Jump to content

105 gr swc og n320 .38 spesial


troset

Recommended Posts

Jeg har brukt 3,5gr N320 med "skuldra" på kula satt rett under hylsekant. slik at jeg kan ha en veldig svak krymp. 34,7mm.

 

Men jeg fikk faktisk bedre presisjon ved å bruke krymperilla. 4,8Gr N320 og 36,6mm.

 

Har selv 6" 686.

Ladningene brukes på eget ansvar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samma båt som deg en stund, fant kun ladedata med N310. Så jeg måtte forske litt, og har funnet følgende ladning som går bra både i min Ruger GP100 6", og Smith&Wesson 686 2,5":

 

105 gr SWC

4,5 gr N320

COL 34mm.

 

Har sett noe popcorn, men den samler godt. Sikkert litt kraftig, men jeg liker å kjenne at jeg faktisk skyter med noe annet enn luftpistol:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har brukt denne kombinasjonen mye til 38 cal revolverfelt: Klette 105 grs SWC med 3,0 grs N320 satt ned i hylsa med COL 29.2 mm. Den er antagelig best i piper med litt brattere riflestigning enn tradisjonell 357 stigning. Ladninga gir god forbrenning og jevne ladninger. V0=871 f/s i 6" pipe.

 

Jeg har i det siste prøvd samme oppsettet med 4,0 grs N32C med godt resultat, virker litt friskere i rekylen, men gir gode samlinger og samme treffpunkt som førstnevnte, god fylling av hylsa og fullstendig forbrenning.

Link to comment
Share on other sites

n310 er og blir å foretrekke til slike formål, argumentasjonsrekkefølge er som følgende.

 

Høyere trykk, hylsa tetter bedre, jevnere forbrenning, mindre ES på chrono, ikke popkorn i 5-6 toms

N310 forbrenner 100% i slappe ladninger ned til 3 tommer ca,, har du 2 toms spesialrevolver, blir det selv med 310 litt popcorn

Forbrenningsvolum og fyllingsgrad går opp i % jo mer du går ned på krutt og jo dypere kula settes.

jeg har ca 70-75 i faktor med min N310 og 105gr ladning, ES er bra.

 

når det er sagt er nok hullene i skiva fort like fine med 310 og 320, om den liker kula.

Link to comment
Share on other sites

Men spørsmålet fra Troset var vel om bruk av N-320 krutt i en 6" revolver :shock: Eg for min del driter i forbrenningsvolumer og fyllingsgrader, mindre ES på chrono eller faktor på sånn eller sånn. I revolverklassen er det viktigste at presisjonen er best mulig og at kula kommer frem dit den skal. Argumenter eller ikke argumenter spiller ingen rolle :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det gjerne sånn at ES spiller inn på presisjonen, så når et krutt gjør samme jobben, bare på en bedre måte enn det andre, burde ikke valget være vrient.

Vil man bruke N320 isteden grunnet logistikkmessige årsaker e.l., kan man selvsagt gjøre det, men man aksepterer samtidig bakdelene.

Om bakdelene er store eller små, akseptable eller ikke, er avhengig av så mange faktorer i tillegg til personlig synsing osv, osv......

 

Det hele koker vel ned til at trådstarter fint kan bruke N320 i en 6-tommer uten så mye tull, men det er nok en grunn til at han kun fant ladedata for N310.

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller nok også mot den erkjennelsen at det er lettere å finne en god redusert ladning til 38 med en så lett kule som 105 grs med N310 krutt. Men vil nok uansett anbefale å sette kula så dypt som mulig i hylsa for å øke fyllingsgraden slik at kruttets posisjon ved antenning er noenlunde lik fra skudd til skudd. Med N320 krutt vil man nok se mye større variasjon fra våpen til våpen hvor godt det funker enn med N310 med den kulevekten. Men det er med ladninger som med religion, har du ikke trua så funker det dårlig uansett..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg også har brukt n32c og ladet med 4,7 grain bak en hjemmestøpt 105grains leekule. Fungerer helt fint det :-)

Nå har jeg gått tom for n32c, så jeg bruker nå n-320 og lader med samme ladning som med n32c, altså 4,7 grain. Jeg setter kula i krymperillen og gir den en skikkelig krymp.

Har tidligere hatt en del uforbrent krutt når jeg har brukt n-320, men det forsvant når jeg krympet litt hardere enn før...

 

edit: srikvelief

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...