark 4 M1 10*40 med fast forstørrelse koster omkring kr.16000.-, og samme sikte i variabel litt under. Finnes også M1 i 16*40 fast.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mulig å gjøre en Roe på moa tårna med mil teip?

 

IMG_0100_zpsiygvi6c1.jpg

 

Her er mitt Leupold Mark 4 M1 10*40 sikte. Det er ca bittelitt under 1 millimeter plass mellom tårn og sirkelen rundt der den snur og ligger oppå, sånn at en kunne sette teip rundt. Den trenger vel ikke å være så langt nedi, bare sånn at den får ligge rundt før ringen. Såklart får man ikke 1 cm per klikk på 100 meter men 1.145*2.54/4=0.73 cm på 100 meter med 1/4 moa klikkjustering. Tenker at omtrentlig mil markering er viktigere.

 

Ville bare legge til at akkurat dette 30mm mildot siktet uten variabel rør har hele 90moa(26mrad) høydejustering dvs 15moa hver tørn med 3 rundestrek opp og 3 ned. Sidejusteringen er på 60moa(17.5mrad). Mener da at jeg bare setter mil teip helt øverst for å lese av originale rundemarkeringer på tårnene.

Link to comment
Share on other sites

Nikko 30mm 10 x 50 x 60 LRX SF

1/8" klikkjustering: 3,17mm 100m

Livstidsgaranti

pris fra england inkludert moms 2300kr

 

Ikke le... før dere legger negative komenterer til dette bør dere sammenligne March sikte til 32.000kr mot Nikko.

 

Jeg bruker dette til kaliber 6,5x55 / 7,92 x 57 / .30 . sikte har

ingen problem med treffsikkerheten på 400m etter min mening et godt sikte med tilsvarene egenskaper som et March 5-40x56mm sikte. Sammenlignet ved baneskyting og jakt er det absolut ingenting forsjell på siktene uten om en pris forsjell på 29.500kr

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...