Jump to content

Sauer 202 oljing av stokk


300winmag

Recommended Posts

Pryzer: Du har ikke bilder av åssen det blir seendes ut, da?

 

Sitter og lurer litt på hva jeg skal bruke på min sauer 202 (select), har tenkt til å olje den blank og fin i vinter. Har jo CCL liggende, men er veldig åpen for alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun CCL produktene på mine Sauere. Legger på et tynt lag med conditioning oil, lar den tørke inn en halv times tid. Polerer så med håndflaten. Gjentar prossesen etter et par dager inntil jeg har fått et godt og beskyttene lag.

Ved mye bruk i regnvær hender det at stokken får grå avslitte flater. ( Der stokken har gnidd inntil klær/sekken). Da legger jeg på et tynt lag underveis i jakta.

På noen av riflene har jeg også brukt voksen. Men det anbefales at cond.oilen herder ca 14 dager før voksen taes i bruk. Legger på voks i tynne lag, venter 5 minutter og polerer med en myk klut. Gjentar dette til jeg får en blank og hard flate.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har faktisk også tenkt til å begi meg utpå oljing av min 202 select. Anbefaler dere å bruke porefyller først, eller kan man gå rett på med "conditioning oil", og evt avslutte med polish? På gamlehaglen har jeg liksom alltid bare brukt linolje, så har ikke erfaring med CCL sine produkter.

Link to comment
Share on other sites

Har akuratt gitt classic´en min fire runder med ccl olje, og det virker veldig bra. Jeg demonterte selfølgelig stokken, og ser at det er en del "hulrom" i forskjefte så jeg la godt med olje nedi disse.

 

Hva tenker dere om og lakkere disse hulrommene under løpet med båtlakk eller lignende?

Dvs alt som er under løpet, men ikke ellers på stokken..

Da vil den i allefall ikke trekke vann der, og jeg vil tro sjansen for vridninger blir mindre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært litt satt ut av den sinnsykt syke aksjonen her på kammeret noen dager, men nå hjelper det litt og jeg klarer å tenke igjen....

 

Det å lakkere tre på den ene siden mens man bare har olje på den andre er å be om trøbbel...

 

Uansett om du lakker, oljer eller lar det være tørt vil treverk oppta fuktighet og slippe det ut igjen, avhengig av den relative luftfuktigheten der det befinner seg... Forskjellig behandling på to sider av et trestykke vil føre til at treverket får ujevn trekking/uttørking og dette skaper spenninger som fører til at treverket kan bøye eller vri seg.

 

Bare se på lakkerte furubord som va så populære på 80tallet. Disse var ofte ikke lakkert under bordplata, og i dag har mange av dem vridd seg oppover i kantene slik at de litt overdrevent ser ut som en bit takrenne...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...