Jump to content

Kjøpshjelp: 223Rem - OK Tilbud?


quintilian

Recommended Posts

Hei!

 

Som førstegangskjøper med et forholdsvis stramt budsjett bega jeg meg med godt mot ut på bruktmarkedet for å skaffe meg ei rimelig børse til småviltjakt... Problemet er dog at jeg skyter links; og lo and behold - ingen treff på Finn!

 

Har så vidt forsøkt meg i bruktmarkedet her også, men heller ingen til salgs (i links)...

 

Sjekket deretter min lokale XXL, og de hadde ikke .223 inne i links, og visste ikke helt når og hvor de kunne få tak i.... Så da ble det til at jeg kontaktet jaktdepotet. Fikk i kveld et tilbud derfra, og hadde satt pris på om noen av dere med god peiling kunne gitt meg en pekepinn på om dette er en grei pris, og en kurant nybegynnerrifle til mitt bruk... I første omgang er det småvilt av typen Hare, Rådyr, rype (har forsåvidt hagle til dette...) og kråke...

 

Tilbudet lyder (eks moms):

Savage Axis 223 Rem Links: 4000.-

Arbeid: 1200.-

Sonic 45 .6mm-14x1 lyddemper: 1500.-

Leupold STD montering: 565.-

Bushnell Legend Ultra HD 3-9x50: 3190.-

Rabatt: -950.-

 

Totalpris (inkl moms): 9500.-

 

Hva tenker dere? Innspill? :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Nå tråkker jeg sikkert mange på tærne med en ukvalifisert og fordomsfull vurdering.

 

Jeg mener du bør kjøpe den Vixen i 223 som ligger på salgs kammeret istedet.

(jeg har for ordens skyld ikke peiling på hvem vedkommende som selger er)

 

Du får så jæ...... mye mere børse for pengene med en Vixen, samt at du har ett mye mindre tap ved evt. videresalg.

 

Jeg hvet ikke hvilket budsjett du har, men hadde jeg kun hatt 9500,- til rifle så hadde jeg kjøpt den, så hadde jeg kjøpt baser og montasje.

Deretter hadde jeg spart til gjenging av løp og kikkert.(demper kan du nemlig få)

 

(Skulle du mot formodning kjøpe denne rifla skal du få en Sonic 35 Demper av meg med 2 ekstra moduler som hjelp videre på veien)

 

Send meg en PM hvis du går for Vixen. og lykke til :wink:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hei, og tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding! Setter stor pris på både innspill om våpen, samt om tilbudet om lyddemper!!! :thumbup::thumbup::thumbup:

 

 

Men som du også så nå; problemet er links-driten!.... :-) Hadde jeg bare ikke hatt et så dominant venstreøye så hadde dette vært en meget enkel sak å håndtere!

 

Fortsatt god kveld så lenge!

Link to comment
Share on other sites

Litt ot kanskje, men jeg ser jeg er nevnt. Nei, den Vixen'en jeg har er ikke links. De kom aldri med hanken på den siden, dessverre. Jeg skyter nå links med den lell. Går greit det, men det er jo litt klønete med tanke på omlading. Må jeg skyte to raske, er det upraktisk. Har ikke kommet i en slik situasjon heldigvis. Har ikke rukket å jakte særlig med den enda.

 

Jeg har vurdert enkeltskudds med nøytral stokk i .222 selv, da det ikke finnes links boltrifle til normal pris å oppdrive. S&L Legacy skal komme med det, men ville himmel for en pris det er på den. Tjue lapper i høyrevariant, og da blir vel det en tusenlapp eller to mer for links! Men Sakoen får uansett bli. :-)

Link to comment
Share on other sites

Og der var KO-Stens på banen.(eneste jeg husker er links her inne)

Da fikk jeg avklart det jeg lurte på.

Dere links-kara har noen urettferdige problemstillinger, men løsning med enkeltskudd virker ikke helt dumt.

Jeg har vurdert dette mange ganger selv, da jeg sjelden skyter flere skudd på rad på jakt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hatten av for Herr Lunde! Kjente jeg ble litt sentimental av gavmildheten, og fikk også lyst til å bidra litt i samme ånden. Hvis du velger å legge mere peng i optikk, og hvis da optikken har 30mm rør, skal du få et sett Leupold standard, lave montasjeringer i posten. Har dog ingen baser. Gi lyd hvis dette passer seg. God helg :-)

Link to comment
Share on other sites

Jøss!

 

Det sprer seg en varm og fuzzy følelse i de indre organer kjenner jeg! For en hyggelig gjeng! :):D

 

Takker veldig gjerne ja til monteringsringene (om du selv ikke har bruk for de!), dersom de passer på kikkerten jeg nettop har avtalt å kjøpe fra Tordenkjeppen her på forumet.

 

Det er en Zeiss Victory 2,5-10x50 som jeg fikk en veldig god pris på (takk T-kjepp!)... Mon tro om ringene passer...? :-)

 

God helg alle sammen!

 

Edit: Link til kikkerten:

viewtopic.php?f=105&t=111714

Link to comment
Share on other sites

Da har du fått deg en god allround kikkert :-D Det er 30 rør på den, hvis jeg ikke tar feil. Regner med lave ringene går på en 50 kikkert. Jeg sender de i posten, så får du prøve. Passer de ikke, får du sende dem videre til nestemann :-D Send meg navn og adresse på pm, så skal jeg prøve å få de i posten i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Da har du fått deg en god allround kikkert :-D Det er 30 rør på den, hvis jeg ikke tar feil. Regner med lave ringene går på en 50 kikkert. Jeg sender de i posten, så får du prøve. Passer de ikke, får du sende dem videre til nestemann :-D Send meg navn og adresse på pm, så skal jeg prøve å få de i posten i morgen.

 

:-D Tusen takk. Incoming PM!

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er litt i gang med den Tikka`n har jeg hørt , (det har jeg fra sikre kilder.)

Selger er litt vanskelig å få tak i pr.dd.

Tordenkjeppen her inne har bidratt med pen avtale på en Victory så dette blir nesten en "kammerbørse light" snart :D

Det er så mye hyggelige karer her inne at trådstarter er litt satt ut for tiden har jeg inntrykk av.

Til han kan jeg bare si en ting:

Velkommen skal du være. Hyggelig og kunne hjelpe!

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

God lørdag morgen folkens, og takk for alle nye hyggelige innspill :-)

 

G. Larson:

Av våpnene du linket til er det nok kun T3-en som er aktuell (Remington blir litt for dyr, og der må jeg også betale for demper - som jeg allerede har fått av Jonas L) :smile:

 

T3-en er dog meget interessant da dette er et våpen jeg virkelig kan tenke meg. Det er billig (amatøren meg forestiller meg at 6500.- er en meget kurant pris), samt at det er gjenget for 14/1-demper som jeg har fått. Det er vel heller ingen heksekunst å montere på Zeissen med Leupold-ringene på denne... :-)

 

Så jeg takker mer enn gjerne ja til tilbudet ditt om å se på den; dog bare om du allikevel er i nærheten og det ikke innebærer for mye styr for ditt vedkommende(!)..

 

Jeg mistenker dog at våpenet kanskje allerede er solgt, men at selger ikke har tatt ned annonsen... Det har ligget ute i nesten 2 måneder, og ikke pokker om jeg får tak i fyren som selger det :-).

 

Har forsøkt "Melding via Finn", 2 SMS samt ringt han 2 ganger (1 til telefonsvarer og 1 uten svar)... Nå skal det sies at første kontaktforsøk var for ganske nøyaktig 24 timer siden, og noen av dere (:evil:) faktisk har høstferie (selv skriver jeg dette innlegget fra jobben)... :-)

 

En annen liten utfordring oppi dette her er at jeg har levert politisøknad på en Savage Axis 223 Rem i går, og ikke på T3-våpenet... Hadde vært en smule kjipt om de hadde innvilget den, men at den ikke er gyldig for f.eks. T3en (eller et annet våpen om jeg går for det)... Ergo hadde det vært fint om jeg hadde fått avklart dette før f.eks. mandag, så kunne jeg ha dratt ned til stasjonen og tryglet om å få endret søknaden - evt. fått med et våpen til i samme søknad :-)

Link to comment
Share on other sites

Forstår du har stramt budsjett. Men hva med en ny Tikka T3 i cal 223. Hvil tro kanskje du kan få den for ca 8000kr..? Da vet man hva man får...nytt er nytt....

 

Det er dessverre ikke aktuelt. Det opprinnelige oppsettet mitt havnet på 8000.-. Totalt.

 

Nå har jeg betalt 6500.- for kikkert alene; og har således egentlig bare 1500.- igjen dersom jeg skulle holdt meg innenfor budsjettet...

 

Alternativene mine er egentlig å:

a) Kjøpe en ny Savage Axis (4000.-)

b) Finne et brukt våpen som er bedre enn Savagen, men som bare er "litt" dyrere enn denne :-)

 

8000 blir rett og slett for mye - men takk for innspillet :-)

 

Edit: Om noen kjenner til supertilbud på T3 så si for all del i fra!

Link to comment
Share on other sites

Meh... Tikkaen jeg ville kjøpe er desssverre solgt .... :-(

 

Da blir det nok Savagen til 4.000.-....... Om noen ikke kjenner til noen som vil bli kvitt et links våpen i .222/.223/22-50.....

 

Edit: Oppdaget nettop "Våpen selges/kjøpes"-siden på Facebook.... Får ta an runde der også!

Link to comment
Share on other sites

Hva så med Baikal? Du får en .222 /.223 til godt under 4000 bare du leter litt. Jeg ga halvparten av dette for min, med billig men brukbar kikkert. Baikal er rå og "uferdig" men skite-billig og faktisk svært presis. Andejakt på 150m hold er overhodet ingen problem. Du får veldig mye avtrekk for pengene, men det fikses greit med en nokså rimelig tur til børsemakeren, eller med et diamantbryne om du vet når du skal stoppe!

 

Lykke til!

 

mvh Trombone

Link to comment
Share on other sites

Takk for de siste to tilskuddene :-)

 

Kommer jeg over en såpass billig baikal er det jo bare å slå til egentlig... Så kan jeg bytte den ut med noe grommere etter hvert... Har blitt enig med en fyr om å kjøpe hans Baikal MP-133 hagle for 1200.- også; så da hadde jeg hatt et matchende våpengarderobe :-)

 

Enkeltskuddsrifle må jeg si at jeg er noe skeptisk til! Tenkte å jakte rådyr, og med så lite kaliber er det kanskje en god idè å kunne kammre et nytt skudd umiddelbart dersom det skulle være behov for det?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spart frem til neste sesong og kjøpt en rifle for mer. Å kjøpe et våpen man egentlig ikke vil ha blir bare dyrere.

 

Denne er ikke gal;-)

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=581" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Litt upraktisk børse egentlig. 555 cm langt løp i følge annonsen! :lol:

 

Men en får den også i links. :-)

 

http://www.czub.cz/en/catalog/364-centerfire-rifles-cz/KL/CZ_527_LH_AMERICAN.aspx

 

Må kanskje spesialbestilles slik at det tar tid å få den, men den er en genial, liten småviltrifle, med låskasse tilpasset kaliberet. Har glant på denne selv, men jeg er visst litt sær og har mer lyst på .222, og da er ikke dette et alternativ...

 

Kan hende jeg eter en kamel etter hvert og bytter til .223, men akkurat i dag er jeg ikke i byttemodus. Kommer jeg i et slikt modus, er det denne det mest sannsylig blir, enkelt og greit. Må sjekke økonomien først uansett. Akkurat nå bruker jeg alle penga på å reparere en jaktbil... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Det er et spesialløp for børsemakere med parkinson, for de som trenger litt rom til å feile!

 

Foreslår den, ettersom den er på listen min også;-)

 

Skal du rekke jakta Quintilian, kan du jo prøve å få lånt en rifle. Eller hvis du har sikker inntekt fins det sikkert muligheter for betalingsutsettelse, men det er ikke no man bare bør hoppe inn i...

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslaget! Dog har jeg fått en fritt tilsendt demper av Jonas L (takk!) og en god pris på en Victory 2,5-10x50 (takk tordenkjeppen!) - så jeg går kun i beit for rifle for tiden. Har vært i kontakt med selgeren av denne, og han ønsker å selge komplett.... :) Så den var hller ikke aktuell dessverre!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og da var det på tide med en liten oppdatering!

 

Savage Axis i hus.

 

Selve rifla ser helt kurant ut; dvs. som forventet et relativt billig inntrykk. Selve stokken er veldig flimsy og kan bøyes mye "hit og dit", men mekanikken i låsekasse og sluttstykke er fin og tight. Avtrekket er rimelig hardt, og jeg vurderer å justere avtrekket ved å kappe en fjær i avtrekksmekanismen (2 minuttersjobb m. Youtube-instruksjon).

 

Nå sitter jeg altså her i stua med:

Savage Axis Links .223, kappet og gjenget 14/1 (4800.-)

Harris BRM 6-9" tofot (1100.-)

Sonic 35 lyddemper m. ekstra moduler (0.- (Takk J. Lunde!)=

Zeiss Victory 2,5-10x50 (6500.- (Takk til tordenkjeppen for god pris og hyggelig handel))

Leupold lave monteringsringer (0.- (Takk B686SP!)

Leopold baser (250.-)

Riflekoffert av billigste sort for postordrevåpen (200.-)

200 stk. Winchester FMJ 55g (1020.- fra Wingevåpen)

Pusseutsyr (400.-)

Camoteip; snø og skog (400.-)

Frakt (180.-)

Våpenskap (2500.- på XXL)

Totalpris = 17.150.-

 

Summa summarum ikke så langt fra dobbelt så mye som mitt opprinnelige estimat/tilbud sånn prismessig.... Men så tror jeg resultatet har blitt rimelig bra også! :-)

 

Tusen takk for all hjelp og gode innspill under veis alle sammen! :-)

QbT5opt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...