Jump to content

Skudd avfyrt når våpnet sikres.


Redfox

Recommended Posts

Har hvert borti noe som fikk meg til å grøsse.

Dette med en Sako AV. Patron føres inn i kammeret og sluttstykke lukkes og våpnet skal sikres.

Når sikringsfløyen føres bakover flytter den seg 2-3mm og stopper.

Etter 4-6 forsøk går skuddet av. Uten at man er i nærheten av avtrekkern.

 

Hva kan være årsaken til dette?

Link to comment
Share on other sites

Dette med en Sako AV.

Når sikringsfløyen føres bakover ...

går skuddet av. Uten at man er i nærheten av avtrekkern.

Opplevde lignende med en Sako Finnbear L61, custombygge med customstokk, i 8 x 68 S.

Mener at det skyldtes "skogsrusk" , barnål, i sporet for sikring. Nifst. Selv om det var på godkjent skytebane, og skuddet gikk i retning åsen bak. Jeg skvatt, for å si det mildt.

Link to comment
Share on other sites

Eneste gangen jeg har opplevd noe lignende var med en Remington en kompis hadde.

Dersom man trykket inn avtrekkeren når våpenet var sikret, gikk skuddet idet man tok av sikringa....

 

Livsfarlige greier selv om man alltid behandler våpenet som ladet og usikret, og man må levere våpenet umiddelbart til en børsemaker eller butikken våpenet ble kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Debatten omkring sikkerhed, og sikringer, er meget mere nuancerede end disse forenklede postulater :wink:

 

Statistisk er der ingen tvivl om at disse i teorien 100% sikre anordninger, ofte i den virkelige verden, er så vanskelige, tunge eller langsomme at betjene, at det ofte lokker brugere til enten:

1 få justeret disse anordninger lettere, og dermed tættere på fejlfunktion.

2: Afsikre markant tidligere, for at kunne være klar om det sker

3: kæmper så panisk for at betjene disse anordninger, så man utilsigtet får berørt aftrækker eller andet, så skuddet går utilsigtet.

 

Udover Snelle, har jeg aldrig set noget som medføre så mange utilsigtede skudafgivelser, dom disse "såkaldt sikre" sikringsanordninger.

 

Jeg har gennem mange år set masser af skud affyret under opspænding af "kuglespændere" når man lige skulle levere dette lille ekstra skub, og derfor ganske naturligt forstærkede bevægelsen ved hjælp af et lille træk med pegefingeren.

Jeg har set mange "Vingesikringer eller m70 sikringer" som var justeret så lette, at de ikke løftede slagstiften sikkert fri af aftrækket, hvorfor skuddet kunne forberedes ved at trykke let på aftrækker, før sikringen skubbedes frem. så gik skuddet lige pludselig.

 

Til sidste indlæg, så findes "tændstiftblokering ikke. Det man oftest blokere, er hanestykket, som er monteret bagpå tændstiften, bag ved slagfjederen. Så hvis tændstiften bryter, så går skuddet uanset sikring,

Link to comment
Share on other sites

Debatten omkring sikkerhed, og sikringer, er meget mere nuancerede end disse forenklede postulater :wink:

 

Statistisk er der ingen tvivl om at disse i teorien 100% sikre anordninger, ofte i den virkelige verden, er så vanskelige, tunge eller langsomme at betjene, at det ofte lokker brugere til enten:

1 få justeret disse anordninger lettere, og dermed tættere på fejlfunktion.

2: Afsikre markant tidligere, for at kunne være klar om det sker

3: kæmper så panisk for at betjene disse anordninger, så man utilsigtet får berørt aftrækker eller andet, så skuddet går utilsigtet.

 

Udover Snelle, har jeg aldrig set noget som medføre så mange utilsigtede skudafgivelser, dom disse "såkaldt sikre" sikringsanordninger.

 

Jeg har gennem mange år set masser af skud affyret under opspænding af "kuglespændere" når man lige skulle levere dette lille ekstra skub, og derfor ganske naturligt forstærkede bevægelsen ved hjælp af et lille træk med pegefingeren.

Jeg har set mange "Vingesikringer eller m70 sikringer" som var justeret så lette, at de ikke løftede slagstiften sikkert fri af aftrækket, hvorfor skuddet kunne forberedes ved at trykke let på aftrækker, før sikringen skubbedes frem. så gik skuddet lige pludselig.

 

Til sidste indlæg, så findes "tændstiftblokering ikke. Det man oftest blokere, er hanestykket, som er monteret bagpå tændstiften, bag ved slagfjederen. Så hvis tændstiften bryter, så går skuddet uanset sikring,

 

Så det er en fordel med mindre sikre sikringer fordi de er lettere å betjene? Vanvittig bra logikk :roll: . Selv er jeg skeptisk til å gå sammen med jegre med rifler med "skyvesikring"(ala sako, S&L) med ladde rifler. Disse sikringene er ofte lette å skyve frem, og jeg ser for meg at en tur gjennom busk og kratt kan dra med sikringen frem. Har opplevd en gang at dette har skjedd med en jaktkompiss, ikke kjekt å gå bak da :oops:

Ruger sin sikring var jeg meget trygg med, og den var lett å betjene. Blaser sin "sikring" var mye av grunnen til at jeg valgte denne, og oppspenner gir etter min mening mer trygghet når en jakter sammen med andre. Jeg spenner opp rett før skudd, og har ingen problemer med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...