300winmag Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 kva type olje er å anbefale til stokken på sauer 202 classic? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pryzer Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Bruker Scheftoil, mørkeste type med strålende resultat! Anbefales Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krutt Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Slenger meg på den siste. Highlanden står å trekker til seg i dette øyeblikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rusup Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Pryzer: Du har ikke bilder av åssen det blir seendes ut, da? Sitter og lurer litt på hva jeg skal bruke på min sauer 202 (select), har tenkt til å olje den blank og fin i vinter. Har jo CCL liggende, men er veldig åpen for alternativer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansen deluxe Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Bruker kun CCL produktene på mine Sauere. Legger på et tynt lag med conditioning oil, lar den tørke inn en halv times tid. Polerer så med håndflaten. Gjentar prossesen etter et par dager inntil jeg har fått et godt og beskyttene lag. Ved mye bruk i regnvær hender det at stokken får grå avslitte flater. ( Der stokken har gnidd inntil klær/sekken). Da legger jeg på et tynt lag underveis i jakta. På noen av riflene har jeg også brukt voksen. Men det anbefales at cond.oilen herder ca 14 dager før voksen taes i bruk. Legger på voks i tynne lag, venter 5 minutter og polerer med en myk klut. Gjentar dette til jeg får en blank og hard flate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansen deluxe Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Bruker Scheftoil, mørkeste type med strålende resultat!Anbefales Brukte den før, inntil jeg prøvde CCL. Da ble den brukt til opptenning i peisen. Den oljen holder ikke mål i normalt høstvær. Men det er min erfaring. Edit: Kanskje Raudnakke kommer med innspill til det jeg skriver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolbe-Rolf Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Har kjøpt meg 202 select/elegance og vil ha stokken litt mørkere. Ser Hansen anbefaler CCL? Hvor får jeg tak i dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bukke Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 CCL får du kjøpt hos XXL, eller hos Landrø (hvis du vil betale over det dobbelte vel og merke...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rusup Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Jeg har faktisk også tenkt til å begi meg utpå oljing av min 202 select. Anbefaler dere å bruke porefyller først, eller kan man gå rett på med "conditioning oil", og evt avslutte med polish? På gamlehaglen har jeg liksom alltid bare brukt linolje, så har ikke erfaring med CCL sine produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Bruker Scheftoil, mørkeste type med strålende resultat!Anbefales I følge Raudnakke inneholder denne silikon. Jeg greier ikke å se silikon og treverk som en god kombinasjon så jeg gjorde som Hansen Deluxe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stec Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Samme her.. Raudnakke har skyld i at jeg må kaste olje for noen hundrelapper. Har sett lyset, så nå er alt vel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Har akuratt gitt classic´en min fire runder med ccl olje, og det virker veldig bra. Jeg demonterte selfølgelig stokken, og ser at det er en del "hulrom" i forskjefte så jeg la godt med olje nedi disse. Hva tenker dere om og lakkere disse hulrommene under løpet med båtlakk eller lignende? Dvs alt som er under løpet, men ikke ellers på stokken.. Da vil den i allefall ikke trekke vann der, og jeg vil tro sjansen for vridninger blir mindre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 Jeg har vært litt satt ut av den sinnsykt syke aksjonen her på kammeret noen dager, men nå hjelper det litt og jeg klarer å tenke igjen.... Det å lakkere tre på den ene siden mens man bare har olje på den andre er å be om trøbbel... Uansett om du lakker, oljer eller lar det være tørt vil treverk oppta fuktighet og slippe det ut igjen, avhengig av den relative luftfuktigheten der det befinner seg... Forskjellig behandling på to sider av et trestykke vil føre til at treverket får ujevn trekking/uttørking og dette skaper spenninger som fører til at treverket kan bøye eller vri seg. Bare se på lakkerte furubord som va så populære på 80tallet. Disse var ofte ikke lakkert under bordplata, og i dag har mange av dem vridd seg oppover i kantene slik at de litt overdrevent ser ut som en bit takrenne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Høres veldig fornuftig ut, da blir det med oljen. Så sparer jeg lakken til båten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts