Jump to content

Marlin camp carbine 9mm, finnes det mange i Norge?


Stinger824

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hvorfor er den ikke godkjent i det hele tatt?

 

Bilde er forresten fjernet av admin i henhold til regelverket.

Nei, det er det ikke. Admin driver ikke med moderering, så det er det nok en moderator som har gjort. -Admin SSamiK

Den er jo ervervet på lovlig vis å eier har våpenkort. Løpslengden er 16.

Er det pga stokken?

Link to comment
Share on other sites

Nå er den omtalte børsen kommet på Finn til høystbudende over 7000,-

Sist gang jeg så en til salgs på Finn hadde den en pris på 11000,- Den ble solgt i løpet av få dager. Vet dog ikke prisen da.

 

Jeg har sett etter en slik børse i eivigheter, men når de kommer opp i priser som en ny Stag AR15 eller ny Mini14/30 for jakt- takker jeg for meg.

Jeg fikk tak på en AR15 i 9mm- hadde jeg skulle valgt en gang til så ville jeg tatt en i .223 - 9mm setter en del begrensinger. Men gjør endel nytte da jeg kan trene på innendørsbaner for pistol.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er den ikke godkjent i det hele tatt?

 

Bilde er forresten fjernet av admin i henhold til regelverket.

 

Den er jo ervervet på lovlig vis å eier har våpenkort. Løpslengden er 16.

Er det pga stokken?

 

Holder ikke bare med løpslengde over 40 cm, hele våpenet må i tillegg være over 84 cm. Det setter jeg lett 500 spenn på at den ikke er med den stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og da var camp carbinen i hus, etter lang ventetid fra våpenkontoret. Børsa smeller, og gøy er det, så nå blir det å finne kikkert og montasje slik at børsa også får et praktisk formål. Noen som har tanker om hva man bør velge? Jeg lener mot picatinny og en 4x32 i første omgang, med tanke på at det nesten er en forvokst salongrifle ser jeg ikke poenget med å bruke masse penger på dyr optikk.

Link to comment
Share on other sites

Har en 9mm. Fikk justert avtrekket og nytt løp og demper. La ut 6500 på børsa og omtrent det samme i oppgradering. Skyter nå mer enn godt nok til jakt. Børsa er tillatt til jakt. Likevel blir det trøblete å bruke børsa til jakt. Er det mulig å få kjøpt 9mm jaktamo? Er ikkje ekspanderende amunisjon for håndvåpen nå forbudt å kjøpe/selge i Norge for andre enn politiet? :oops:

 

Noen som har gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Neida Basselusk, det er lov og helt problemfritt.

ABSOLUTT IKKE!

:-x

 

Nå må du skjerpe deg Lindskog, lyve slik!

 

Forskriftens §3 er klar og tyddelig

Til pistoler og revolvere med sentertenning er det forbudt å erverve og inneha ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt, med unntak av de tilfeller der dette brukes i våpen til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Aaaltsåå... det er f.esk ikke lov å kjøpe ekspanderende ammunsijon til... eh... hmmm... tja... Bankran? Villmannskyting?

Merk dog at denne bestemmelsen kun gjelder pistol og revolver. Til rifler io slikke kalibre, ervevet til jakt.. er det selvsagt lov å kjøpe ekspanderende ammunisjon.. til jakt... eller oppskyting... eller trening...

 

:shifty:

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Uff ja, jeg får nok ta den. Det er forbudt med ekspanderende ammunisjon til håndvåpen til bankran, helt klart.

 

Men, nå har jo han en rifle i 9 mm da, så han har strengt tatt lov til å benytte ekspanderende ammunisjon til bankran også. Eller, det ble kanskje litt feil? :mrgreen:

 

Bare så det ikke er tvil, igjen, ja du kan kjøpe ekspanderende 9 mm Basselusken.

Link to comment
Share on other sites

Fant fort ut at den originale trestokken var altfor liten til å skyte godt med, så eg kjøpte (via Midway) en Choate regulerbar stokk. Bare å klemme opp "hendelen" under bakre del av stokken, så kan du forskyve denne i flere trinn i lengderetning.

 

Kvalitetsmessig er denne meget bra, uten slark og med grei passform (passe tykk og solid). Gir også en litt mer ru overflate på forskjeftet, som gir bedre grep.

 

Eksempelbilde på hvordan stokken ser ut montert:

eUZqRGZO.jpeg

 

PS. Pistolgrepet fremst under forskjeftet på bildet følger ikke med originalt på denne stokken, eg har heller ikke dette.

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet ihht regelverket. -Olesøn

Stokken ser jo grei nok ut, men selve kolben virker for bred. Ligner veldig på HK-416 kolben som ble bytten ut for noen år siden, og jeg har dårlige erfaringer med akkurat den. Hvilken skinne har du for montering av optikk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...