Jump to content

Halspressing?


Tavi

Recommended Posts

hvor langt ned skal hylsa presses,noen presser bare 2mm ned, andre hele halsen,hva er best?smak og behag eller vitenskap?

Begynte å decappe og halspress idag og gjorde min første feil ,en stålhylse fra barnaul hadde sneket seg opp i messing hylsen,den tappen som slår ut tennhetta røyk.

skylder på dårlig lys i ladebua,bra belsysning er et must.

Link to comment
Share on other sites

Teorien er I alle fall at om en lar det være igjen en mm eller to upresset er dette med på å sentrere hylsa I kammeret. Om dette vises noe på skiva kontra hylser der hele halsen er presset skal jeg ikke utttale meg om da jeg ikke har forsket på det.

Mulig noen andre har det?

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har en necksiser så kan du bruke fullsise dia .Sot ei hylse med en fyrstikk utenpå halsen og skru dia ned til du siser hele hylsehalsen,men ikke brystet og kroppen på hylsa.Patronen skal jo mates fra magasin og håndteres.Hviss du siser kun 2mm av halsen vil kula sitte litt for løst i hylsa etter min smak.Hviss Lee leverer collet die i kalibret så kjøp en slik.Den er veldig snill med hylsene.Tror jeg har lada noen Norma hylser i 6,5x55 i en Sauer med kun necsising og Lee collet over 25 ganger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, jeg låner denne tråden litt. Jeg bruker RCBS Neck Sizer og presser hele halsen (6,5x55). Når jeg drar ladespaken ned går det som kniv i smør, men på tur opp er det noe helt for JÆ...... hardt. Hele ladebenken danser som om Tor med hammer'n slår ned i benken. Det blir fint kulehold og hylsene går fint i kammeret. Men er det riktig at det skal være så hardt?

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er å smøre halsen innvendig eller skifte til hardmetall. Uten smøring vil stål mot messing gå tregt, du kan faktisk få tull med at skulderen strekker seg litt om du er uheldig. Jeg var ikke så nøye på dette i begynnelsen selv, og opplevde da at enkelte patroner kamret tregt. Selv minimalt med smøring gav jevnere hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg låner denne tråden litt. Jeg bruker RCBS Neck Sizer og presser hele halsen (6,5x55). Når jeg drar ladespaken ned går det som kniv i smør, men på tur opp er det noe helt for JÆ...... hardt. Hele ladebenken danser som om Tor med hammer'n slår ned i benken. Det blir fint kulehold og hylsene går fint i kammeret. Men er det riktig at det skal være så hardt?

Du får kjøpt egne børster (alla liten flaskekost), til å smøre hylsehalsen. Rull børsten på "smøreplata" og da har børsten nok smøremiddel.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt du skal presse halsen kommer også an på kaliber/hylse.

Noen hylser må du presse halsen helt til skulderen for å få nok lengde til å holde kulen (Diameteren på kulen), men andre kalibere har lengde nok og vel så det.

Necksizer er enklere, den presser sin del og ferdig med det.

 

Jeg bruker av prinsipp ikke originale ekspandere i sizedier. Jeg synes de er altfor "harde" med hylsen. Først blir halsen presset inn, og så blir den presset/dratt ut av ekspanderpluggen. Jeg bruker en mindre ekspanderplugg i sizedien eller en Lee universal deprimingdie og så om nødvendig en egen ekspanderdie etterpå, alt avhengig av kaliber og kuletype.( feks.boattail eller blykule).

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker av prinsipp ikke originale ekspandere i sizedier. Jeg synes de er altfor "harde" med hylsen.

Ekspanderen gjør ikke noen forskjell på bearbeidingen, du ender opp med å utvide den til kammerets diameter uansett. Først ved at kula utvider den til rett under kulediameter, ved skyting utvides den så til kammerets mål. Eneste forskjellen er i hvor mange trinn omformingen skjer. Skal du spare hylsene må du ty til korrekt halspressing som ikke presser om hylsa mer enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jo, den gjør det, men det kommer an på hylse og kaliber. Ekspanderpluggen i sizedien (ikke ekspanderdien) trekker/strekker hylsen, noe som kan føre til strekk i skulderen (høres ut som en kiropraktor) som du nettopp har presset nedover. Hylser med tynn rim (feks. 470NE) er også utsatt for slitasje av samme grunn.

Det er ikke alle hylser som er like rimelige i innkjøp som feks 308W, og da tror jeg at alle små detaljer forlenger levetiden til hylsene.

Jeg er helt enig med korrekt halspressing og der er necksizer tingen.

I tillegg er anealing veien å gå for å "nullstille" hylsene med jevne mellomrom og dermed forlenge levetiden.

Link to comment
Share on other sites

At den gir en strekkbelastning har du rett i, jeg tenkte kun på den radielle belastningen. Men ved å ikke ekspandere helsen før isetting av kule vil du jo utsetter hylsa for en større kompresjonslast enn om den ekspanderes i to trinn. Friksjonskraften mellom kule og hals vil garantert være større enn for en smurt ekspander, så faren for å sette skulderen tilbake burde være større enn faren for strekk. Kraven vil nok spares, har heldigvis aldri vært borti hylser hvor dette er det svakeste punktet.

I teorien vil metoden bety mindre bearbeiding i lengderetning, men det forutsetter også at du måler kamring og justerer diene etter at kule er satt i. Hvis ikke er du vel nesten like langt, istedenfor å presse for mye og så strekke tilbake vil du da presse for mye i to trinn. Og selv om frem og tilbake er like langt er min erfaring at forming i die er snillere enn skyteforming. Jeg er også veldig skeptisk til hvilken jevnhet du får med denne metoden...

 

Det kan hende at du faktisk vinner litt på dette, men mitt råd vil nok likevel være halspressing eller en god ekspander (gjerne karbid) pluss smøring. Selv karbid har godt av smøring, det fant jeg ut når jeg ladet 30US for mange år siden. Holdt på å knekke pressa på de j*vlene, men med aldri så lite fett gikk det som silke.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" for dieprodusenten er at dien må dimensjoneres for de hylsene med tynnest gods.(I tillegg kommer selvsagt maskineringstoleranser, som etter min erfaring kan være så slappe at dien er ubrukbar) Hylser med tykt gods i halsen vil derfor presses unødvendig mye med tung ekspandering som følge. Er man heldig så passer akkurat den dien en bruker godt til det hylsefabrikat som brukes slik at kula evt kan settes i med lett ekspansjon eller evt uten bruk av ekspander. Uansett vil bruk av karbidekspander og evt lett smøring av halsen innvendig lette operasjonen.

 

"Løsningen" er å bruke halspressedie med utskiftbare foringer som kan tilpasses slik at halsen presses ikke unødvendig mye. Da er det valgfritt om en evt vil presse såvidt over og så bruke ekspander for en liten finjustering for å kompensere for variasjoner i tykkelse på godset. Alternativt kan vel colletdie med tilpasset mandrel brukes for å oppnå det samme, men det har ikke jeg erfaring med.

 

I og med at godset arbeides mye mindre med tilpasset pressing vil jeg tro at også levetiden forlenges.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bruker gammel tråd istedenfor å starte en ny og dette er muligens et dumt spørsmål. Har samlet hylser fra tidligere turer på skytebanen med tanke om å lade dem selv. Har klart det kunststykket at jeg har blandet inn noen hylser som ikke var mine i den ene posen. Det står både i Ladeboken og ellers at en forutsetning for å halspresse er at hylsene kommer fra eget våpen.

 

Har prøvd å kamre alle hylsene og det var kun noen få som ikke ville kamre og noen få som var tunge. Alle disse kastet jeg (har bare die for halspressing). Spørsmålet mitt er da som følger: Vil det fungere å halspresse resterende hylser uansett om det skulle være hylser igjen som er skutt i annet våpen med tanke på at de kamrer greit? De hylsene som eventuelt er skutt i annet våpen er garantert engangsskutt.

 

Om ikke får jeg kjøpe die og helpresse disse. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...