Jump to content

korte løp og krone selv....


Tjukken

Recommended Posts

Har en S&W rev med 6 " løp som skal kortes til spes rev.

Og skal glenbruke Forsikte etter nedkorting.

 

Vurderer å korte løpet selvmed baufil og gjærekasse, ogtror jeg skalfå til dette basert på egne evner/erfaring og kompetanse . Det samme gjelder fresing til nytt forsiktespor og montering av forsikte. Men det jeg er usikker på er kroning. Ser at brownell og midway selger hånd kroningsverktøy. Men noen som har begrep eller mening om det er mulig å bruke en kon slipestift til Dremel. Kroningsbegrepet forstår jeg med å ta grader i løpet og at det skal være tilnærmet 100%likt slipt rundt løpsåpningen. Og dette burde være mulig med en slik kon slipestift såfremt en får lagt løp og slipemaskin pålinje.

 

Undrende. ....

Link to comment
Share on other sites

Men noen som har begrep eller mening om det er mulig å bruke en kon slipestift til Dremel. Kroningsbegrepet forstår jeg med å ta grader i løpet og at det skal være tilnærmet 100%likt slipt rundt løpsåpningen. Og dette burde være mulig med en slik kon slipestift såfremt en får lagt løp og slipemaskin pålinje.

 

Undrende. ....

Ikke noe å undre på, gå til børsemaker.
Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke blindt gå rundt og tro at børsemakere gjør så mye bedre arbeid en det

man kan gjøre selv, vist man har en rimelig grei forståelse for hva man driver med og

har verktøy og utstyr. Faktisk så kan det bli mye bedre fordi man har uendelig med gratis tid

som brukes, mens børsemakeren skal skynde seg fordi jobben har begrenset kostnad.

 

Det som imidlertid er et moment er at man endrer på våpenets spesifikasjoner som

hva løpslengde det er registrert med. Vurderte selv engang og kjøpe en 686 6" og få

kappet ned løpet og spurte en børsmaker hva som måtte gjøres, og ble da fortalt

at det er vanlig prosedyre og rapportere inn slike endringer, slik at det er samsvar

mellom virklighet og papirer.

 

Om dette er den daglige praksis rundtforbi vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder løpslengde og registrering, så er ikke det noe tema siden våpenet er kjøpt på søknader og for spes.rev, og derfor må jeg korte den ned. Om det ikke skulle bli bra, så leverer jeg den bare til børsemaker ogfår han til å montere nytt matchløp....

 

Men spørsmålet var hvorfor funker ikke kon slipestein??

Link to comment
Share on other sites

Har kappet og kronet flere av mine br-piper med baufil og 45° hss-forsenker. Fordelen (tror jeg) er de 3 skjærene som sikrer jevnt kutt uten hopp og sprett. Pipene har da gått som "stråler" etter operasjonene, så noe må ha blitt gjort godt nok ;) ...og jeg er langt i fra noen metallkar...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja ser den, forutsatt at en kjører med høy hastighet. Men det håndverktøyet som er til kroning, skal jo skrus for hånd og da er ikke omdreiningshastigheten høy. Og ser derfor for meg at en måtte kunbrukt stiften på lav hastighet ifeks batt drill eller håndrill, så dremel blir vel i overkant hva turtall gjelder. Og skal nok ikke så mange omdreininger til. Men kanskje en slik forsenker gjør nytten ja.

 

Ps. Beklager skriveleifer og sammensatte ordmen dette touchtastaturet på notebooker ikkegodt å skrive med ;0)

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at dersom du klarer få forsenkeren til å sentrere skikkelig er dette et egnet verktøy for jobben, men som med alt annet verktøy har man selvfølgelig en ypperlig sjanse til å ødelegge med det hvis man ikke bruker det riktig.

 

Denne sjansen er noe mindre med et reint kroningsverktøy fordi det har sentreringstapp. Seff har du her andre fallgruver, men i det minste får du rett sentrering (og rett vinkel) ...

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Litt verktøy.

Barrel Crowning Tool

http://www.brownells.com/items/barrel-c ... -tool.aspx

 

Red-Neck Kjøkken-Mekanikeren viser vei:

Ei stødig hånd.

Litt instruksjon.

 

Men jeg er altså den typen som malte panseret på

bilen med Jordan silkepute i hin hårde dager hvor menn var menn og malte sin egen bil.

Litt striper og helt blankt men det bare reduserer luftmotstanden :-)

(Med vannsliping og 5-6 strøk er det fullt mulig å få det fint :-)

 

For de med Blaser R8 og desslike er det helt naturlig å foretrekke børsemaker.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke blindt gå rundt og tro at børsemakere gjør så mye bedre arbeid en det

man kan gjøre selv, vist man har en rimelig grei forståelse for hva man driver med og

har verktøy og utstyr. Faktisk så kan det bli mye bedre fordi man har uendelig med gratis tid

som brukes, mens børsemakeren skal skynde seg fordi jobben har begrenset kostnad.

Forsåvidt, men en børsemaker kan man ihvertfall krever at erstatter løpet hvis han driter seg ut...
Link to comment
Share on other sites

Ikke for mye konisk senking, eller kroning. En feil eller skjevhet blir større i forhold til kaliberet jo mer kon verktøyet har, enten det nå er et senkeverktøy eller en slipestift. Det beste er å dreie 90 grader med sylskarpt stål når pipa løper 100 prosent. Da blir det helt rett. Bakdelen er at en får større kavitasjonseffekt om jeg skal kalle det så, altså at molekyler eller partikler rives løs fra den skarpe kanten under skyting. Men foregår dette jamt rundt hele munningen, så vil det neppe påvirke presisjonen i første omgang. Men etterpå å slipe forsiktig ved å holde ei messingkule eller kobber med slipepasta mot den roterende pipa blir bra. Men kula må ikke være for lita. Jeg har brukt ei .45 Acp patron til formålet av og til ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som Snapphane sier er en ren 90° krone både svært god og lett å få til om man har en dreibenk. Minuset er at den er mer utsatt for slitasje og skader, for et bruksvåpen ville jeg nok anbefalt en liten konisk krone. Personlig kjører jeg nesten utelukkende 90°, men så kan jeg også lett gå over krona om det blir noe kluss.

 

Eksperimenter viser at det mest utrolige av kroner kan gi helt fin presisjon, men mange opplever også at kapping og ny kroning hos fagmann gir bedre presisjon så det er på ingen måte likegyldig. Om du liker å knote med ting på egen hånd og er villig til å gjøre jobben på nytt noen ganger så værsågod, hvis ikke er det nok like greit å betale noen som kan faget sitt. Du bør i det minste legge på nok monn på lengden til at du kan prøve noen ganger...

Link to comment
Share on other sites

Som mange før meg har skrevet, så kan du godt prøve selv. Kapper du litt godt monn, kan du prøve deg litt frem.

Så veldig mye galt får du uansett ikke gjort, og blir det helt feil er det null problem for enfagmann å fullføre jobben. :wink:

Det viktigste å passe på er at kroninga blir like dyp i hele løpsdiameterperiferien.

Link to comment
Share on other sites

Et vanlig bor vil sannsynligvis sperre når det entrer et forborret hull, og ikke er styrt av en fast maskin. Spesielt når hullet ikke er helt sirkelrundt, men riflet. At et verktøy "sperrer" vil si at det hakker og snatrer og etterlater ei ujevn flate. Eksempelvis ved dreiing av lange og tynne gjenstander, slikt som rifleløp. Det finnes råd mot slikt, men hvis du tenker hånddrill og vanlig spiralbor til kroning vil du få problemer. Kjør i allefall så langsomt du kan. Og det smeller nok selv det blir litt rufsete. Munningen skal også være fri for grader. Det kjenner du ved å føre ei skarp nål eller spiss innenfra og fremover mot munningen. Det skal gli lett ut.

 

Jeg antar at du har saget av løpet med ei baufil. Da blir det gjerne litt skjevt. Rett opp med vanlig fil og vinkel. Ja, jeg vet at løpet er konisk, og at vinkelen ikke er 90 grader. Men hvis du vinkler rund baut så får du et gjennomsnitt som kan leves med. Så smergellerret. Deretter hånddrillen med messingskrue og slipepasta. Senkingen blir ikke dyp, men hvor ofte dulter en borti noe ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal ha meg en spesialrevolver. Men hva? Jeg tenker å bruke minst mulig kroner og gjøre mest mulig selv. Ikke fordi jeg er gnien på grunkene, men fordi det er gøy og holde på selv og jeg liker å se og lære hvordan ting funker. Ikke minst å få det til. Men tid og ork er jo litt mangelvare. Så nå har jeg vel egentlig to våpen som drar i meg.

 

En M36 i 3" totalt 19 cm, faste sikter, kan brukes som den er. Må sannsynligvis sette på justerbart sikte etter å ha ladet ned .38 og fikse avtrekk.

 

En M67 4" totalt 23,5cm, justerbare sikter. Kappe løp, med baufil, fikse avtrekk. Her må jeg gjøre noe før jeg kan bruke den i spesial. Mulig og også gjøre om til roundbutt, men jeg vet ikke om det grepet passer meg.

 

Denne tråden gjorde at jeg dreier mer mot M67, da det ser ut som at det ikke er en altfor komplisert jobb og korte løp, thats how it is. Hva skal man gjøre?!??

Link to comment
Share on other sites

Hobbysmeden (dvs. Per Høydal i Våpenjournalen) hadde vel en artikkel om emnet. Minnes jeg ikke feil, involverte det drill, rundhodet messingskrue og slipepasta.

 

Jeg ville gått for denne. :D

Du har best kontroll og kan vanskelig "ødelegge" noe.

Ulempen er at det tar litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...