Jump to content

Blyammo til hagla


Hanekammen

Recommended Posts

Er litt spent på både pris og tilgjengelighet! Er mest interessert i rypeammo til å begynne med. Ser J&F har Rottweil Waidmannsheil 36gr til 7,50 hvis man kjøper en kasse. Ser også Winge Våpen reklamerer med at de tar inn ammo. De tar 6,76 for Winchester ZZ 36gr.

 

Noen som har formening om forskjell på kvaliteten??

Link to comment
Share on other sites

Har alltid vært litt Rottweil fan, i hine hårde dager gikk den bedre i hagla mi enn Winchester sine patroner men det er jo inviduellt fra våpen til våpen.

Kommer til å prøve Rottweil 12/70 med 36 gr og se hvor lende ligger.. Men var mange turer med Wincester super speed også og rypene tok kvelden hvis du traff-)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen anelse om når lovendringen trer i kraft da? Uker eller måneder? Noen som har bestilt enda?

Winchester super speed er kjempegode patroner. Den har veldig god utgangshastighet, 400+, noe som er like viktig som ladningen. Ved kjappe fluktskudd kan det være det som skal til for at man får ett godt treff.

Link to comment
Share on other sites

Eg bestilte tidligere i dag 200stk. Rottweil Waidemannsheil TPL HV 12/70 36g, i størrelse 2,5mm (No.6).

Skal hovedsakligt brukes på rype, og med bly tilgjengelig igjen er eg meeget glad for at eg slapp å pensjonere McKinley-hagla som eg har brukt siden tidlig 90-tall!

 

Gode minner... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er både enkeltpersoner og organisasjoner der ute som jobber for et totalforbud mot bly. Om de vil klare å få dette til er et mer åpent spørsmål. Vi som bruker naturen til å høste fra kan gjøre vårt ved å følge de begrensningene som vil være mot bly, altså ikke bruke blyhagl i våtmarksområder og på skytebanen, slik at vi slipper de negative avisoppslagene som vil komme ved et brudd på reglene. Samtidig så blir det nok fremover enda viktigere med sterke interesseorganisasjoner som kan drive aktiv lobbyvirksomhet opp mot storting og regjering slik at vi (og våre etterkommere) også om 50 og 100 år kan høste av naturen, og at ikke ekstremvernerne får gjennomslag for sine mest ekstreme forslag.

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet iht forumreglene jmonsen

Skjønner ikke helt hva du mener her, men det er fremdeles noen formaliteter som skal til før blyhagl igjen er tillatt. Forhåpentligvis ikke så altfor mange måneder.

 

Hvis du mener at forbudet i praksis har vært svært vanskelig å håndheve, og dermed litt symbolsk, så har du forsåvidt rett i det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...