Jump to content

Valg av .22lr pistol


Bushviper

Recommended Posts

Vurderer en søknad for pistol i .22lr nå, men så er det da valgets kval. Da utseende om en ekte pistol er viktigere for meg en høye stevneplasseringer, utgår da "rørtengene".

 

Det jeg er opptatt av er en kompakt, driftsikker pistol som ikke er for sær på ammunisjon og som er god å skyte med.

 

For øyeblikket har jeg noen mnd igjen før jeg kan kjøpe et eget våpen, så vil bruke tiden til og finne ut av hva som vil passe meg best før jeg bestemmer meg.

 

Da jeg er svak for Sig sauer pistolene, er jeg veldig interessert i en i .22lr som jeg kan bruke før jeg evt oppgraderer til en 9mm hvis jeg skulle være interessert i et grovere våpen med tiden.

 

Har sett meg ut tre modeller jeg liker, så lurer på om noen kunne gi meg litt +/- på disse modellene.

 

1. Sig Sauer P226 classic .22lr (Sett at denne også kommer i en x-five modell)

 

2. Tanfoglio force 22

 

3. Smith & Wesson Model M&P22

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skyte baneprogram med SW M&P .22, må du få på noe vekt i fronten, all vekten i denne ligger godt bakpå.

 

Presis og driftsikker er den i massevis, men "vanskelig" eller "sær" å skyte baneprogram med. Er også ganske usikker på om den er å få tak i, i kongleriket for tiden. En kompis har forsøkt å få kjøpt seg en i over ett år, etter at han lånte min til en runde med sivilpistol 5... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode og utfyllende svar. Jeg skal jo på sikt gå baneprogram, men i begynnelsen blir det kun trening. Er såpass heldig at jeg jobber på et småbruk langt fra folk, så har laget en egen skytebane her hvor jeg skal eksperimentere med diverse ammo når tiden kommer :) Både Xesse og Ruger SR22 skal jeg titte nærmere på, takk for tipset.

 

Hva med Sig Sauer p226 classicen da? Vet Sig sin Mosquito ikke holder mål, men p226 classic er jo i skikkelig ramme, og man kan kjøpe konverteringsett i 9mm til den. Kan jo være en ide, hvis jeg engang finner ut at jeg vil ha noe grovere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes absolutt at du bør kjøpe den pistolen du synes ser tøffest ut. Glem ting som ergonomi, vektfordeling og siktelinje. Og når det gjelder avtrekk, husk at det er bare pyser som trenger gode avtrekk uten kryp.

 

Følger du disse rådene, blir det mye enklere for oss andre å slå deg uansett om du skyter bane eller felt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok gleden i å skyte i det fri mye av det som gjelder for meg, så regner meg heller selv som en kommende aktiv mosjonskytter. At jeg kommer til og bli noen voldsom konkuranseskytter tviler jeg på, så tenker ikke så mye på akkurat pallplasseringer må jeg ærlig innrømme!

 

Over til et annet spørsmål. Da jeg er helt grønnskolling innen pistolskyting, og kommer til og konsentrere meg om .22lr de neste årene, hvordan er dette med konverteringsett i et annet kaliber?

 

La oss si jeg kjøper en Sig p226 classic .22lr og senere en feks Glock 17 9mm, da har jeg jo våpen til ulike formål som burde dekke en ikke alt for ivrig og aktiv skytters fleste behov. Men hva om jeg skulle kjøpe et konverteringsett i 9mm til Sigen? Hvordan ville det fungere i prakis? Vil konverteringsettet i 9mm automatisk falle under behov for reservevåpen i dette kaliberet, og jeg få et avslag som føle av for lite aktivitetet og ubegrunnet formål?

Link to comment
Share on other sites

konverteringsett er ikke våpendel, og har ikke samme behovsprøvning som komplette våpen.

Jeg vil dog anbefalle trådstarter en av de kallsiske .22 pistolene. dvs RUGER mk?, Browning Buckmark, Exesse osv og heller kjøpe seg en 9mm som ser ut somm en "ordentlig pistol" når den tid kommer. med lavesta akitivitetsniv¨kan en mosjosnskytter erverve intill 4 våpen til forbundets programmer og det er ikke noe poeng å lure rundt med konverteringsett for "få pistol".

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok gleden i å skyte i det fri mye av det som gjelder for meg, så regner meg heller selv som en kommende aktiv mosjonskytter. At jeg kommer til og bli noen voldsom konkuranseskytter tviler jeg på, så tenker ikke så mye på akkurat pallplasseringer må jeg ærlig innrømme!

 

Har du vært på et feltstevne ??? Kan hende du forandrer veldig mening dersom du deltar på et stevne eller to. Varierende og morsom skyting, masse likesinnede og hyggelige folk. Pallplasseringer trenger du ikke tenke på for å ha det gøy på stevne, aktivitet i form av stevner gjør det også litt mer rett frem å kjøpe det en måtte ønske seg, ofte skaper også denne aktiviteten noen behov man ikke visste man hadde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Feltstevne er ca uendelig mye mer morro enn å stå og bare plinke for seg selv.

 

Selv når du står ved siden av MartinJ og han har kule/ladning som gjør at den er mer røykmaskin enn magnum2 :P

 

Min konklusjon etter å ha skutt litt 9 og 45 med 22 topper er at det er litt bortkastet, for mye av greia er jo nettop å trene rekyl.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Hassel, vet at her samt mange andre steder så får du ikke godkjent konverteringssett hvis du har våpen og reserve fra før som dekker området. Også motsatt vei. Får ikke godkjent våpen hvis du har konverteringssett som dekker samme.

 

Har sett flere andre tråder her på Kammeret fra folk andre steder også som får avslag av samme grunn.

 

Men igjen, her virker det som Onkel Blå tolker rundskrivet av 2009 på forskjellig måte fra sted til sted. Du bor tydeligvis på et sted med greie onkler.

Link to comment
Share on other sites

nå la du helt andre forutnettsigner inn i bildet. Kan du gi et konkret ekesmpel? Min erfaring er blant annet fra det supergreier og omgjengelige Oslo...

Men det er altså ikke noe i loverekt som tilsier at en person som f.eks eier fire håndvåpen som mosjons ksytter kjøper seg en .22 topp til 9mm, eneten for trening eller konkuranse. totalt så er det altså fortsatt snakk om at søker har fire komlette våpen.

 

Husk det er aktivitet som regulerer og definerer behov. Ikke type kaliber osv.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel.

 

Hvis man legger bort DSSN etc for eksempelets skyld og tenker NSF's 8 klasser så vil en Konkurranseskytter med "maks uttelling" (hvis det er et mål i seg selv å eie flest mulig våpen) kunne inneha 16 våpen med hovedvåpen og reservevåpen i hver klasse.

 

Hvis man allerede har hovedvåpen og reservevåpen i Finfelt vil man kunne få avslag på en .22 topp til en 9mm pistol under argumentet at man allerde har to stk våpen i Finfelt.

 

Tilsvarende: hvis man har en Finfelt og en Grovfelt pistol, og samtidig har en .32 topp til Finfelt pistolen sin så vil man kunne få avslag på reservevåpen i Grovfelt fordi man kan si at Finfeltpistolen med .32 topp vil kunne brukes i Grovfelt.

 

Men det er ingen tvil om dette praktiseres veldig forskjellige på diverse Politikammer.

Link to comment
Share on other sites

De er ikke bare tenkte. De forekommer.

Snakket med en senest i dag som fikk avslag av beskrevet årsak. Og aktiviteten til denne personen er mer enn høy nok. Tro meg.

 

Finnes distrikt som nekter å ta mot 4 søknader fra Mosjonsskyttere fordi de selv synes det holder med 3.

 

Har selv gjennomgått "avhør" angående våpengarderobens sammensetning selv om man i henhold til loven kan sette sammen denne akkurat som man vil. Ville jeg hatt 6 stk .22LR rifler så kan ikke en sjel med loven i hånden nekte meg det. I teorien. I praksis?

 

Regner med alle som er innom her er ganske klar over at både lov og rundskriv praktiseres veldig forskjellig i de forskjellige distriktene.

Det er jo bare lese litt her på Kammeret så ser man folk som får avslag med all lov og rett på sin side.

 

PS! Selvfølgelig kjenner jeg til både Våpenloven, Forskrift om skytevåpen og Politiets velkjente rundskriv av 2009.

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok gleden i å skyte i det fri mye av det som gjelder for meg, så regner meg heller selv som en kommende aktiv mosjonskytter. At jeg kommer til og bli noen voldsom konkuranseskytter tviler jeg på, så tenker ikke så mye på akkurat pallplasseringer må jeg ærlig innrømme!

 

Har du vært på et feltstevne ??? Kan hende du forandrer veldig mening dersom du deltar på et stevne eller to. Varierende og morsom skyting, masse likesinnede og hyggelige folk. Pallplasseringer trenger du ikke tenke på for å ha det gøy på stevne, aktivitet i form av stevner gjør det også litt mer rett frem å kjøpe det en måtte ønske seg, ofte skaper også denne aktiviteten noen behov man ikke visste man hadde :lol:

Og for ordens skyld: Mange opplever også at det å skyte banestevner er mye mer morsommere enn de hadde trodd. Selv om kompisen synes baneskyting er (både vanskelig og) kjedelig er det ikke sikkert at du synes det samme.

Link to comment
Share on other sites

Og for ordens skyld: Mange opplever også at det å skyte banestevner er mye mer morsommere enn de hadde trodd. Selv om kompisen synes baneskyting er (både vanskelig og) kjedelig er det ikke sikkert at du synes det samme.

Støtter den. Veldig gøy og sosialt uansett nivå. Ingen blir sett ned på uansett hvilket våpen eller hva slags nivå du skyter på.

Link to comment
Share on other sites

@west

Støtter wheelgunner her, og lurer fælt på hvilket distrikt du er i. Regner med at dere får korrekte avslag med kalgeskjema og informasjon om hvordan deere kalger til POD. For det du beskriver er definitivt ugrei forvalnting med lite rot i lovverket. Du hevder at det har skjedd konkret, men nevner ikke i forhold til hvilken type våpen eller hva som det skulle konverteres til. Videre snakker du om aktivitet som i bunn og grunn kunn angår håndvåpen - Ikke våpendeler.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel. Det kan du godt bare stå for. Verden er ikke A4. Det gjøres ikke slik her, men jeg slutter diskusjonen her for min del uten å gå lenger ned i detaljer for jeg vet godt hvem som leser her og jeg trenger all goodwill jeg selv kan få til neste gang jeg selv skal søke.

Man kan sikkert klage på avgjørelser, men da kan du bare tenke selv velviljen du blir møt med neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Du milde....

du bestrider altså min påstand til trådstarters spørsmål at, våpendel ikke er det samme som komplett våpen og dermed ikke skal sperre for senere erverv osv. Og det bestrider du på en universiell måte hvor du begrunner at det praksisen du kjenner til er den riktige fortolknng. Videre kommer du med noen halvkvedede historier og eksempler som er lite konkrete og håndfaste samt at det viser seg at man overhode ikke følger forvaltningslovens prinsipper i sakene du nevner. Avsluttningsvis så ser det ut til at du har misforstått lovverrket såpass kraftig at du mener det handler om "velvilje" ikke om korekthet i forhold til lov og forskrift.

 

Jeg hars selv klaget avslag til POD og fått medhold. uten at det er utløst annet en en oppfordring fra POD til lokal forvaltning om å være nøye med fremtidige søknader gitt at jeg på det tidspunktet hadde rundt fire dusin konkurranse våpen. Loven er enkel, lik og der for å hjlepe såvel forvalter som bruker. Jeg sysn du skuffer her jeg West4658

Link to comment
Share on other sites

Det faktum at jeg ikke bor hvor nå en det er, har ingen som helst betydning. Loven gjelder i NORGE. Du beskriver en situasjon med brudd på forvaltnings loven, hvor lovverk ikke følges og saker blir avgjort uten saksbehandling. Et system hvoir det å protestere og klage, som er en borger rett i kongeriket - skal kunne få negative konsekvenser? Det er i aller høyeste grad uholdbart. Men troverdigheten din synnker jo dramatisk når du fullstendig mislykkes med å komme med noe konkret. Forenklet oppstilt. DU sier jeg tar feil - Fordi der du bor (påe t hemmelig sted) så følger de ikke lovverket og gjør det annerledes?

 

En kan kanskje spørre seg om hvorfor jeg går såpass hardt ut. Men West svarer altså på et spørsmål fra en nybegynner med argumentasjon som er bygget på svada uten realitetsforankring. Det kan ikke bli stående uimotsagt med tanke på neste gang noen leser en slik tråd.

Link to comment
Share on other sites

Ja, å nekte å ta i mot en søknad, og videre nekte å gi skriftlig begrunnelse på eventuelle avslag, er i beste fall tjenesteforsømmelse.

 

Hvis man i tillegg antyder, truer med eller gjennomfører represalier mot søker fordi denne benytter sin medborgelige rett til å anke til høyere instans, og eventuelt domstolene, er vi raskt over på grov uforstand i tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Argumentasjonen på at "slik fungerer det ikke her" er bare tull. Våpenloven er som våpenloven er! Forvaltningskontoret kan ikke nekte å ta imot en søknad, men di kan gi avslag på den såklart. Da får man med ett klageskjema som man må bruke i slike situasjoner hvor lokale helter tolker regelverket utifra værmeldingen. Om folk aksepterer det lokale diktatorskapet så kan man skylle 100% på seg selv. Godvilje ved neste søknad trenger man ikke, det man trenger er å møte kriteriene satt i våpenloven...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...