Jump to content

Dreie ned et sauerløp


Animalhunter

Recommended Posts

Hei, har en kompis som har sauer 202 i kaliber 3006. OD 15mm

Han har fryktelig lyst på 6,5x55 og har et baneløp stående OD 20mm

Det passer ikke i stokken samt riflen blir tung.

Er det mulig å dreie ned løpet til 15mm og blånere det?

Er det dyrere å få en børsemaker til og evt gjøre det istedet for å kjøpe et nytt 6,5.. 4999,-

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en "utskutt" Sauer 200 6,5x55 pipe som jeg sendte til børsemaker. Han anbefalte å ta av 5 cm på lengden fordi det ofte ble forkulling i enden, dreie ned til matchprofil og krone opp på nytt. Den ble tilslutt belagt med duracoat og jeg mener jeg betalte 1500 kr for jobben. Bruker den på jaktfeltbørsa og den går som en strek.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 dreide sauerløp, akkurat samme presisjon som før

 

Tilbakemeldingen jeg fikk da jeg spurte børsemaker var at han ikke ga garantier på neddreiing av sauerløp men at det som regel gikk greit. Uansett ikke noe krise om løpet skulle slå seg ved neddreiing da brukte DFS piper ligger på rundt 300 lappen. Er jo bare å prøve på nytt;)

 

Kjøpte ferdig neddreid og blånert løp sauerløp som i tillegg var åpnet til 8x57IS av Snapphane for litt under halvparten av hva ett nytt løp koster. Vet ikke hva han tar for et 6,5x55 løp men vil anta at det er noe billigere da han ikke trenger å gjøre noen kaliberendring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt sauerløp i mauserkasse uten muffe. Opplevde ikke det som problematisk så da jeg leste ett eller annet sted at dette ikke anbefaltes ettersom det ikke var nok gods i sauerløpet til å få gode nok gjenger må jeg si at jeg ble litt overrasket...

 

Edit: Etter å ha sjekket gjengene på mauserløp så er jeg ikke så overrasket lenger. 'Mauser 98: 27,9-0,1 12gj.pr. 1" 55 gr. 16,2+0,2 - Høyre' . Det går å gjenge et sauerløp for mauserkasse men man mangler altså 0,9mm på diameteren så det er vel strengt tatt ikke å anbefale.

 

Edit: jeg hadde ingen issues med dette, anbefales.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...