Jump to content

Er kråkejakt lov overalt?


Sigvea

Recommended Posts

Hei! Jeg ser at i området hvor jeg har hytte er det skuddpremier på småpredatorer. Det er mye kråke og ravn i området, og spørsmålet er som følgende: Er det lov å sette seg på et jorde/i skogen, og skyte, eller må jeg ha noe form for spesiell tillatelse? Har selvfølgelig jegerprøven.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hva boka sier er jeg usikker på, men verbalt samtykke holder såvidt jeg vet. Det er jo tross alt grunneier som eventuelt vil varsle politiet dersom noen begynner å skyte på eiendommen hans uten at han har blitt informert på forhånd :)

 

Hvis du drar rundt om i det ganske land å begynner å legge jegere både for jegeravgiftskort, våpenkort og skriftlig samtykke fra grunneier vil du nok komme over en del jegere som ikke har mer å vise til enn våpen og ammunisjon :)

Link to comment
Share on other sites

Vel Skitech, om det er sånn at du kjenner andre på deg selv vil jeg anbefale deg å bli flinkere til å ta med våpenkort og jegeravgiftskort..

 

Det er ingen grunn til å være udisiplinert, eller lettvint hevde at andre er det. I "mitt" jeger miljø er det regnet som helt selvfølgelig folkeskikk å kunne dokumentere lovlig ærend på jakt. Jeg antar etter noen tiårs jakt at det er det som er normalen...

 

mvh

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Du må selvsagt ha grunneiers tillatelse. Ettersom det her er en skuddpremieordningen er sannsynligvis jakta organisert på en eller annen måte. Grunneierlag, fjellstyre etc. Da er det også sannsynligvis jaktkortsalg. Ofte eget kort for rovvilt som koster lite/ingenting. Skuddpremie kan også være kommunal, da er det ikke sikkert det er jaktkortsalg og du må spørre den enkelte grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner både jorde(innmark) og skogen (utmark): Vær klar over at hvis du kjøper deg jaktkort kan du som regel gå ut fra at dette gjelder kun utmark(alltid lov å spørre også hvis det er tvil). Vil du i tillegg sitte i en jordekant og jakte må du spørre grunneier, for å unngå en potensielt ugrei overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det ble klarere nå! Takk for svar folkens.

For å ikke lage en tråd til, hvordan kan man jakte kråke på en så enkel måte som mulig? Vil kråka komme om man kaster matresten i et skogholt, og sette seg ned å vente, eller må det flere forberedelser til? :-)

Link to comment
Share on other sites

Noe du lærer fort når du begynner å jakte kråke er at dette ikke alltid er like rett frem som man kanskje hadde forventet. Kråkene er smarte skapninger. Det viktigste for en god kråkejakt er i min erfaring god kamuflasje og at man er på rett sted til rett tid (trekkrute/matplass). Utover det bruker noen hubro, lokkekråker, kråkelokk/cd-spiller eller en kombinasjon av dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå er denne tråden gammel, men jeg vil allikevel komme med et tips :-)

 

Har selv planer om å skyte kråke på statsskogs terreng, og tok en telefon til de denne uka her.

 

Rovvilt-kort koster 100.- per kalenderår, og er det eneste du trenger for å jakte smårovvilt på Statskogs` grunn. Selv bor jeg 50 meter unna et av statsskogs jaktområder for rådyr, og fikk bekreftet at der kunne jeg skyte så mye kråke jeg vil - innenfor jakttiden selvfølgelig! :-)

 

Edit: Link.

 

http://www.statskog.no/jakt/Sider/Revej ... vvilt.aspx" target="_blank

 

Edit 2: Bare for å være sikker på at jeg ikke lurer noen utpå glattisen så er her unntakene for hvor kortet er gyldig: http://www.statskog.no/jakt/Sider/Unnta ... vvilt.aspx :-)

Link to comment
Share on other sites

Jakter kråke rundt hytta og har merket meg at de liker enslige litt høye trær med utsikt over åkrer og fjære. Der kan de sitte og skanne området sitt for spiselige ting. Spesielt om våren når fugleungene begynner å rører på seg. Men da er det selvfølgelig ( desverre) ikke lov å skyte kråke...

Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner både jorde(innmark) og skogen (utmark): Vær klar over at hvis du kjøper deg jaktkort kan du som regel gå ut fra at dette gjelder kun utmark(alltid lov å spørre også hvis det er tvil). Vil du i tillegg sitte i en jordekant og jakte må du spørre grunneier, for å unngå en potensielt ugrei overraskelse.

 

Innmark i form av tomt, så vil vel folk bli grinete, men dyrket mark er da normalt med på jakta, så lenge ikke annet spesifikt er nevnt? Ferdsel på dyrket mark må selvfølgelig foregå varsomt med hensyn til annen bruk. Særlig mtp kråke og rev, hvor sesongen starter før siste slått, mens det enda er dyr på beite. Da kan slike hensyn være lure å ha i bakhodet også i utmark.

Link to comment
Share on other sites

Ferdsel på dyrket mark må selvfølgelig foregå varsomt med hensyn til annen bruk. Særlig mtp kråke og rev, hvor sesongen starter før siste slått, mens det enda er dyr på beite. Da kan slike hensyn være lure å ha i bakhodet også i utmark.

 

Må være virkelig obs på hvilke regler som gjelder på innmark ja!

 

Sitert fra Lovdata:

"§ 3.(Ferdsel i innmark.)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

 

Eier eller bruker kan - uansett inngjerding - forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

 

Fylkesmannen kan for det enkelte fylke eller deler av det bestemme at det tidsrom da det etter første ledd skal være ubetinget forbudt å ferdes i innmark, settes kortere eller lengre enn fra 30. april til 14. oktober.

 

 

 

0 Endret ved lover 11 juni 1993 nr. 85, 21 juni 1996 nr. 37, 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).

 

 

§ 3 a.(Ferdsel på vei eller sti i innmark)

Ferdsel i innmark som fører til utmark,

 

a) til fots på vei eller sti,

 

b) på vei eller opparbeidet sti med ride- eller kløvhest, tråsykkel, kjelke eller liknende, med unntak av organisert aktivitet som sykkelløp og rideklubbaktivitet,

 

er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.

 

Kommunen kan, etter samtykke fra eier eller bruker av eiendommen, gi forskrift om å forby ferdsel som er tillatt etter første ledd. Forskriften må stadfestes av fylkesmannen.

 

Eier eller bruker kan forby ferdsel som er tillatt etter første ledd, hvis ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

 

 

 

0 Tilføyd ved lov 16 sep 2011 nr. 41 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 16 sep 2011 nr. 949). "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...