Jump to content

Vadebukse for jakt...


Bluto

Recommended Posts

Lurer på å skaffe meg en vadebukse for jakt.

En grønn bukse duger men hadde håpet at det var noen modeller å oppdrive med kamuflasje beregnet for jakt, mønster ala siv eller gress og støvler/sko inkludert. Regner med det beste for mitt bruk er neoprene.

Er det mulig å oppdrive i Norge? Ser det ligger 100 vis av modeller på Ebay men hadde ikke gjort noe å brukt penga mine på en norsk butikk heller hvis det var mulig...

Link to comment
Share on other sites

Pleier å være bra tilbud på Villmarksmessa på slikt. Mener å huske å ha sett noen i camo også.

 

Med det været som har vært i høst så bør både vadebukse og våtdrakt vurderes. :D

 

Har brukt vadebukse en del både når jeg fangster bever og for å komme meg på elgpost. Funker fint det når en er pålagt av kommunen å jakte i sumpen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du gå noe serlig er det nesten påkrevd å bruke Goretex bukse.

I Norge kan du slite med å finne neopren nå, ingen som bruker det lengre.

Er ivrig fisker, så jeg har brukt opp noen vadebukser.

Dersom du ser på Cabelas, så har de garantert noe i camo.

Slikt er populært "over there".

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Burde kansje sagt det er til vading etter ender og gjess samt bever og feller. Ikke jakt i skogen som er bruken min. Kommer til å sitte på ræva og knærne i grøfter og siv så lårings er ikke det beste til mitt bruk :( men i skogen er det jo gull.

Vill ha neoprene siden det er varmere og ofte belagt med et tøffere stoff på utsiden og mer robust en membran bukser som har den nydelige swiss svoss swiss svoss lyden som bonus. Er ikke sikker på hvor kaldt det er behagelig å gå med "fiskebuksene"? Tenker på vann og land.

siden det er sele-bukser med belte jeg er på jaktetter så kan jeg løsne beltet og få den luftinga jeg trenger når jeg går PGA litt pumpe effekt hvis jeg kan kalle det for det?

Er vell bedre oppdrift i vaderne i neoprene også når jeg først har fylt de med vann :cry:

Har "fiskebuksene" i membran for i skoene? Spør siden de ikke er strøket av lista enda :)

 

ser på Cabelas og de har noen som frister

 

Tusen takk for svarene som har kommet

Link to comment
Share on other sites

Er ivrig fluefisker og har mye erfaring med det å stå lenge i kaldt vann og gå langt på land i vadebukser.Kjøp Gore Tex vadere, glem alt annet! De beste har så mye forsterkning på utsatte steder at de tåler like mye hvis ikke mer enn neoprenevadere.Hvor varmt du vil ha det regulerer du med hva du har under, og du kommer til å bli overrasket over hvor langt du kommer med en stilongs og ullsokker.Vadesko med godt feste trenger du neppe til ditt bruk, siden buksa har vanntette neoprenesokker trenger du bare et par litt store joggesko.Jeg anbefaler Simms. Stort utvalg i modeller, slitesterke som fy, garanti ift lekkasjer og kjempemessig passform som gjør at du unngår svisj og svosj når du går. Eneste bakdelen er at de koster skjorta, men du får det du betaler for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm, da har jeg funnet noen "tex" vadere siden disse blir anbefalt. Lurer på hvordan de er å sitte på ræva med på vått underlag? Vanligvis blir jeg jo våt i ræva med membran bukser når en sitter på kne eller baken i kort tid på vått underlag. Vade bukser har sikkert en høyere vannsøyle i forhold til vanlig jakt bekledning så er kansje der det ligger.

Link to comment
Share on other sites

Camo waders av neopren var før standard utstyr på gåsejakt i Island. En kunne sitte i våt grøft eller ligge på kald/frosset jord i timevis i slud og snø. De var også gode for daglang fiske i kold elv. Goretex waders, uld og fleeche slipper til slutt kulden inn (varmestråling ut) og isolerer ikke så godt hvis man sitter på koldt underlag. Ulempen er selvfølgelig at neoprenwaders er alt for varme hvis en skal gå annet end kortere turer.

Nyere hybrid vaders som nedenstående har muligvis bedre utlufting og kan brukes til lengere gåturer.

http://www.cabelas.com/product/Footwear ... t103895280" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Er samme bruken jeg har tenkt til, har en elv som er grunn nokk til å vade i og lite strøm og noen små øyer og side løp som har fugler som beiter. Så er det den minken da som fortjener et besøk :D

skal forhåpentligvis en tur til statene så får prøve disse fra Biltema og gjøre meg en vurdering av om denne jakten funker her. Så får jeg snike meg innom Cabelas og reise med en ekstra bag til statene

Link to comment
Share on other sites

Er samme bruken jeg har tenkt til, har en elv som er grunn nokk til å vade i og lite strøm og noen små øyer og side løp som har fugler som beiter. Så er det den minken da som fortjener et besøk :D

skal forhåpentligvis en tur til statene så får prøve disse fra Biltema og gjøre meg en vurdering av om denne jakten funker her. Så får jeg snike meg innom Cabelas og reise med en ekstra bag til statene

Biltema vadestøvlene vil sikkert fungere utmerket. Jeg tror jeg kjøper et sett til min kone, hun var meget glad for mine gamle lune neopren vaders selvom de hadde mange huller (piggtråd) og støvlene var alt for store :) .

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt neopren vadere på mange år. Blir rett og slett for tunge og for varme når jeg fisker meg rundt fjellvann. Tar opp alt for mye plass i sekken gjør den og. Det jeg misliker mest er mindre bevegelighet i stiv neopren og de stive støvlene som er umulige å gå lengre enn et par hundre meter i. Er stor forskjell på bevegeligheten med god myk neopren og dårlig stiv. Noe alle undervannsjegere kan skrive under på :)

Med en "gore tex" vader og sports sandaler kan jeg gå til beina stivner. Bruker salamon sine nettingsko, de trekker ikke vann og blir ikke tunge på hjemturen. Man må bare huske å kjøpe et par som er 4 nr for store slik at man får plass til neoprensokken .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...