Jump to content

Hjelp til god håndkikkert


joakimB

Recommended Posts

Ønsker å kjøpe en god håndkikkert jeg kan ha glede av i mange år fremover prisklasse 5-10 lapper (gjerne brukt)

 

den må ha gode skumrings egenskaper (reveåte) og selvfølgelig optikk i toppklasse forøvrig. Gjerne i området 7-10 forstørrelse.

Har ikke noe å si om den er stor/tung, blir mest brukt til observasjon fra post.

Noen tips på Gode kjøp?

 

Har sett litt på optolyth 9x63 royal. Noen med erfaring med disse? Skal vist være tysk kvalitet på det ypperste med gode skumringsegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mange forsjellige kikkerter opp i gjennom årene. Men har nå landet på Zeiss. Har en victory 10x56 som jeg er meget fornøyd med. En slik ligger ofte på Finn.no til rundt 10 lapper. Har og den nye conquest HT 10x 42. Kanon kikkert til 4600kr på xxl venner salg. Den får en vel og i 8 og 10x 56 mener jeg. Jeg hadde gått for Zeiss ja! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke hvilken nettbutikk som hadde et meget godt tilbud på Swarovski, jeg husker ikke betegnelsen på kikkerten, men den var i 8x56 utførelse, og skulle være helt i topp utførelse for skumringsjakt!

Du kan evt sjekke natur & fritid, tror det kan ha vært de som hadde dette tilbudet. Den lå vel til 11000 kroner når jeg så det sist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Meopta Meostar 10x42 Hd (ny versjon) i fjor. Best i flere tester sammenlignet med kangt dyrere modeller. Jeg er meget fornøyd. Har brukt den på skumringsjakt og reinsjakt på fjellet. Jeg tror du kan få den til 8- 9 lapper på nettet. Veldig mye kikkert for pengene!

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=39719551

Link to comment
Share on other sites

Når betalingsviljen er opp mot 10k så er Swarovski SLC noe jeg hadde tenkt på. Noe behageligere priset enn EL-serien, men jammen ikke langt bak på ren optisk ytelse. Ikke fullt så spisset på vekt/ergonomi skal det vel sies. En 42mm av den typen ser det meste, driter en i vekt og drar på med en 56mm så ser en enda mer i mørket. Brukte SLCer er definitivt innenfor prisleiet som foreslås. Noen nye overliggere likeså, om en kan finne en slik.

Link to comment
Share on other sites

Til ditt "hovedbruk" for denne kikkerten, som ser ut til å være skumringsjakt på reve åte, ville jeg ikke gått under 45mm åpning.

Det finnes noen skikkelig gode gamle Zeiss, som er 7x45 Night Owl, det er en virkelig glimrende nattkikkert, den finnes om ikke på finn.no, i allefall på ebay.

Til ditt bruk, slik du har beskrevet det, ville jeg anbefalt 8x56, helst Zeiss eller Swarovski, det er godt mulig og få tak i pent brukte ekspemplarer.

Link to comment
Share on other sites

Meo Star B1 og Zeiss Conquest I 8 eller 10x56 er vel innen rekkevidde til den prisen. Et hårstrå bak de kvasseste fra Swaro og Zeiss, men til en langt behageligere pris. Du vil uansett se merkbart bedre I noen av disse enn gjennom et hvilket som helst (min påstand til noen motbeviser meg) x56 kikkertsikte I skumringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...