Jump to content

Felle hjort / rådyr ved saltstein?


Ridgecroft

Recommended Posts

Hjorten du feller vil holde seg unna. :roll:

 

Det kommer nok helt ann på situasjonen, er det ett enkeltdyr som går der er det nok problemfritt, går det en gruppe på 3-4-5 dyr vil nok resten holden seg unna en stund.

 

Det samme gjelder ved bruk av f.eks formargkål, helst unngå å skyte de i åkeren.

 

Det er også sånn at viltet vil inn på innmark og spise gress etter de har spist litt kål. 20% kål og 80% gress hvis gress er tilgjengelig.

Er det mulig bør du da skyte de enten på tråkk til åker/innmark, eller på vanlig innmark. Kan risikere at de unngår å bruke kålåkeren hvis du skyter i den. Da er det bedre at den står der som "lokkemat"

 

Det samme gjelder ved saltstein i skogkanten, den vil kun brukes av hjort som skal til/fra innmark. La den heller brukes som ett trekkplaster som gjør at hjorten kanskje velger å komme på akkurat denne innmarka istf en annen. For helt ærlig SÅ populær er vanligvis ikke saltsteinene.

Link to comment
Share on other sites

Må bare få si det. hva er gleden av å skyte dyrene sånn ? klart gjør dem skade, blir det en annen sak. men sånn jakt sammenheng så syntes jeg dette ikke er jakt.

 

Jeg synes også det er mer spennende å jakte i utmark, snikjakt på nysnø og drivjakt med hund er det JEG synes er mest spennende.

 

Allikevel synes jeg absolutt du skal holde slike idiotiske meninger for deg selv, du har ikke noe med å mene hva som er jakt for andre. Dessuten er det ikke slik alle plasser at hjorten kommer 20:05, noen plasser er det meget lite hjort og da kan det være utfordrende nok å få det til å klaffe på innmark.

 

Andre plasser skal de skyte 50 hjort for salg, skal man klare det må man jobbe effektivt.

 

Regner med du ikke skyter rev på åte?....

Link to comment
Share on other sites

Må bare få si det. hva er gleden av å skyte dyrene sånn ? klart gjør dem skade, blir det en annen sak. men sånn jakt sammenheng så syntes jeg dette ikke er jakt.

 

Vi trenger ikke jaktmotstandere når "våre egne" opphever seg til dommer og bøddel over andre jegere på denne måten :evil:

 

På elgvaldet benyttes saltstein noen steder, så langt er det ikke skutt direkte ved steinene, men skulle sjansen by seg smeller det.

Jakt koster penger, ofte mye penger, og det å ta vilt ved saltstein ser jeg på som helt kurant i den sammenhengen.

At de kanskje trekker unna området i en periode kan vel skje, men de er nok tilbake ganske raskt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler at man setter opp saltsteinen på en slik plass at dyrene trekker forbi posten for å komme til og fra saltsteinen.

På den måten forbinder ikke dyrene saltsteinen med noen som helst fare.

 

Ellers synes jeg at man skal holde seg for god til her på kammeret å snakke om enkelte jaktmetoder og jaktformer er mer høyverdige eller ikke enn andre.

Eller om det ene er jakt eller ikke.

 

Hver enkelt får selv avgjøre hva de selv vil gjøre og ikke bry seg så mye om hva en annen vil gjøre.

 

Jeg blander meg kun i enkelte tilfeller inn i hva de jeg jakter sammen gjør.

Hva alle dere andre gjør, er meg totalt likegyldig, så lenge det skjer innenfor lovens rammer.

Link to comment
Share on other sites

Er vel det samme for hjorten om den dør av ett skudd fra en jeger på jakt, eller om den dør av at noen skyter den fra kjøkkenvinduet.

Hjorten merker neppe forskjellen på det, og i fryseren havner den okke som.

Har man betalt jegeravgift er man pr definisjon jeger, enten man sitter i kjøkkenvinduet eller går i skogen.

Syns ikke det er riktig å henge ut kjøkkenvindusjegeren, det kan være mange grunner til at vedkommende ikke orker å gå i skogen men høster på bøen i stedet.

Skulle ønske at jeg fikk den muligheten når jeg blir gammel og skral, men har desverre ingen bø å jakte på.

Ang. saltstein, skyt i vei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...