Jump to content

Forsikring og våpen


Ace

Recommended Posts

Jeg har i likhet med mange andre brukt mye av mine sparepenger på våpen og optikk. Det medfører at man har store verdier med ut i marka og på reise overalt. Her tenkt mye på hvordan jeg kan forsikre meg for skader, tap og tyveri både hjemme, borte og ikke minst under reise.

Er det noen erfaringer om hva som funker og hva det koster?

Er det noen man skal unngå?

Link to comment
Share on other sites

jeg benytter DnB som hovedbank og har også alle mine forsikringer der. Jeg ringte for en tid tilbake å lurte på nettopp det du spør om her og svaret var at verdigjenstandforsikring ikke var nødvendig da dette dekkes av innboforsikringen min (selvsagt også på reise utenfor hjemmet). Egenandelen var tilogmed høyere på verdigjenstandforsikring så jeg ville tatt en telefon til banken/forsikringsselskapet du har innboforsikringen hos.

Link to comment
Share on other sites

Verdisakforsikring er eneste mulighet med nærmere 100% sikkerhet på å få dekt skade på en enkelt ting, uten fare for at selskap kan kverulere seg bort fra ansvar. Jeg har verdisakforsikring og i ren premie ligger den på rundt kr.1300.- i året for en rigg på 60-70k med sikte. Premien på dette kan stipuleres ned ettersom hva slags andre forsikringer du har og hvor lenge du har vært skadefri. Medlemskapfordeler feks i bokklubber eller andre diffuse skytterlags og fagforbund forsikringer ville ikke jeg stolt på. Tror heller ikke at innbo dekker rifla uti heia.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for og kuppe tråden eller være helt OT! Men er det noen av dere her som har brukt eller bruker Gullabonnementet til enten bladet Jakt eller Villmarksliv? Der får man med en forsikring som skal dekke våpen/kikkertsikte mm, opptil kroner 30000. Noen som har erfaringer med dette?

 

 

Jeg hadde den å fikk ødelakt noe så prøvde å få tak i de men ingen svar fra noen av nummerene jeg fikk fra Villmarksliv, ga til slutt opp å kuttet abonomang :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nicklas

Jeg hadde den å fikk ødelakt noe så prøvde å få tak i de men ingen svar fra noen av nummerene jeg fikk fra Villmarksliv, ga til slutt opp å kuttet abonomang :evil:

 

Det hørtes ikke helt lovende ut for å si det forsiktig!

Men jeg ville vel ikke gitt opp, ville ringt videre og evt selvsagt sendt mail, ikke bare abonnementet, men hele poenget med det og forsikringen forsvinner jo totalt da.

Om dette ikke er så lenge siden for deg, ville jeg gått videre med dette sålangt det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Verdisakforsikring er eneste mulighet med nærmere 100% sikkerhet på å få dekt skade på en enkelt ting, uten fare for at selskap kan kverulere seg bort fra ansvar. Jeg har verdisakforsikring og i ren premie ligger den på rundt kr.1300.- i året for en rigg på 60-70k med sikte. Premien på dette kan stipuleres ned ettersom hva slags andre forsikringer du har og hvor lenge du har vært skadefri. Medlemskapfordeler feks i bokklubber eller andre diffuse skytterlags og fagforbund forsikringer ville ikke jeg stolt på. Tror heller ikke at innbo dekker rifla uti heia.

 

Enig.

Jeg har verdisakforsikring på Zeiss optikken min.

Det andre jeg har, er ikke verdt så mye penger :)

Link to comment
Share on other sites

I mange tilfeller er det en maksgrense på hva du får dekket på innbo og reiseforsikring, i tillegg er det ofte også en egenandel ....

 

Tenkt eksempel på en rigg til f.eks 50.000,- som blir stjålet og du har egenandel på la oss si 5000,- og kanskje en maksgrense på 15.000,- på hva selskapet ditt dekker, da får du igjen 10.000,- hvis de ikke i tillegg trekker deg for avkortning pga alder på gjenstanden.

 

Her ville jeg definitivt undersøkt nøye hva selskapet dekker, i hvilke tilfeller de dekker (skade, tyveri etc), egenandel, maksgrense og evt avkortning ... jeg tipper i de fleste tilfeller at en ekstra forsikring kan være lurt ...

Link to comment
Share on other sites

hvis de ikke i tillegg trekker deg for avkortning pga alder på gjenstanden.

Min førsterisiko verdisakforsikring dekker objektet utifra hvor stort beløp som skal forsikres uavhengig fra alder. Såklart må tingen forsikres til reel verdi, ellers kan vel noen spekulanter forsikre sin hamster til kr.500.000.- og kreve beløpet etter to måneder for å si at den er stukket av. Jeg fikk beskjed fra mitt selskap at de dekker hele verdien på våpenet fra da det var nytt, og det spiller ingen rolle om riggen er mange år gammel. Reiseforsikringen kan derimot kanskje være litt skummel mht hvor mye den ønsker å dekke av skaden og alder av tingen.

Link to comment
Share on other sites

En tommelfingelregel er at man forsikrer det man ikke har råd til å tape.

 

Når det gjelder forsikring på våpen:

 

- Innboforsikringen dekker dem når de er hjemme

- Reiseforsikringen dekker dem når de er utenfor hjemmet

 

Men!! Det finnes begrensninger, spesiellt på reiseforsikringen - på både maksimal sum som dekkes, hva som dekkes og hva man evt må sørge for selv.

 

Har man våpen man ikke har råd til å miste, bør man ha en egen verdigjenstandforsikring. Denne skal dekke så godt som alt som kan skje, og de fleste selskaper tilbyr denne til en rimelig pris. En Feks konkuranserifle til 20.000,- bør ikke koste mer enn rundt 300,- i året å forsikre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...