Jump to content

har lyst på våpen #7


marlin95

Recommended Posts

Jeg har fylt opp garderoben, men har nå lyst på en salongrifle. Jeg er medlem av et skytterlag ( i over 20 år).

Kan jeg søke om å få dette for å øve? kan jeg evntuelt kjøpe feks en CZ med forskjellige løp?

Eller må jeg da velge en konkurranse modell med diopter sikte.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at det er vanlig behovsprøving for våpen som overstiger antallet i våpengarderoben.

Så selv om du har 6 våpen fra før kan du godt søke om flere så lenge ingen av de du har er rimelig lik (fyller samme rolle) det du søker om.

Og en .22lr er en av de som har mange argumenter i sin favør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fylt opp garderoben, men har nå lyst på en salongrifle. Jeg er medlem av et skytterlag ( i over 20 år).

Kan jeg søke om å få dette for å øve? kan jeg evntuelt kjøpe feks en CZ med forskjellige løp?

Eller må jeg da velge en konkurranse modell med diopter sikte.

 

 

Ja, du kan kjøpe en rifle kaliber 22LR til bruk i DFS

Nei, du kan ikke kjøpe en CZ; du kan kjøpe en rifle av type godkjent for bruk i DFS (Sauer 200STR, div gammelt skrap og DFS rekruttrifler(Våpensmia, Anschutz og Weirauch).

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet så kan du få ervervet våpen #7 (og gjerne #8, #9 osv) så lenge du kan redegjøre for at du har behov. Har du ikke salongrifle i fra før, men et rikt utvalg av andre våpen, så bør et våpenkontor som faktisk følger forskriftene godkjenne den søknaden.

 

6 blir feilaktig sett på som "maksgrensen".

Link to comment
Share on other sites

Legger man fram ei flis så kan man ta faen på at en eller annen kommer for å spikke på den.

 

Ja selvfølgelig jaktvåpengarderoben all den tid det ikke finnes andre våpengarderober.

 

Men siden vi spikker fliser, hva er kokurransevåpen og kan de sperre for konkurransevåpen?

 

:roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Forstår at du kun driver med jakt, og ikke konkurranseskyting? Hadde du gjort det hadde dette absolutt ikke vært flisespikking, men en reell hindring for å drive med din hobby.

 

Konkurransevåpen er de våpen som du har fått godkjent med konkurranse som begunnelse.

 

Hvis du begynner med en annen type konkurranse får du kun kjøpt nytt våpen til dette dersom de du allerede har ikke lovlig kan brukes til denne konkurranseformen. Dessverre er dette ikke alltid de samme som at de du har er konkurransedyktig i den nye grenen :(

Link to comment
Share on other sites

@wheelgunner

Jeg skjønner faktisk ikke hva du prøver å få fram og hvilken relevans det har for emnet i tråden.

 

 

Slik jeg har forstått ts har han full jaktvåpengarderobe og lurer på om han kan benytte sitt medlemskap i skytterlag for å kjøpe seg sitt syvende våpen.

Jeg svarer på dette, og bruker ordet våpengarderobe istedet for jaktvåpengarderobe og dette blir det spikker fliser over.

Mitt første svar var det samme som rausheim også svarte, og er ment å minne om at det er fullt mulig å erverve mer enn 6 jaktvåpen - det er bare behovsgrunnlaget som må dokumenteres for alle jaktvåpen som overstiger garderoben på 6.

Vi har kun en våpengarderobe og det er jaktvåpengarderoben, derfor burde det ikke være nødvendig å skrive noe annet enn våpengarderoben.

 

Og jo, har vært særdeles aktiv konkurranseskytter i mange disipliner i mange år og kjenner utmerket godt forskjellen mellom jaktvåpen, konkurransevåpen og ervervsgrunnlag for disse.

Link to comment
Share on other sites

Men siden vi spikker fliser, hva er kokurransevåpen og kan de sperre for konkurransevåpen?
Jeg ville fram til at denne uttalelsen fikk det til å høres ut som om du ikke var særlig kjent med situasjoen rundt behovsprøving av konkurransevåpen.

 

Videre er det faktisk en del som tror at jaktvåpengarderoben er en våpengarderobe og at man i Norge maksimalt kan eie 6 våpen til alle formål.

Link to comment
Share on other sites

Men siden vi spikker fliser, hva er kokurransevåpen og kan de sperre for konkurransevåpen?
Jeg ville fram til at denne uttalelsen fikk det til å høres ut som om du ikke var særlig kjent med situasjoen rundt behovsprøving av konkurransevåpen.

 

Trodde du "tog 'an" siden det var hele to himlende øyne på slutten...

Link to comment
Share on other sites

SveinSkogen, du tuller nå eller har du ikke lest noen av svarene i denne tråden?

Er så sent nå at jeg tar ikke skjult ironi...

 

 

 

I utgangspunktet så kan du få ervervet våpen #7 (og gjerne #8, #9 osv) så lenge du kan redegjøre for at du har behov. Har du ikke salongrifle i fra før, men et rikt utvalg av andre våpen, så bør et våpenkontor som faktisk følger forskriftene godkjenne den søknaden.

 

6 blir feilaktig sett på som "maksgrensen".

Link to comment
Share on other sites

For å legge litt til det jeg skrev, så mente jeg jaktvåpengarderoben.

 

Meningen med jaktvåpengarderoben, er at en jeger skal kunne kjøpe 6 jaktvåpen uten å måtte forklare hva han eller hun skal med de (bortsett fra jakt da selvsagt). Et syvende våpen må dokumenteres på lik linje som et konkurransevåpen, nemlig behov og at man ikke har noe fra før som dekker det våpenet man søker på.

 

Konkurransevåpen og jaktvåpengarderoben er uavhengige av hverandre og den ene utelukker ikke noe hos den andre. Dette står forøvrig i et rundskriv en eller annen plass.

Link to comment
Share on other sites

Forstår at du kun driver med jakt, og ikke konkurranseskyting? Hadde du gjort det hadde dette absolutt ikke vært flisespikking, men en reell hindring for å drive med din hobby.

(

 

Jeg driver i hovedsak med jakt, men jeg savner å ha en salongrifle for mengde trening. Luftgevær blir ikke helt det samme.

Link to comment
Share on other sites

hvis du kan dokumentere at ingen av de seks du har kan dekke området (i.e. normal behovsprøving)...
Frasen som er brukt i våpeforskriften (§12, første ledd, tredje punktum) er "et meget kvalifisert behov". Dette har de forskjellige PD tolket ganske vidt hva betyr, inkludert absolutt grense på 6 jaktvåpen (da ved å henvise til mulighetene for å kjøpe systemvåpen, som om kaliber var eneste parameter av betydning).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...