Jump to content

Det evige kikkertsikte spørmålet?


Slegga1

Recommended Posts

Den første er nok den beste optisk sett, Vxr er greie saker det og(minst like solid, hvis ikke mer), men den har et stykke opp til diavarien optisk. Duralyten har jeg ikke titta gjennom annet enn i butikk, likte ikke utseendet på den, men sikkert en grei kikkert, ville nok allikevel vraka den til fordel for Leupold, men dette har nok noe med at jeg liker Leupold veldig godt. En kahles Helia C 2,5-10x50 til 8lapper er minst like bra som Diavarien.

Bruksomeråde?????

Link to comment
Share on other sites

Mitt første villsvin felte jeg med hjelp fra en Victory 2,5-10x50, dette var en grei allroundkikkert. Kompakt og fin.

 

Men da jeg stod der på post i den Tsjekkiske høstskogen og hadde villsvin og hjort i full fart på alle kanter hadde det vært en fordel med et sikte som gikk ned til 1 eller 1,1 i forstørrelse. På villsvinjakt er det en fordel å kunne skyte med begge øynene åpne.

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Her har du en god allrounder : http://www.beverensport.no/products/zei ... -14x50-ill" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Er kanskje den heftigste allrounderen av dem alle, men den koster jo som en kurant bruktbil!

 

Av de nevnte:

Zeiss 2,5-10x50, enten det er Classic eller Victory, er den beste allrounderen. Best optikk, selv om den er fra tiden den het Diavari Z eller V. Classic produseres ikke lenger. Conquest DL har tatt over. Det er en oppgradert Duralyt, men koster mye mer enn denne. Victory HT, som er dagens Victory (fra 2011?) er jo kjent som noe av det beste en kan kjøpe for "normale penger".

Zeiss 2-8x42 har best synsfelt på minsteforstørring (15,9 m / 100 m). Ikke så bra i skumring som "storebror". Best til jakt på kortere hold?

Leupold 3-9x50 faller kanskje litt mellom de to stolene over? Grei allrounder, grei optikk, kjekt med lys for dagbruk.

 

Jeg ville valgt 2,5-10x50'en selv. For øvrig har jeg faktisk en slik... En eldre Victory. Fantastisk på alle måter. Det er lys på min, men også medforstørrende retikkel (ret 40). Utrolig bra i skumring. Den er såpass bra at jeg ikke føler behov for lys, faktisk, siden retikkelet er medforstørrende. Classic står ikke mye tilbake for den heller.

 

Ellers har Interarms knalltilbud:

Kahles Helia C 2,5-10x50: 7 900,-

Kahles Helia CSX 2,5-10x50 med lys: 11 990,-

 

http://www.interarms.no/optikk/kikkertsikter/kahles/

 

Dette er sikter som er på høyde med Zeiss Victory, har jeg hørt. Skulle egentlig ha CSX selv i fjor, men kom over denne Victoryen som jeg kjøpte og sparte noen tusenlapper på det.

 

Et kjekt allroundsikte er for øvrig også Zeiss Victory HT 1,5-6x42. Styggmye mer synsfelt på minsteforstørring (24,8 m) muliggjør raske skudd på korte hold, og om 6x blir for lite, er kanskje dyret litt vel langt unna. x42 med slik optikk holder også godt i skumring. HT har jo også lys for dag og skumring.

Link to comment
Share on other sites

Av kikkertene nevnt her hadde jeg uten tvil valgt Zeiss 2,5-10x50. Hadde en classic i denne størrelsen med lys i noen år, ikke langt bak victory fl i skumring til en langt hyggeligere pris. Vent på en brukt classic eller victory, i januar er det mange som bytter utstyr om du klarer holde deg så lenge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mmjjja, kompisen min bytta ut alle kikkertene med swaro z6i ene året(ja, han har for mye peng :roll: ). Bytta resolutt tilbake til Zeiss året etter. Han var ikke fornøyd, og om jeg ville hatt en billig swaro burde jeg kjøpt da, han solgte til halv pris :lol:

 

Alle har sine favoritter, som de mener passer til sin lommebok og til sitt bruk. Swarovski blir ofte foretrukket av dem som jakter mest i dagslys, da de gir bedre fargegjengivelse. Zeiss blir oftest foretrukket av dem som trenger de beste skumringsegenskapene. Begge merkene fungerer selvfølgelig godt både på dagtid og i skumring. Meopta er et godt alternativ for sunnmøringer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

...etter du har kjøpt din første Swarovski så ser du ikke på andre kikkerter enn Swarovski i fremtiden...

 

Jeg regnet med at dere skjønte dette bare var tull og pølsevev :) Mitt råd vil være å kjøpe det kikkertsikte som passer din lommebok og interesse. Flere kikkerter er nevnt og hvis du ser bort ifra v8'n til @Litago, så funker Zeiss...det har den gjort i mange år.

Link to comment
Share on other sites

.....og pris! Den er overpriset mot sine konkurrenter og billigere Zeiss modeller. Til en slik pris ville jeg heller valgt en S&B med mye mer funksjoner enn en v8, men det er min objektive mening.

 

Av de TS nevner så ville jeg valgt en Z Victory 2.5-10x50.

Link to comment
Share on other sites

og hva slags funksjoner er det S&B har som ikke V8 har? jeg kan skru ned V8'n til 1.8 og bruke den på farligvillt neste dag kan jeg skru den opp på x14 og bruke den i alpene

sikte mitt har parallex justeringer fra 50 til uendelig og hundre klikk på tårnene

samt lysegenskaper som er mer enn gode nok for skumringsjakt tross alt dette er det beste sikte Zeiss har laget noen gang..

Pris joda den er høy den men så får du det du betaler for også..er lommeboken ikke så feit kan du jo altids droppe ASV

Link to comment
Share on other sites

.....og pris! Den er overpriset mot sine konkurrenter og billigere Zeiss modeller. Til en slik pris ville jeg heller valgt en S&B med mye mer funksjoner enn en v8, men det er min objektive mening.

 

Av de TS nevner så ville jeg valgt en Z Victory 2.5-10x50.

 

Det er selvfølgelig din subjektive mening :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg begrenset erfaring med grisejakt, men har snakka litt med svenske jegere som har mye erfaring og når det gjelder driv/ hundejakt er det 1x (og begge øyne åpne) som regnes som optimalt da holdet like gjerne kan bli 2 som 50 meter. Åtejakt forgår gjerne lenge etter at det har blitt mørkt og om forholdene er optimale med full måne og grei bakgrunn kan et kvalitetssikte med 56 objektiv eller større duge. Lys eller nattsikter er det som ser ut til å gjelde. Brukes ei lykt med grønt lys sammen med siktet holder det lenge med "vanlig" optikk, men haken er at lyset kan skremme grisen, derfor er nattoptikk å foretrekke. Ser ut til at det begynner å bli vanlig med fast belysning ved åter for å slippe problematikken.

 

Den optimale løsningen er nok to sikter med stabil hurtigmontasje.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen problemer med og fokusere med begge øynene åpne 2 meter med 1.8

ville ikke hatt noen betenkligheter med og bruke V8 til drivjakt ei heller noen annen jakt som måtte komme i fremtiden

 

Helt enig i dette.

Selv ville jeg faktisk gått for V8 2.8-20x56 som et sikte til alt :)

Jeg har aldri overhode hatt problemer med skudd på korte hold med 3 og 4 ganger forstørrelse.

Selv 6 ganger har jeg stadig brukt med hell ved raske skudd på korte hold, selv om jeg er enig i at det er litt lettere med 3x :)

 

V8 2.8-20x56 koster absolutt nok, og vil for mange være i overkant av hva de vil trenge til den jakten de bedriver.

Selv er jeg totalt jaktidiot som jakter på det meste som rører på seg, og ved utøvelse av mange forskjellige jaktformer, så jeg ser klart verdien av et slikt sikte til mitt bruk.

Det er en meget høy pris for min økonomi, som nok er godt under gjennomsnittet her i landet, men jeg skal vel alltids klare å spare opp nok penger til å kjøpe det etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

om man velger 2.8 eller 1.8 så den verdt prisen så absolutt :) nå skal jeg ikke si rett ut hva jeg betalte for min men man er ikke langt unna en ny Blaser R8 Sucess og det er bare kikkert sikte alene uten montasje eller noe annet

men hadde gladelig kjøpt en ny V8 til rifle nr2 :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med swarovski Z4i serien? f. eks. 2,5-10x56? de er godt priset om dagen.

ASV/klikktårn er kult, men jeg ser ikke poenget viss man skal skyte fra 1-200 meter..

Tenk over hvor man jakter(tett skog, skog eller åpne vestlandsterreng..) gjennomsnitt skuddavstand du har til nå..

 

Skal man drive langhold kjøper man noe tilpasset dette..

 

Jeg bruker Z4i 3-12x50 og har skutt over 25 rever på nattjakt med denne. 10-200 meter. Ble brukt på grisejakt i Sverige, men da hadde en 72mm zeiss ikke klart det bedre.. Da var det kunn lommelykt, og nattoptikk som funka i mørke svenske skoger uten snø eller måne.

 

Er det kortere en 50 meter er jo aimpoint/docter/compact point best.

 

Bare å kjøpe kikkerter til 20K pluss, men det blir ikke mer kjøtt i frysen. (hjelper kun på havesyken:))

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg har forstått feil kan nye S&B brukes som en paralaksefri aimpoint eller lignende i "cc-mode". Leste lenger oppe at det var snakk om å bytte sikte til en aimpoint ved grisejakt osv. Usikker på om det bare gjelder 1-8, i så fall er det vel ikke så aktuelt på grunn av lysgjennomgangen.

Link to comment
Share on other sites

Hør med forhandlere og press pris. V8 har zeiss Norge bestemt pris på. Den største er satt til 25500. Uten at jeg vil si hva jeg betalte, er det snakk om flere lapper :)

skiller vel bare et noen hundrelapper mellom 1.8 med begge ASV knappene og en 2.8 med en ekstra knapp da det allerede følger med en knapp

prisen var også rimelig umulig og presse ned ettersom som du selv sa Zeiss har bestemt pris

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...