Jump to content

5,6x50R mag lading til Kipp


Blaser_308

Recommended Posts

Noen som har ladet dette kalibret? Kunne tenkt meg to ladninger som går noenlunde likt. Blir å teste litt.

 

Tanken er ei ladning med V-max og ei med FMJ. Kunne tenkt meg å prøvd 60 grain V-max, og 62 grain Speer FMJ (Alvestad har ikke inne). Bruker 60 V-max i Blaser`n. Hvem selger Speer FMJ 60 grain her i landet?

 

Ps. jakter ikke rådyr.

 

Håpet er å havne på noe redusert fart med kulene i 60 grain klassen, side FMJ skal brukes til rype og skogsfugl. Tenker da rundt 800ms. Selv i redusert hastighet vil V-max gjøre sitt i kråke og rev.

 

Våpnet er en Sabatti Kipp.

Link to comment
Share on other sites

Har sett ladedata i noen av våpenjournalens ladebøker, salige Svein Solli hadde en 5,6x50R. Husker ikke hvilke utgaver det sto ladedata i.

Skal du lade så sære kaliber som dette så bør du ha mange ladebøker. Informasjonen som du finner i ladebøkene kan du bruke hvis du har en smule erfaring.

5,6x50 er i utgangspunktet en forlenget 222/223/222 magnum, så helt umulig å finne startdata er det ikke. 5,6x50R er randutgaven av rimless patronen. I følge Wikipedia så har randpatronen litt lavere trykkstandard enn rimless utgaven. Jeg ville satset på å bruke 223 data som startdata. Kruttsorter som N140 bør være brukbare.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :D . Hadde tenkt å gå ut i fra 223 Rem data jeg har. Bruker VV140 i blaser`n. Får legge ut noen bilder under testingen i vinter med kipp`n :D .

 

Men så var det å finne Speer 62 FMJ da.......... D blir ikke lett!!

 

Noen som har erfaring med Lapua 55 FMJ til fugl i 223 hastigheter? Hvilke hastigheter får dere denne ned på, med en redusert ladning?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finner ikke speer 62 FMJ, og har da kjøpt Hornady 55 fmj. Noen som har ladet disse noe redusert til matvilt?

 

Tenkte å starte med 24,5 grain vv 140, og håper på å havne ut på ca 850. QL sier 877ms. Men ligger da i hvit..... Hmmmm.

 

Hva med Nosler CC 69 grain rundt 750 ms? Hvis den stabiliserer i 1:12 snurr

Link to comment
Share on other sites

Testet i dag Hornady 55 grain fmj med 20 grain Rhino 10. Fikk inn samling på 35mm @100m. Fikk ikke noe avlesning på Chrony :cry: som ikke er unormalt. Tror Chrony glemte å legge ved den hvite stokken i eska. Min må være nært blind! Drit lei Err koder.

 

Takk for ladetipset. Skal teste den på eget ansvar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ny dag og nye muligheter :!:

 

Test av 55 grain V-max ladet med 24 Grain Vhitavori N-140 Coal 63.1mm. Fikk samling på underkant av 35mm @ 3 skudd 100m.

 

Merket midt i testingen av rifla var veldig sær på hvordan jeg holdt den. Det gjorde en del av testingen mislykket med tanke på presisjon...........

 

 

rucw2x.jpg

 

Gjennomsnitt fart målt over Chrony

 

Hornady 55 fmj :arrow: Rhino 10 :arrow: 20 grain :arrow: 840m/s

 

Hornady 55 fmj :arrow: VV N140 :arrow: 24 grain :arrow: 823m/s

 

Hornady 55 V-max :arrow: Rhino 10 :arrow: 20 grain :arrow: 837m/s

 

Hornady 55 V-max :arrow: VV N140 :arrow: 24 grain :arrow: 855m/s

 

Den farta ut med FMJ kula, bør gå greit med matvilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Har drevet å ladda litt til min K-95 i kal 5.6x50R, har kun brukt Sako 50 FMJ med 27.5 grs. Norma 202, Col: 60.2. Den gir bra presisjon, men for mye fart etter min mening 1020m/s. Har leita etter en "redusert" ladning med 50 grs kula, har funnet utt at 20.0 grs Witta N-120 er en fin ladning med grei presisjon ca 20mm på 5 skudd (dene kunne nok vert krympa en del med bedre kikkert til presisjons skyting, bruker en Leupold 2.5-8). Hasighet er ikke målt med antar den ligger på litt over 900 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Supert, takk for info. :D

 

Har økt vekta til 26 grain vv 140 med Hornady FMJ. Da krympet samlingen til 15mm. Vil tro farta ligger på rundt 930'ish. Hadde ikke med Chrony for å måle, tar det v neste korsvei. Samme gjorde j med 55 V-Max. De satt 5cm over innslaget til FMJ, og noe mm mer åpen.

 

Lover godt dette :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 7 months later...

Prøver å vekke liv i denne tråden igjen.

 

Driver og skal handle inn krutt for å lade til min nyinnkjøpte kipp (mistenker at det er samme kipp som på bilde tidligere i tråden), og så lurer jeg på hvilken type som er best egnet til 5,6x50R mag? Er vel 55 gr. FMJ og 55 gr. SP det kommer til å gå mest av.

 

Ladeboken sier jo Norma 202 og VV-N140 til alt fra 50 til 70 grain kule, men er ikke dette litt vel saktebrennende for de lave kulevektene og det kaliberet? Kunne N135 vært bedre?

 

Alle tips tas hjertelig imot!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Bumper tråden.

Jeg skal i gang med samme prosjekt selv, ny pipe i 5,6x50R i en K95 - skal brukes til rev på inntil 150m og storfugl så langt presisjonen rekker.

 

Har planlagt å legge meg på 860ms med 55gr Lapua FMJ, og samme fart i 55gr Hornady V-max. Med 1:12 i twist bør 55gr kule være passe, og det er kuler jeg har tilgang på.

Har ASV+ på kikkertsikte og kan bruke ring 8 på begge ladningene - om de går i 850ms. Ser ut til at kulene har samme BC, så går de likt på 100m så går de nok likt på 300m også...

men det ser ut til at det blir litt vanskelig å holde farta nede, og samtidig få full forbrenning på kruttet. Er det noen som har kappet løpet ned til 45cm? Kan det være en vei å gå i kombinasjon med N120 eller N110?

Edited by Wintel
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (21 timer siden):

det ser ut til at det blir litt vanskelig å holde farta nede, og samtidig få full forbrenning på kruttet. Er det noen som har kappet løpet ned til 45cm? Kan det være en vei å gå i kombinasjon med N120 eller N110?

Nå er ikke full forbrenning et mål i seg selv, men jeg ser at det kan være vanskelig å få opp trykket, med fornuftig fyllingsgrad, og samtidig holde farta nede i ei hylse med såpass stort volum. Kappe pipa vil hjelpe til å senke farta, men ikke øke forbrenningsgraden. Med forbehold om at jeg ikke har testet dette i praksis, men jeg vil tro du oppnår det du beskriver med en passe dose N130.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du må prioritere, hva er viktigst for din bruk? Som Biskopen skriver kan 130 være en løsning, men det kan egentlig alle kruttyper være. Om du fyrer for kråkene, får mer munningsflamme og mer smell så kan likevel presisjonen være topp med langsomme krutt og presisjon ville jeg prioritert. Du må prøve hva ditt våpen foretrekker. Om ikke annet hjelper kan litt dacron gjøre underverk med små mengder rask krutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...