Jump to content

Råd om kjøp av pistol


Ko72

Recommended Posts

Hei.

Er ny her på forumet og holder nå på å skal kjøpe pistoler.

Fikk en hyggelig konvolutt fra Politiet med innvilget våpensøknader i dag

Skal i første omgang kjøpe .22og 9 mm.

Trenger da råd hva som anbefales.

Noen sier att man bør kjøpe .22 med anatomisk skjefte ,for det er et Must for å lære å skyte bra. hva er deres erfaring.Har i utgangspunktet lyst på en med vanlig skjefte,men trenger gode råd.

Lurer også på 9 mm som hovedsak skal brukes til felt skyting og kanskje PPC /Dynamisk etter hvert men dette er noen år fram i tid. Hovedsakelig skal den være en god felt pistol.

Har lest noe her på forumet og sett noen anbefalinger,men jeg håper likevel noen tar seg tid å skrive litt her også.

På forhånd takk.

Mvh Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en så god .22 som du har råd til er som regel et godt råd. Du MÅ ikke ha anatomisk skjefte hvis du ikke vil, men skal du skyte og konkurrere mye i finfelt og .22 baneprogrammene er det nok å anbefale.

 

Veldig vanskelig å si noe om våpen uten å vite preferanser eller budsjett.

 

I .22 har du flotte matchpistoler i Pardini, Morini, Feinwerkbau og Walther m.fl., eller helt kurante og billige pistoler i X-Esse, Ruger Mk 3 eller Buckmark.

 

I 9mm finnes det flotte pistoler i Pardini, Sig og div. 1911, og gode men rimelige pistoler i CZ, noe Tanfoglio og Sig. Noe liker også plastpistoler, uten at jeg har tenkt å anbefale det til felt.

 

Søk og les litt her på forumet, lignende spørsmål er stilt ca. en million ganger før, så det er masse info og kvalitetssynsing å ta av. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ny .22 Matchpistol fra øverste hylle: Ca. 15-18K hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Sig X-Six Classic, Match eller Supermatch: Ca. 20-23K hvis jeg ikke husker galt.

 

5000 .22LR av type rimelig: Ca. 2K.

 

1000 9mm av type rimelig: Ca. 1,5-1,7K.

 

Skyte og kose seg: Ubetalelig.

Link to comment
Share on other sites

Høres sikkert rart ut men Jeg har vel egentlig ikke satt noe budsjett. Viktigste er faktisk å kjøpe noe som er bra, så får man betale det som det koster.

 

Sig 226 X five Capsicum 9mm

Her får du mye for pengene.

 

De selger også Sig 226 Classic i kal 22 Lr .Fullrammepistol som du kan sette på andre vekselsett / 40 sw/ 357sig/9mm

 

Med en X five 9mm så trenger du kun ett 22 Lr vekselsett, så kan du drive mengetrening billigt . Har du råd så kjøp begge

 

http://sw8387.smart-web.dk/produkter/77 ... um-9x19mm/

Link to comment
Share on other sites

Men dersom du har lyst til å gjøre det bra i .22-øvelsene på bane og på finfelten, kjøper du en matchpistol. En militærpistol med .22 vekselsett vil aldri la deg prestere så bra som en matchpistol setter deg i stand til. Jeg uttaler meg ikke så ofte skråsikkkert her, men nå gjør jeg det uten betenkninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det er ingen ting som er tingen. Du må ut i verden og ta stegene selv. Spør andre på klubben om du kan fyre av et par skudd med deres våpen. Og min erfaring er at folk veldig gjerne deler våpen og kunnskap.

 

Selv om du ikke er på budsjett og kan velge fra øverste hylle, så bør du fortsatt prøve ut ulike modeller, grep og avtrekk. Serrriøst.

 

Jeg var deg for tre år siden. Alle var hyggelige her og kom med tips opp og ned, og det skal man selvsagt ta med seg. Men jeg fikk et par overraskelser da jeg først begynte å teste ulike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke sånn att man kan velge fra øverste hylle selv om ikke noe spesielt budsjett er satt.

Når man litt uerfaren med pistol er det bare greit å høre hva andre har erfart.

Er ute etter å kjøpe noe som er holdbart over tid.

Når alt kommer til alt så er det vel den som holder i pistolen og ikke pistolen som klarer å skyte bra eller dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de fleste pistoler vil holde i mange år (i alle fall sånn som de fleste sivile skyter), og man vil jo bare bli flinkere med tiden. Jeg jobber fortsatt med å få til korrekt avtrekk, grep og pust når jeg skyter. Noen dager går det veldig bra, mens andre dager så kan jeg like gjerne steke vafler på sidelinja.

 

Og jeg er enig med deg; Det kommer veldig mest an på skytteren :)

Link to comment
Share on other sites

supermatch er på capsicum siden. se side 2 eller 3.....

 

Du kan få prøve om du bor i oslo-omegn. Hvor bor du?

 

Skyttern er desverre avgjørende faktor, kan ikke kjøpe seg NM seier, men god pang skader ikke, ref evige diskusjonene om å kjøpe seg handicap. Min x-six supermatch har bikka 5 siffret skudd og er snart 1 år, like tight og fin, finishen er fin, sleiden osv.. rett og slett imponert over kvaliteten.

 

Men om man har sig, pardini, tuna1911/2011, eller whatever av high end pistol blir jo litt same same.

Link to comment
Share on other sites

.22

  • OK: Browning Buckmark, Ruger Mark 2/3
  • Matchvåpen: Hämmerli, Walther, Pardini, Morini

 

9mm

  • Most bang for the buck: CZ-75 Shadow
  • Det de beste stort sett bruker i militærfelt: Pardini, Sig Sauer, 1911

 

Stort sett mine subjektive meninger. Jeg ville nok hatt ett .22 kaliber matchvåpen som pri 1. Uansett må du som andre har påpekt skaffe deg noe som passer deg og som du liker å skyte med. Liten vits å investere i et topp våpen som har en grepsvinkel som ikke passer deg for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

supermatch er på capsicum siden. se side 2 eller 3.....

 

Du kan få prøve om du bor i oslo-omegn. Hvor bor du?

 

Skyttern er desverre avgjørende faktor, kan ikke kjøpe seg NM seier, men god pang skader ikke, ref evige diskusjonene om å kjøpe seg handicap. Min x-six supermatch har bikka 5 siffret skudd og er snart 1 år, like tight og fin, finishen er fin, sleiden osv.. rett og slett imponert over kvaliteten.

 

Men om man har sig, pardini, tuna1911/2011, eller whatever av high end pistol blir jo litt same same.

Det hadde jo vært kjempefint å fått prøvd den.Jeg bor i Rælingen så det er ikke langt unna. Når tid kan det passe for deg.?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ny .22 Matchpistol fra øverste hylle: Ca. 15-18K hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Sig X-Six Classic, Match eller Supermatch: Ca. 20-23K hvis jeg ikke husker galt.

 

5000 .22LR av type rimelig: Ca. 2K.

 

1000 9mm av type rimelig: Ca. 1,5-1,7K.

 

Skyte og kose seg: Ubetalelig.

 

jeg ga 2000 for en brukt ruger mark 2, veldig fornøyd med den. Tror jeg hadde gått den ruta om jeg var TS.

 

Unødvendig å legge 15-25000 i en 22 hvis du er nybegynner. Jeg kjøpte alt mitt brukt, totalt kom det på 8500 (4000 for en veldig pent brukt glock 19, 2000 for en veldig pent brukt ruger mark 2 og 2500 for en vissen men fult funksjonell taurus 357 magnum som jeg ikke var helt fornøyd med og som jeg antagelig skal bytte)

 

Glocken og rugern ser ivertfall ut som de nesten er fabrikknye, og de kommer garantert ikke til å gå for noe mindre hvis jeg skulle selge dem igjen. Jeg er heller ikke så "rå" og oppslukt i skyting at det er noe vits for meg å legge mer i det. En flunkende ny revolver hadde dog vært litt stilig så jeg oppgraderer antageligvis til en ny s&w 686 og kjøper kanskje en spesialrevolver litt seinere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...