Jump to content

Langholdsrigg til HK MR308 A3


Nemo80

Recommended Posts

Hei

Er det noen der ute som har gode råd til en god langholsrigg på en HK MR308 A3?

Kikkertsikte er av typen Swarowski Z6i 5-30x50 P BT L. Har sett litt på å sette på en acog eller rødpunkt på siden.

 

Ser litt på ha to rigger som kan byttes mellom med litt for lite skruing.

Andre riggen kan være med rødpunk med forstørrelse.

 

Send gjerne andre forslag på hva jeg kan gjøre med HK`en av utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Du har bestemt deg for optikk-

Om du skalha en dedikert langholdsrigg vil ekstra rødpunkt være bortkastet med unntak av tacticool effekten, en ACOG sidemontert vil bare se tåpelig ut.

Du kan bytte kolben til en G-28 kolbe eller annen kolbe med justerbar kinnstøtte, og du kan modde eller skite avtrekket.

Tofor er også et must til en langholdsrigg, lige så med en god reim.

 

Bortsett fra disse tingene er stort sett H&K ferdige fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt optikk allerede? Hvis ikke: revurdér, og konkluder med noe annet (som er egnet til langholdsskyting...)

 

Jeg har sidemontert rødpunkt på en sauer 200str jeg også bruker til dynamisk, da sammen med et 1,25-4x20 sikte (og lettere pipe). Det er en micro-rødpunkt (Leupold Deltapoint, men alle disse små gjør mer eller mindre det samme) som står på en daniel defense montasje. Funker til korte hold i dynamisk. Jeg vet noen bruker det i dynamisk preget langhold for raskt å grovsikte seg inn på målet, men settingen er da gjerne i konkurranse hvor tidsbruk er en faktor.

 

Acog ville jeg styrt unna; siktelinjen på børsa di er høy nok fra før. Med acog blir den skyhøy; kjøp da heller et lite 1-4x2X / 1-6x2X sikte, eller tilsvarende, som kan monteres lavt, og kombiner med sidemontert rødpunkt hvis du feks skal skyte dynamisk sportsskyting.

 

Ellers er minst mulig utstyr og mest mulig trening et godt tips.

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Han kunne kostet på seg en laseravstandsmåler :lol:

 

edit: "han" = Christian S. i dette utsagnet

 

Jeg er enig, selv om det stikker litt å innrømme det. Foreløpig har jeg ikke prioritert det, og jeg kan låne på jobben hvis jeg planlegger litt, men ønsker meg en skikkelig måler selv. Det var det med disse penga, og alt de må brukes på som er viktigere...

 

Nemo80: Til dynamisk har jeg en Leupold 1,25-4x20 VX-R Patrol, det er en kurant og relativt rimelig kikkert, men langt fra det beste siktet kvalitetsmessig i forhold til hva de vrikelig flinke gjerne har på sine Open-rigger. Den har target-tårn med mil-justering, det er viktig for meg. Det er til den jeg bruker Deltapointen sidemontert.

 

De siktemerkene som nevnt i en post over er verdt å se på. Jeg liker muligheten til å justere parallakse i nærheten av tårnene, altså ikke fremme på objektivet som jeg tror IOR har, men det er en smakssak. Mitt neste sikte blir sannsynligvis Kahles k624i eller S&B 5-25x56, hvis ikke det blir en Steiner Military 3-15x50, må se an hva den skal brukes til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...