Jump to content

Utlån av pistol


Sin12kal

Recommended Posts

@Medic82: der tar du nok feil. Gjeldende lovgivning er:

 

Våpenloven § 11, 1. ledd, 2. punktum:

Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

 

Kongen har bestemt noe annet, i Våpenforskriften § 85, 4. ledd:

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Denne bestemmelsen synes klar nok for meg; tilsvarende våpen, ikke nødvendigvis tilsvarende kaliber; har du våpenkort for håndvåpen er du good to go. Denne tolkningen er også POD enige i, da de skriver følgende i sitt rundskriv 2009/009, under punkt 3.11, som finnes på side 47:

 

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for pistol og/eller revolver.

 

Kilder:

Våpenloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1" target="_blank

Våpenforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank

POD Rundskriv 2009/009: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Et lite hjertesukk; denne informasjonen står også å lese i flerfoldige andre tråder her på forumet. Jeg søkte "lån pistol" i søket, og fikk følgende tråd som fjerde treff: viewtopic.php?f=8&t=84121&hilit=l%C3%A5n+pistol

 

Poenget mitt: Bruk søkefunksjonen; da får du svaret du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Merk at dette har blitt forandret opp gjennom tidene. På enkelte av mine våpenkort for håndvåpen står det "utlån ikke tillatt", på andre står det "utlån tillatt i.h.t. våpenforskriften §xx", fordi reglene har blitt endret i mellomtiden. Det kan være at politiet der du bor ikke har fått med seg dette. Det er også en kjent sak at våpensaker blir behandlet forskjellig rundt om i Kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenkontoret er av en annen oppfatning, så får man peke på lov, forskrift og rundskriv, og be dem redegjøre for hva de baserer sin oppfatning på.

 

Jepp, vi fikk beskjed på våpenkontoret i Drammen at: "åh nei, det gjaldt bare innen samme kaliber det, som det stod i loven, tilsvarende". Hadde heldigvis lest rundskrivet så jeg visste at det stod svart på hvist UTEN begrensning på kaliber, så da var det bare å hente en kopi, slenge den i bordet og si "vær-så-god".

 

Det skal sies at dama der er sta, men ikke verre enn at hvis man viser at hun har feil, så gir hun seg(uten å bli tver og grinete av den grunn heller" Men man hadde vel kunne ønsket at de som jobber på våpenkontoret gjerne kunne ha et minimum av kunnskap og interesse om våpen da....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...