Jump to content

Storfugljakt for første gang


fredrik

Recommended Posts

Hei

Skal opp til Sonvatnet (hvor jeg har hytte) å prøve jaktlykken for første gang i år. Har foreløpig kun gått på jakt etter rype og hare, men tenkte nå at jeg skulle prøve meg på storfugl, og har ett par små spørsmål.

 

Hvilken ammunisjon er å anbefale til orrfugl? Hvilken US størrelse?

 

Og hvilke fugler er det som egentlig innebefatter storfugle? Er Jerpe en storfugl? Så forøvrig at Jerpa var freda jaktområdet jeg skal opp i morgen, men er det lett å ta feil av ei Orrhøne og ei Jerpe?

 

Tar med glede i mot noen tips til hvor jeg finner storfugln :)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Storfugl er som nevnt røy og tiur.

 

Skogsfugl er jerpe, orrhøne og orrhane + storfugl, mener jeg :|

 

Jerpe og orrhøne kan være brålike, så i farten er det lett å ta feil når man er fersk fuglejeger. De andre fugla jeg nevner her er enkle å skille ifra hverandre.

 

Ønsker deg velkommen, og lykke til som fuglejeger. Jeg liker å jakte fugl sjøl også. Jeg har alltid jakta uten hund, så jeg støkker dem ut sjøl, så avstanden kan jo variere fra 10 meter til 150 meter. Avhengig av hvor stille jeg klarer å bevege meg, og vindforhold har mye å si.

 

Og når det har blitt så kaldt at det knaser i bakken, så er det bedre å ta med rifla og en god kikkert, og ta dem mens dem sitter i trærne. For når det bråker så fælt, så får du sjelden skuddhold med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hva med orrfugl da? Er det røy?

 

Hehe, litt småforvirra.. :)

 

Hvor er typiske tilholdssteder for storfugle? Inne i skogen eller ute på slettene? Har sett ei ørrhøne en gang, og det var midt inni furuskogen..

 

 

Orrfugl og jerpe har jeg sett hyppigst ved myrkanter, løvtrær osv. Storfugl er oftest i barskog. Men det er ingen regel uten unntak, så du kan møte på dem hvor som helst, egentlig.

 

Gled deg, for det er utrolig spennende jakt, og du kjenner adrenalinet koker i det du hører vingeslag i nærheten av deg.

Link to comment
Share on other sites

Storfugl: Hannfugl kalles tiur og hunnfugl kalles røy

Orrfugl: Hannfugl kalles orrhane og hunnfugl kalles orrhøne (sikkert mange lokale varianter også).

 

Generelt kan man si at orrfugl trives bedre i yngre skog (barskog), gjerne i forbindelse med hogstfelt der det er bra beite (blåbær) og gjerne småkupert terreng.

Storfugl er mer avhengig av gammelskog, de også gjerne i småkuperte områder - rygger eller lier med med gammel granskog og fine blåbærbeiter innimellom.

Mye mer kunne helt sikkert vært sagt. Ut i skogen og få erfaring!

Link to comment
Share on other sites

Takk for ett godt svar. I morgen blir jeg ha en CZ salong med kikkertsikte og lyddemper i sekken, er dette lov å skyte storfugl med? Har lest opp til hares størrelse, men ikke hare. En Orrhane kan da fort bli større enn en hare..? :P

 

Orren blir IKKE større en hare, Tiuren kan nok bli større og er nok i gråsonen om ikke grå :shock:

Link to comment
Share on other sites

Takk for ett godt svar. I morgen blir jeg ha en CZ salong med kikkertsikte og lyddemper i sekken, er dette lov å skyte storfugl med? Har lest opp til hares størrelse, men ikke hare. En Orrhane kan da fort bli større enn en hare..? :P

 

 

Salong funker gull til orrfugl på moderat hold. Går nok til storfugl også, men det vil jeg slett ikke anbefale. Jeg ville valgt sterkere skyts generelt til skogsfugl. Men det er fordi jeg har sterkere skyts.

 

Man tager hva man haver er det et ordspråk som heter 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var rundt Skarven på søndag. Fy flate som det snødde! Lite med rype og se rundt sonvatna, dessverre!

 

Spennende! Ble det noe i det hele tatt?

 

Er meldt stor sol i hele morgen, så forholdene bør være fine de. :)

 

Tenker å gå rett til høyre rett etter brua ved parkeringsplassen, for å gå i storfugl-terreng helt opp til fjellet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var rundt Skarven på søndag. Fy flate som det snødde! Lite med rype og se rundt sonvatna, dessverre!

 

Forresten: Snødde det nok til at det kanskje har lagt seg noen flekker snø her og der? :) Du skjønner kanskje hva jeg tenker på, flekkjakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor er typiske tilholdssteder for storfugle? Inne i skogen eller ute på slettene? Har sett ei ørrhøne en gang, og det var midt inni furuskogen..

 

Som kenneth32 sier her: Man kan treffe på de på de merkeligste plasser! Har selv sett tiur midt på vinterfjellet, men dette er nok ganske skjeldent.

Link to comment
Share on other sites

fredrik skrev:

men er det lett å ta feil av ei Orrhøne og ei Jerpe?

Jerpa sitter svært ofte i fuktige skogsområder med løvskog. Små bekkedaler er sikkerstikk på jerpejakt. Jerpa kan gjerne gjøre en liten oppflukt og sette seg i et tre fullt eksponert og innenfor haglehold. Orrhøna er ikke så enkel å jakte på støkk, den vil gjerne flykte fra jegeren.

 

Det er lett å forveksle disse fuglene dersom man ikke er forberedt på at begge artene finnes i terrenget, men dersom man er litt fokusert er det egentlig greit å skille disse.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet ble 1 rype i sekken. Så ikke noe rype før jeg kom til det fjellet som ligger mot begge sonvatna. Gikk langs dette fjellet ikke så langt i fra snøgrensa. Støkka opp en liten flokk på 4-5 fugl, skjøt den ene. Fulgte så etter flokken opp på fjellet, hvor det lå litt snø her og der. Så en god del mer fugl der oppe, men all fugl letta på alt for langt hold dessverre.

 

Så altså ikke noe annet enn rype.. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...