Jump to content

A-max vs Lapua vs CC vs MK ?


iKnut

Recommended Posts

Så har jeg omsider bestillt meg en Sauer til å skyte langt og mye med. Det er i alle fall intensjonen.

Det dreier seg om 6,5x55 med 74cm pipe (STR), så dette er rimelig basic.

Kulevalg har jeg lest mye om og enda mer er skrevet fra før om emnet på Kammeret.no, men 140 grain kulevekt blir nok ikke feil.

For meg virker det som det er fire "gjenngangere" som er forholdsvis rimelige og ikke minst tilgjengelige: A-max, Scenar, Sierra MK og Nosler CC.

 

Men hvilken skal jeg velge til mitt bruk?

 

A-max er rimelig i DFS og tilgjengelig, men en fyr mente den ikke stabiliserte i enkelte våpen. Erfaringer?

Scenar blir vell aldri feil, selv om den koster noen øre mer. Men kan være vanskelig å få tak i til tider?

Sierra, den går rimelig bra i jaktbørsa, men aldri skutt langt med den.

Nosler CC, har brukt den i 30-06 med godt hell.

 

Målet er å etterhvert skyte godt ut til 1000m og gjerne brukbart et lite stykke til.

Om det er noen som har negative erfaringer med noen av disse kulene, i samme våpentype, på samme avstander, så hadde det vært fint å ta del i erfaringene.

Jeg tenker å handle i bulk, da er det dumt å kjøpe noe som ikke går nogen lunde bra.

Link to comment
Share on other sites

Men hvilken skal jeg velge til mitt bruk?

I DFS, så vil du finne en haug med folk som skyter hver av disse, og en haug med folk som skyter hver av minst 6 forskjellige kuler til - nesten alle disse vil hevde at kula akkurat de bruker er den beste.

 

Engang starta jeg på en "test" av kuler til langhold.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=93910&p=1000784&hilit=kuler+6.5+langhold#p1000784, dette var ei dille omtrent samtidig med at jeg søkte etter ultimat presisjon i Saueren. Disse prosjektene overlappet en del, ogjeg rotet de litt sammen

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=94728&hilit=prosjekt+presisjon

 

Det ble vel aldri ferdig, men kan vel heller aldri bli det, sålenge man stadig lager nye kuler. Konklusjonen min ut av dette, og mer, er igrunnen todelt.

 

Det spiller SVÆRT liten rolle hvilken kule du velger blant 139-144grs kulene som er i vanlig bruk. Det finnes customrifler som har 1:9", og sågar 1:9.5" riflestigning (fordi noen nek i USA bruker det i 260Rem) og da kan en få problemer. Med original 200STR, det skal virke.

Alle "de store" sine kuler i disse vektene virker i Saueren, de virker langt forbi 1000m, og de virker godt. Etter 1000m begynner meningene å divergere, det er mye som kan skje der ute, når ting henger lenge i lufta... 140gr Amax og 139gr Scenar har jeg personlig skutt på hold over 1500m med. Resultatene tyder på at BC er noenlunde konstant ut til det holdet, og alle ballistiske beregninger holder stikk, presisjon var også omtrent som en kan forvente ut ifra ballistikken.

Andre har brukt Nosler CC, SMK 140.142, 144, Berger 140, og Scenar 136gr uten problemer ut til 14-1500m. Alle brukes til 1000yd konkurransekyting i USA og Storbrittania.

 

Jeg har brukt 139gr Scenar, 140gr Amax og 140gr SMK som "standardkuler", over lengre perioder, og brukt tusener på tusener av dem opp igjennom. 142gr SMK har meget godt rykte i USA, og flere og flere bruker NCC pga. pris.

I den "testen" jeg gjorde, fant jeg igrunnen ikke noen vesentlig forskjell på kulene jeg testa, Jeg brukte den da nye 136gr Scenar som basis og sammenligningsgrunnlag, fordi den gikk utenomjordisk bra i Saueren. Men det hadde jeg testa forskjellige ladninger til, og funnet den beste - alle de andre kulene bare "gjetta" jeg ei ladning til, og brukte den. UTen noe optimalisering. Patronene med 136gr ble også utsatt for "anal" lading, der alle triksene jeg kjenner til for å øke presisjonen er tatt i bruk, mens de andre kulene "bare ble ladet opp".

 

Men hvilken skal jeg velge til mitt bruk?

Jeg er fristet til å si: det spiller ingen rolle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Scenar og Amax har ørlite bedre BC enn sierra og nosler. Scenar er dyrest. Sierra og Amax er og pr i dag dyrere enn nosler som er desidert billigst. Jeg sier som siste taler. Det spiller stortstett ingen rolle blandt de 4 du nevnte. Jeg ville valgt den du får tak i til best pris. I dag er det nosler CC. Alle de 4 du nevnte er kuler som vanligvis går godt i alle sauerløp (også våpensmias løp) men siden ingen løp er like, så kan det jo være et eller anna "vanskeligløp" som muligens ikke samler med en av de kulene, da må man prøve en anna kule.

Link to comment
Share on other sites

Nosler 140cc går tåpelig bra i min 200str, men har bare skutt ut til 800meter. har 74cm løp. Kulefart ca 850ms.

 

Bruker RA-15 skytterlagskrutt fordi jeg er en gjerrig jævel. Latterlig billig morro når sidemann sin 338LM fabrikk koster 80 per smell og mine 3,5 kroner :)

 

Planen er å skyte 1000m webcup i år, så får vi se på 1000 også.

Link to comment
Share on other sites

Dette var jo egentlig kun gode nyheter. Takk for alle raske og gode svar.

Jeg kjørte akurat forbi skytterkontoret og fikk med ei pakke a-max der, så får vi se hvordan det går når stokken kommer.

Av krutt så har jeg endel N 150, N 160 og N 560. En av de må jo klare å dytte kula ut av løpet.

Ser det er flere som foretrekker N15 og/eller N 570. Jeg får se hva jeg finner etterhvert.

Dette blir morro !

Link to comment
Share on other sites

Hva med Norma GT? 130 gr med G2 BC 0,548 i 890 ms til 2.18 kroner per stk i 500 bulk er ikke så verst. Jeg bruker 123gr scenar, men så skyter jeg ikke forbi 700m heller. Til det neste løpet som jeg skal bruke til felt blir det å prøve GT.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye koster det med kuler og krutt kjøpt gjennom dfs?

Jeg er medlem ,men ikke aktiv.

Tenker på att nå selger xxl partizan øvelseammo til 4,50;- sikkert brukbart til stående skyting og til elgen for meg.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Snakk med ammoforvalteren i ditt lokale skytterlag om hvem de kjøper ammo/krutt av. Noen lag kjøper inn ammo/krutt osv fra DFS skytterkontoret, andre fra Norma AS og noen fra begge. De lagene jeg har kjent til selger til kostpris, evt litt subsidiert ved dokumentasjon av stevnedeltagelse i DFS regi. Norma tillater forresten privatpersoner å handle fra deres nyåpnede nettbutikk http://www.norma.as/Skytterlag

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke prosedyren ved bestilling, men selv møter jeg bare opp på skytterkontoret og handler direkte med de, til DFS pris.

 

Men ta en telefon dit og hør med de direkte. Det er hyggelige folk.

https://www.dfs.no/alt-om-dfs/skytterkontoret/salg/" target="_blank

 

(Mener ikke å drive skjult markedsføring. Moderatorer får heller slette det som eventuelt er upassende).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...