Jump to content

Atv til elgjakt


Ace

Recommended Posts

Jeg har Can Am Outlander 400 2010mod. og den holder i massevis, har dradd Hjort og elg, samt Tilhengerlass osv. Fjerner du blomberingen slik som jeg gjorde så yter den 33hk og er råsterk, holder følge med Polaris 500 og Grizzly 660 på vei og i skog! :P

Link to comment
Share on other sites

Holder en can am 400 til elgjakt eller blir den for liten.

Hva mener du med til elgjakt? Skal du bruke den som elgtrekk, er det en fordel med litt vekt i maskinen. Jeg syntes min Yamaha Grizzly 700 blir lett når vi skal kjøre ut stor elg, spes i bratt terreng. Hvis du bare skal bruke den som transportmiddel i skogen under elgjakt, er den selvfølgelig bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Det enkle svaret er vel JA.

 

Jeg har ikke all verdens erfaring fra utkjøring med ATV, men nok til å ha erfart at hvordan du "rigger" doningen har mye å si. Bruker du f.eks. henger så blir ekvipasjen lang og lite fleksibel. Lang svingradius og et svare leven når du kjører deg fast.

 

Vi kjøpte oss en Can am 400 2-seter i høst. MC-reg. så vi også kan bruke den til alt mulig utenom en relativt kort jaktsesong. Fordelen med lengre akselavstand er ATV'n ikke steiler så lett. Ulempen er at den kan bli hengende fast lettere. Jeg tror jeg foretrekker denne ulempen fremfor og knekke nakken med 300 kg oppå meg.

 

Før bruk i skogen ble den ble raskt strippet for vindskjermer og speiler pluss at vi monterte heldekkende bukplate og fjernstyrt vinsj bak (i tillegg til foran) også vi kjøpte en viltpulk for utkjøring av elg. Med viltpulk og vinsj bak kan du enkelt koble av elgen når terrenget blir tøft, og vinsje den inn når ATV'n er forbi hindringen. Rakk kun å kjøre ut en kalv i pulken. Det gikk imidlertid så lett at jeg egentlig kunne dratt den ut for hånd.

 

@ Cruiser: Vi er fortsatt der at ATV til "transportmiddel i skogen under jakt" er forbudt. Måtte det også forbli sånn i fremtiden!!!

Link to comment
Share on other sites

Vi har dratt en del elg over et par sesonger nå med en Cam-Am(tror jeg) 400, eller kanskje 450(om det finnes). Den har vært sterk nok til det vi har utsatt den for. Men jeg mistenker at det sliter en del på doningen. Det blir gjerne full gass. Og hvis ikke det hjelper så blir det enda fullere gass :lol: I fjor fikk vi havari. Det gikk ett kryss på bakre mellomaksel(?). Men om det blir større slitasje på en liten, enn på en stor vet jeg ikke. Det er mulig ting er bedre dimensjonert på de større, men der er det også mer krefter å runere det med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kjøpte en Polaris 850 i 2014 med henger som vi drar ut elg med. Ble tre elg som vi fikk prøvd den på. Det fungeret veldig bra. Må nok se litt hvordan terrenget deres er før om man kan si

Om den er passe eller ikke. Men merker på min at det er kraft nok og at den har grei nok tyngde. Tror den veier rundt 500kg. Men man skal være forsiktig. Tung last dytter på. Farligtse er nesten nedover med hengeren som skyver på. Da er det geit og ta det veldig rolig.

Og så ville jeg ha hatt delt bakaksel. Blir litt stødigere og tar seg fram mye bedre.

Servo er jo en drøm da. Har det nå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva slags terreng skal du kjøre i? Jeg har nok kraft med 350cc og krypegir, og jeg kan snu med håndmakt om jeg må i tømmerskogen. Med all respekt å melde tror jeg at jeg hadde vært mer bekymret med en 800 fordi jeg synes de blir for tunge. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med finnmarkingen 6X6 er veldig bra i terreng.

Jeg har prøvd flere atv er men den som uten tvil kommer seg best frem i ulendt terreng er Polaris 6X6, den er jo også lenger en 4X4 så det skal mye mer til før den steiler, det er vel nesten umulig å få den til å steile.

Den flyter bra i myr siden vekta blir fordelt på 3 akslinger.

Min bror har en sånn som har blitt herjet med både av han og sønnene hans i noen år nå, det er helt utrolig hva den maskinen tåler.

Så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt vist jeg skulle kjøpt atv, en 6X6 er noe dyrere i innkjøp men den har egenskaper i terrenget som er helt suverene.

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukte en linhai 400 for noen år tilbake. Det fungerte på et vis, men slet noe voldsomt på doningen da lassene og terrenget ble i tyngste laget (tenker da på det med "fullere gass" osv). Har nå gått over til 6x6 800cc fra polaris, bortsett fra at fremkommeligheten er NOE bedre har jeg på følelsen at maskina kommer til å leve lenger da man ikke trenger å gi full gass og på andre vis føre en røff kjørestil før å komme seg mellom a og b. Men som nevnt tidligere her i tråden kommer det mye an på terrenget, med fint terreng hadde jeg ikke vært redd for å bruke 400 til jobben, men der vi jakter er det myr som enten peker opp mot himmelen eller ned i en elv så da ble 400'en i svakeste laget for oppgaven. Har ikke angret et sekund på innkjøpet av polarisen, men jeg bruker den i gårdsdriften til vanlig og da blir det selvfølgelig noen andre ting som spiller inn ved innkjøp også.

 

PS, er godt klar over at det er stor forskjell på en canam og en linhai....

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. Skal brukes til å trekke ut elg og terrenget må sies å være av den snille sorten. Har fått høre at 4 hjultrekken på polaris er å foretrekke. noen erfaringer? 6*6 er selvfølgelig drømmen men tenker først på 400- 500 ccm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en polaris atv som brukes til elgjakt, fungerer utmerket. Om firshjulstrekksystem spiller noen rolle, ville jeg ikke valgt can-am.

 

Har også boggiehenger som brukes, men i "tøft" terreng foretrekker jeg å dra elgen etter firhjulingen. Om du har mye vekt skeivfordelt på henger, risikerer du å løfte ræva på atv'n om det er veldig bratt/kuppert terreng.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på Polaris og Can Am sin 4x4 er at Polarisen har full sperre forran men Can Am har Viscose sperre som gjør at den spinner på 1 hjul en runde før du har full sperre, veldig fint på vei men i skog vil det være noen enkelte ganger i det værste terreng at du har litt fordel av Polaris sitt sperresystem. Polarisen har også lavere girt lavserie enn Can Am utenom nyeste Can Am modellene som har lavere girt lavserie(2014 - ).

 

Nå skal det sies at jeg har en kamerat med Polaris 500 og min 400 Can Am går like bra i aks og toppfart, like mange hester (33hk) og kommer fram alle plasser som Polarisen kommer fram!

Link to comment
Share on other sites

Polaris kobler inn framhjul ved 1/6-runde spinn på bakhjula om jeg husker riktig. Det er ikke merkbart, så 4x4 kan fint kjøres med på vei, det er ikke full sperre på konstant slik du sier. Polaris har patent på dette systemet, og er de eneste med det.

Can-am har noe som heter visco-lock, dvs det ene fremhjulet spinner før det andre tar tak. Visco-lock ble forbedret i 2010/2011, ettersom det sugde kraftig før den tid, så på nyere modeller er den bedre, men fortsatt ikke optimalt ved krypkjøring i terreng.

Det å sammenligne merker ved at "du kommer frem like bra som kompisen", blir litt misvisende, ettersom atv-kjøring i skogen har veldig mye å si på piloten :)

Så det kan jo tenkes at polarisen tar seg fram bedre? Men at du er en bedre sjåfør? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg meget gode svar på det som jeg ønsket. Ser ut til at jeg må spare til polaris så kompanserer jeg for mine egenskaper som atv kjører.

Eller en annen ATV som ikke går i stykker så fort (drivaksling, styrestag, endeledd) :winke1: Kjøper du f.eks. Yamaha Grizzly eller Arctic Cat, så får du solide maskiner med ordentlig diff sperre.

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg meget gode svar på det som jeg ønsket. Ser ut til at jeg må spare til polaris så kompanserer jeg for mine egenskaper som atv kjører.

 

Har selv en Polaris Sportman 700 som jeg har brukt en del i skogen. Kan absolutt anbefales. Du må uansett lære deg å bruke den med forstand da det er et kraftig apparat :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Eller en annen ATV som ikke går i stykker så fort (drivaksling, styrestag, endeledd) :winke1: Kjøper du f.eks. Yamaha Grizzly eller Arctic Cat, så får du solide maskiner med ordentlig diff sperre.

 

Kjører endel sammen med en kompis, som har en grizzly, han har vel tatt endeledd to ganger tror jeg. Så ingenting er "skuddsikkert"..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...