Jump to content

Hjelp til valg av hagle, salong og kanskje rifle


Retr0

Recommended Posts

Hei!

Som tittelen sier, trenger jeg hjelp til å velge meg noen våpen; hagle, salong og rifle.

Jeg kan beskrive bruksområdene til våpnene:

-Haglen: Til småviltjakt, skal gå på leirduebanen av og til, men bare for trening til jakten og for gøy. Kaliber 12.

-Salongen: Til småviltjakt, skal også trene med den på blink og på skytebane(100m). Kaliber 22LR.

-Riflen: Til storviltjakt, fra hare til hjort(vil jakte lite på elg). Kaliber ikke bestemt, har sett endel på 308 da, men er helt åpen her, det er vel endel folk som vet hva jeg bør velge når de ser hva jeg skal bruke den til. Har også tenkt på en rifle til langholdsskyting, mer for gøy, blinker o.l på lange distanser. Der jeg da vil legge ner mye mer penger enn kanskje på rifla til jaktbruk.

Pengebudsjettet er egentligt ganske åpent, eller for å si det slik: maks 15 000 for haglen. Maks 12 000 for salongen(uten kikkertsikte). Og maks 20 000 for riflen til jakt og maks 30 000 for riflen til langholdsskyting. Har bare satt et litt åpent budsjett akkurat nå, for og se hvilke tilbakemeldinger jeg får da.

 

Bare sleng inn erfaringer, forslag o.l

 

Takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Salong har jeg i hvertfall noen meninger om. :D

To valg i CZ452 (eller 453 om du får tak i), og disse er American for en letter salong (til fjellet), eller en Varmint for en tyngre og mere stabil salong.

 

Ett valg om systemvåpen er av interesse (med tanke på den kommende våpengarderoben), og da med trestokk (sky plastikken som pesten). Da kan man kjøpe seg en 22lr, for så å kjøpe til 22wmr/17hmr senere til småvilt om lysten er der.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har så mye penger til rådighet ville jeg sett på Sako Quad som salongen din. Artig våpen hvor du får mange småvilt kalibre på ett våpen.

Når det gjeder rifle vil jeg anbefale deg å kjøpe en systemrifle, siden den nye våpenforskriften skrenker inn antall våpen en kan eie. Da kan du kjøpe nye piper i forskjellige kalibre, og dermed slipper du problemet med at du må selge et våpen fordi du har maks antall, men trenger et til hvis du skal på en jakttur.

 

Ellers kan du søke litt på formuet. Er endel halgetråder ute å går!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok stjålet noen "bærums tiere" fra salong budsjettet og kjøpt meg en finn clasic 512 med et hagle løp og et kombiløp. Det er ønske hagla mi i hvertfall.

 

Selv har jeg en rem 870 og er superfornøyd med den. Men det blir en litt anne hagle.

 

Til jaktrifle får du mye rifle for pengene i tikka t-3 i 6.5*55.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

 

15000,-+12ooo,-+20000+30000,- =77000,- ........

For den summen burde du kunn få deg en bra drilling med ekstra innstikkpipe i finkaliber, alt. en rifledrilling med 7x57, .22mag og 12. Et par Zeisser i montasjer.... I allefall i Tyskland :)

 

Tror faktisk en slik løsning dekker alle bruksområdene dine unntatt langhold.....

 

Hadde dog vært litt rått å stilt på langhold med drilling påmontert tofot :lol:

Link to comment
Share on other sites

77.000kr til 4 våpen er jo slettes ikke verst...

 

her er mitt valg hvis jeg hadde hatt samme budsjett:

hagle: Beretta 686

salong: Kimber(standardutgaven med trestokk)

rifle: litt usikker, men hadde antageligvis gått for en Sauer 202(standardutgaven) i 7x64

 

men hadde det vært mine penger så hadde jeg kjøpt en billig-italiener(hagle), en CZ452(salong) og en CZ550 i .30-06.

...og vips, så har du 15.000kr+ og bruke på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å bruke 77000kr på bare børsene eller inkludert optikk?

 

Uansett, jeg ville gjort følgende:

 

Hagle: Beretta 686 kaliber 12/76

Salong: Sako Quad (da har du mulighet til å kjøpe til løp i andre kaliber hvis du skulle få lyst til det)

Storviltrifle: Her har det litt å si hva du foretrekker i en børse, for eksempel om den skal være lett eller tung. Jeg ville kjøpt Blaser, Sauer eller Sako hvis jeg hadde hatt 20000 til rådighet. Jeg ville imidlertid kjøpt brukt, og hadde da sannsynligvis fått en av de tre med topp optikk på toppen i tillegg. Kaliberet jeg ville valgt er .308Win. Mest fordi jeg da kan ha ei børse med svært kort løp og demper uten at det går ut over hastigheten på kula i stor grad.

 

Tror valget hadde falt på Blaser Professional eller Sauer Outback toppet med Swarovski, Zeiss eller Schmidt&Bender i dimensjoner som passer skumringsjakt. Gjerne med en demper på tuten. Dette er lette børser som med kort/kappet 308-løp med demper på ville være mine drømmerifler. :roll:

 

Disse to koster vel i underkant av 20000kr nye og er for så vidt ganske vanskelig å skaffe brukt da...

 

Langholdsrifle har jeg ikke noen vettuge meninger om egentlig. Kanskje en Sako TRG...i et knakelibrakende kaliber :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hagle: For jakt og gøy, Benelli Comfort. Har du først prøvd en slik vil du slite med å legge den fra deg :)

 

Salong: CZ452 eller Sako Quad, begge gjør en super jobb.

 

Rifle: Fra hare til hjort + en elg, Sako, Sauer, Blazer, Howa etc i .308. Kjøp den rifla som tiltaler deg mest rett og slett. .308 holder i massevis til det bruksområdet du oppgir og har billig ammo.

 

Langhold: 6,5x55 hvis du vil skyte mye, .338LM/RUM eller tilsvarende hvis du vil ha noe "UglyBugly" :mrgreen:

 

 

Just my 5 cents, basert på min lille erfaring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ny hagle hadde iallfall jeg valgt Diamond Nordskog eller Bettinsoli fra importøren Nordskog eller EXXO haglene til jakt og friluft. Det er samme produsent som lager de merkene, veldig flotte hagler og kombier synes jeg. Ser ut som om de koster det dobbelte

Link to comment
Share on other sites

Takk takk alle i sammen :D

Skal ta turen og se hva min nærmeste våpenforhandler har inne snart.

Har nå fått mange gode og nyttige råd.

Når det gjelder budsjettet var dette i overkant som beskrevet, siden da kan jeg se hva det blir tilsammen for de ulike børsene og opptikken, så kan jeg da heller skrente budsjettet inn etter behov.

 

Dere vil høre ifra meg igjen og se hva jeg har valgt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hagle: Benelli M2 Field (Både jakt og bane, kanonvåpen). Anbefaler også Franchi sine halvautoer, kjempebehagelige våpen.

 

Rifle: Tikka T-3 6,5x55 m/ Docter VZF Classic 3-12x56 m/ lys. (Rått til toppjakt, og ellers for den del)

 

Etter min mening, kan man 6,5x55 bruker til alt fra rypes størrelse til elg, så poenget med en salong er svært liten.

Selv har jeg en CZ 527 Lux .223, og den funker svært godt for meg. Liten å lett å dra med seg, og funker fett med riktig ammo.

 

Har også en rifle i .338 Win Mag, men bruker den svært sjelden da jeg går hovedsaklig på småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da ble det innkjøp av salong. Endte opp med en Cz 452 Lux. Med alu. Demper til 800,- som selgeren mente burde holde i massevis. Sikte skal jeg se på nå, så er det noen som har noen anbefalinger, og hvor den desidert billigste plassen å få tak i kikkertsikter eller et spesifikt sikte som skulle vært bra på dette geværet kan kjøpes? :)

 

Så neste er det innkjøp av hagle, tror jeg skal gå for en beretta. Er dette et godt valg, evt. Modell? ( Har fått godkjent kal. 12 O/U)

 

Jaktrifle: For rådyr til elg, hvilket kaliber skal jeg velge, og hvilket merke kan være bra, tikka, sako.. ? Med ganske bra kikkertsikte, som jeg kan skyte på både 200 og 300 meter med.

Link to comment
Share on other sites

Jaktrifle: For rådyr til elg, hvilket kaliber skal jeg velge, og hvilket merke kan være bra, tikka, sako.. ? Med ganske bra kikkertsikte, som jeg kan skyte på både 200 og 300 meter med.

 

En jaktkompis kjøpte nylig Tikka T3 6,5x55 m/Kahles 1,5-6x42 til under 15000, hvis jeg oppfattet ham riktig. Høres jo ut som en ideell løsning....?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jaktrifle: For rådyr til elg, hvilket kaliber skal jeg velge, og hvilket merke kan være bra, tikka, sako.. ? Med ganske bra kikkertsikte, som jeg kan skyte på både 200 og 300 meter med.

 

En jaktkompis kjøpte nylig Tikka T3 6,5x55 m/Kahles 1,5-6x42 til under 15000, hvis jeg oppfattet ham riktig. Høres jo ut som en ideell løsning....?

 

Absolutt :) Jeg skal vurdere dette sterkt når jeg skal se på rifle. Takk til alle som slengte inn forslag og erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...