Jump to content

Vector Siegfried 3-12x50 FFP MIL/MIL


Standal90

Recommended Posts

Det vil jeg absolutt påstå. Repeterbarhet på tårnene er veldig bra. Jeg testet et slik i fjor, og kunne egentlig ikke finne noen svakheter i det prissjiktet. Optisk er det på linje med langt dyrere kikkerter. Eneste jeg ikke likte var at tårnene er seige å vri på. Men det løser man enkelt med å løsne tårnene og erstatte fettet der med en god olje.

Link to comment
Share on other sites

De kan ikke vere en troo kopi, da kopien koster 3999,- og den orginale varen er over 20.000,-.

Er vel for det meste designet som er det same. Uansett om dette er feil!

En forhandler har sikkert like mye fortjeneste på kopien som orginalen, og da selger de nok mer av kopien. De fleste forhandlere tenker nok mest på pengene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en ganske tro kopi, men produsert med billige linser produsert til helt andre toleranser, og en sammenstilling hvor man ikke bruker like mye tid på å finjustere plasseringen av linsene.

 

I tillegg blir det billigere å ikke ha kostnader til produktutvikling....

Link to comment
Share on other sites

Over 20.000,- for originalen er vel å ta litt hardt i. De fleste får da litt rabatt på et sånt kjøp :?:

 

Personlig så kan jeg ikke si at jeg bryr meg så mye om at noen lager en kopi, eller for den saks skyld selger en. En slik kikkert er uten interesse for meg. Jeg ville følt meg lurt om jeg kjøpte en kikkert til 4.000 som ikke holdt mål. Med andre ord helt bortkasta penger i mine øyne. Det er detaljene som gjør forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Det er da godt mulig den holder mål for å komme i gang med langhold. (les utvedige tårn, ok retikkel og FFP)

Fordelen med å handle den i norge er at en kan klage direkte til norsk leverandør i stedet for en kineser på alibaba. Sjangsen er nok større for at den går i stykker på feil tidspunkt i forhold til mer annerkjente merker.

 

Jeg begynte med en falcon menace 4-14x44 ffp. Den er nok hakket kjipere men den funka :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man ikke skal kjøpe slike, og støtte produsenter som kopierer.

Ærlig talt, vi snakker ikke om forfalskninger her. Og det er vel ikke snakk om at S&B fant opp kikkerten heller, tror du de ikke har glant litt på sine konkurrenter opp gjennom årene? Vi snakker uansett om et produkt til under 1/4-del av prisen, folk som vurderer denne ville aldri ha kjøpt en S&B uansett. Og folk som verdsetter S&B vil ikke engang vurdere denne.

Link to comment
Share on other sites

Hva er dette for en tulledebatt? Kopi/piratvare?? :shock: Kanskje greit å avklare først hva det er før en kaster omkring seg med direkte feilaktige beskyldninger. Piratkopi er en vare som utgir seg for å være den ekte varen. Dette blir jo som å hevde at Dressmann dressen til 1995,- er en Armani kopi fordi begge er svarte og snittet er tilsvarende.............

 

Vector sikter har aldri hverken av produsent eller noen av forhandlerne blitt markedsført som SuB, noe tilsvarende som SuB eller på annen måte antydet at det er noen sammenheng mellom dem. Så utvendig design er den eneste likheten.

 

Blir jo nesten like tullete som en viss debatt om modul lyddempere dratt i gang av venner av en kjent Norsk produsent, der konstruktøren av H&K demperen til G-36 ble beskyldt for kopivare av sin egen konstruksjon 20 år etterpå, nettopp fordi de liknet.....

 

De som er kritiske til designet holder seg jo ganske enkelt unna, de som ønsker en billig FFP, Mil Mil kikkert som fungerer utmerket vurderer den, sammen med Falcon, SWFA og eventuelt billige Vortex sikter som alle er sammenlignbare både i funksjon og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke en piratkopi i ordets forstand, men du må da medgi at den kan forveksles av utseende :wink:

Personlig tror jeg den er laget for å appellere til de som vil ha noe som ligner, mere enn at det er viktig at det fungerer. Se bare på softgun makede hvordan de kopiere utseende på alt mulig som brukes til krig. Men dette er nå bare mine tanker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke en piratkopi i ordets forstand, men du må da medgi at den kan forveksles av utseende :wink:

 

Alle med halvveis fungerende øyne i hodet ser jo at siktene har klare designmessige likheter. Men det er jo ikke hverken debatten eller argumentene. Her er det vitterlig de som hevder dette er en piratkopi, det er direkte feilaktig informasjon.

 

Personlig tror jeg den er laget for å appellere til de som vil ha noe som ligner, mere enn at det er viktig at det fungerer. Se bare på softgun makede hvordan de kopiere utseende på alt mulig som brukes til krig. Men dette er nå bare mine tanker :wink:

 

Jeg er ikke der at jeg kan si hva som en grunnlaget for valgene til verken produsent eller kunde, men jeg har såpass mange timer bak en av kikkertene og nok antall runder opp og ned på tårn osv at jeg vet den fungerer, dvs er dønn repeterbar og skuddfast. At det ikke er verken en Sub, Hensholdt, Kahles eller noe tilsvarende optisk er det heller aldri noen som har hevdet eller antydet og det gir vel også prisen en viss pekepinn om ikke er tilfelle... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vector sikter har aldri hverken av produsent eller noen av forhandlerne blitt markedsført som SuB, noe tilsvarende som SuB eller på annen måte antydet at det er noen sammenheng mellom dem. Så utvendig design er den eneste likheten.
At ikke mekanikken innvendig ikke også er kopiert, tror jeg ingen ting på.

 

0852974.jpg

Dette er ingen Concorde, og er heller aldri markedsført som Concorde...

 

Det er forskjell på å være en kopi, og en piratkopi.

Link to comment
Share on other sites

At ikke mekanikken innvendig ikke også er kopiert, tror jeg ingen ting på.

Hva så? Selv om de har laget en direkte kopi av all mekanikk og linser er det vel ikke mye unik teknologi i et slikt sikte. Selvfølgelig sparer de på det, men det er likevel snakk om to produkter til vidt forskjellig pris og tiltenkt forskjellig marked. Jeg vil fremdeles hevde at S&B ikke taper en krone på slike kopier, forskjellen på de to er likevel enorm. Det er ikke designet som gjør gode kikkerter gode, det er produksjonskvaliteten. Toleranser, materialer, glasskvalitet, coating, det er DER kvaliteten ligger.

 

Dette er ingen Concorde, og er heller aldri markedsført som Concorde.

Dårlig eksempel. Selv om de kosmetisk var svært like er det grunnleggende forskjeller i designet (feks canards). Jeg ville blitt svært overrasket om de sparte stort under utviklingen, det skal svært lite til før en i praksis må designe alt fra bunn.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kjøper en kikkert kun basert på utseende?

Det markede finnes enten du tror det eller ikke, men det er ikke et marked som konkurere mot S&B :wink:

Jeg tror heller ikke at S&B taper en eneste krone som følge av en slik kopi kikkert.

 

Når det gjelder kopier så må jeg bare si; hver sin lyst! Jeg har også handlet kopier. Jeg har f.eks en kopi av ei Lupin hodelykt, og er til og med fornøyd med den. Faktisk så fornøyd at det holder meg borte fra og kjøpe orginalen. Lupin taper sikkert penger :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Les tråden å du får svar;)

 

Det vil jeg absolutt påstå. Repeterbarhet på tårnene er veldig bra. Jeg testet et slik i fjor, og kunne egentlig ikke finne noen svakheter i det prissjiktet. Optisk er det på linje med langt dyrere kikkerter. Eneste jeg ikke likte var at tårnene er seige å vri på. Men det løser man enkelt med å løsne tårnene og erstatte fettet der med en god olje.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...