Jump to content

Irriterende kulediameter


Vaquero

Recommended Posts

normal_Partizan_158gr_.JPG

Smith & Wesson mod.60 avbildet med omtalte kuler.

I disse kuletørketider kunne jeg ikke motstå fristelsen med 158 grain Partizankuler på XXL. Prisen var grei og det var dem siste de hadde, 500stk.

Jeg kjøpte 1000 stk. JSP for 9 år siden og disse hadde en irriterende kulediameter, jeg trodde dette hadde rettet seg hos Partizan. Men nei da, de måler 0.355,5". Jeg ser helst at de bør måle 0.357"

Saken blir den at de må krympes godt i krymperille, for det er der de blir hengende. Etter sizing er det lett å skyve kulen inn med svak kraft med fingrene. Det er overhode ingen hold i hylseveggene.

Dette løser jeg greit med å ta en ekstra omvei med 9mm. size-dien (en ekstra jobb). Jeg må size .38 spec. hylsa en centimeter med 9mm. (Size 2X :trist:)

Jeg finner det merkelig at denne produsenten ikke holder seg til standardmål.

Jeg bruker denne kulen til min S&W mod.60, presisjonskravet er ikke som til revolverfelt eller VM-grov. Det blir for det meste korte hold i klassen for Sivipistol DSS-skyting.

Jeg har ikke tatt en seriøs presisjonsskyting ennå med denne FMJ i SWC design.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god kritikk. Jeg synes det er morsom med nærbilder av ting med god eller nøytral bakgrunn. I dette tilfelle la jeg revolver og patroner på et vanlig speil. Deretter et sort putevar for ikke å få med et uvesentlig kjøkkentak. Fokus på våpen og patroner uten annet støy. Jeg bruker et speilreflekskamera, i dette tilfellet på stativ uten blits.

Det er ikke vanskelig å ta greie bilder, bare vær litt kreativ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synd, for det er denne idiotien med kraftig underdimensjonerte kuler som gjør Partizan ubrukelig. Merkelig at de lager dem slik. De kan da ikke være brukbare i noen våpen! Det vil jo bli enorm lekkasje av kruttgasser forbi prosjektilet når de ikke tetter i pipa i tillegg til dårlig og ujevnt hold på kula. Dette er aldri noe som gir presisjon. Magnumladninger og dårlig kulehold er ikke noe bra kombo heller da kulene kan bli slått ut av hylsa og låse tønna på revolveren. Jeg hadde dette problemet med Frontier og magnumladninger. De må krympes godt for å sitte, og uten krymperille må det derfor krympes ellers, men det funket greit.

Link to comment
Share on other sites

Allikevel er er det mange som opplever at de mantlede Partizan-projektilene har gitt god presisjon..

Skøyt mye av den noe underdimensjonerte 124grs 9mm-kula før(da den kostet under 40 øre), og fikk utmerket presisjon. Er vel heller ikke unormalt at europeiske 9mm-prisjektiler måler litt under .355"

158grs 38-kula gav gode grupper i mk5 Trooperen jeg hadde.

Opplevde også at en del folk hadde problemer med å få kulene til å sitte skikkelig, men ved å sortere hylser, sørge for trang nok kalibreringsdie, kombinert med lett nedslipt ekspansjonsknapp, er det ikke noen problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...