Jump to content

Kan jeg jakte med lyddemper i Sverige?


marlin95

Recommended Posts

Meget enkelt:

 

1. Ha våpenkort (for ting som krever tilstånd i Sverige).

2. Ha våpenpass (eller utførselserklæring) for ut og inn av Norge.

3. Skjutvapendeklarasjon for inn og ut av Sverige (for ting som krever tilstånd i Sverige).

4. Hvis du bruker våpenpass trenger du ikke se snurten av noen tjenesteperson i toll eller politiet under hele turen

(og gjør det sannsynigvis ikke heller), ingen krav å stoppe på tollstasjon.

 

Så med andre ord: Hvis du ikke under jakten din påkaller deg statens oppmerksomhet ved krypskytteri, miljøkriminalitet eller annet tull blir neppe noen sak i praksis.

 

(5. Overbevis folk på kammeret om at "Jeg og vennene mine har alltid gjort det sånn, så da er det lov" ikke holder i retten :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Enig at sjansen for at det faktisk blir problemer er minimal, men treffer du rette oppsynsmann i rett humør er loven klar: tilstånd = du har våpenkort.

 

Så det er bare å dra på egen risiko, maksstraffen er jo bare et år og svenske fengsel er jo omtrent som i Norge...

 

Hvor har du funnet definisjonenen på at "tillstånd=våpenkort"?

Jeg eier en lyddemper og jeg kan bevise at jeg har lov å ha kjøpe, eie og bruke den. Beviset finner du i loven.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd ;-)

 

Det er vel noen av dere eller andre jegere som har testet ut dette i praksis med innreise med demper til søta bror.?

 

Da vet dere jo svaret og fremgangsmåte, så slipper tråden å havne på 70 sider og ingen vet bedre :lol:

 

Har erfaring med det ja. Ble ikke kontrollert, så slapp unna med det. Håper å gjenta suksessen igjen i slutten av året :lol:

Link to comment
Share on other sites

wiktionary står det at tillstånd betyr tillatelse. Dere som har peiling på svensk kan søke på det hos Svenska Akademiens ordbok, å tolke det som kom opp der ble litt for mye svensk for meg.

 

Siden lyddempere ikke er forbudt i Norge, så står det vel ikke noen steder i loven at det er tillatt. Det blir jo litt teit om vi skulle hatt lover over alt som er lov, da hadde nok Norges lover vært en enda tykkere bok.. Men man kan jo prøve å slå i bordet med Rundskriv 2009/009:

 

3.5.2.2 Lyddempere

Våpenforskriften har ikke lenger bestemmelser om privat erverv av lyddempere, som etter dette fritt kan erverves. All kontroll av lyddempere vil nå foregå hos tilvirker/bevillingshaver for handel med skytevåpen.

(Link: Rundskriv 2009/009, side 35 av 39)

Ellers kan man som sagt prøve å få få et skriv fra norsk lokalpoliti, lignende det i artikkelen fra Stensrud Vilt lenger oppe i tråden: http://www.stensrudvilt.no/dokumenter/lyddemper.pdf Det burde jo ikke være noe problem å få et generelt skriv på dette fra POD som alle norske jegere kan bruke, som sier at "alle våpen godkjent til jakt av norske myndigheter er også godkjente for bruk med lyddemper". Eller vent? :P

 

I Skånepolitiet sitt svar i artikkelen over går de jo i våpenpasset for hjemmel til å si ja/ nei, og om det er rett hjemmel så er jo dette et problem de har vært klar over lenge. Hvor vanskelig er det å oppdatere det europeiske våpenpasset med et punkt som sier "våpenet er godkjent for bruk med lyddemper i hjemlandet". Da hadde det jo vært enkelt for svenskene å si ja. Nå virker det som om noen svenske politikontor sier ja, mens andre sier nei, og ingen egentlig vet.

Link to comment
Share on other sites

wheelgunner686, hvor finner du det du påstår? Ikke her i hvert fald :wink:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/" target="_blank" target="_blank

Nå gjøre du deg bare dummere enn du er. Hvorifra har du at lovtolkninger skulle stå her?

 

Jeg har allererde tidligere i tråden henvist til en referanse for min påstand, og det finns nok andre rundt på forumet.

 

Her er nok en referanse, påstanden om at det faktum at lyddemper er i fritt salg i Norge kan regnes som "permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet" faller på sin egen urimelighet.

Link to comment
Share on other sites

Fra linken din:

"Ljuddämpare är tillståndspliktigta i Sverige. Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge."

 

Siden alle i Norge har lov å kjøpe lyddemper, så har jo på en måte alle i Norge fått permanent lov av norske myndigheter til å eie lyddemper? Eneste problemet jeg kan tenke meg er å bevise overfor svenske myndigheter at man faktisk tar med seg ut igjen den samme lyddemperen som man tok inn i Sverige. Kan man f.eks. skrive et eget serienr. med tusj? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fra linken din:

"Ljuddämpare är tillståndspliktigta i Sverige. Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge."

 

Siden alle i Norge har lov å kjøpe lyddemper, så har jo på en måte alle i Norge fått permanent lov av norske myndigheter til å eie lyddemper? Eneste problemet jeg kan tenke meg er å bevise overfor svenske myndigheter at man faktisk tar med seg ut igjen den samme lyddemperen som man tok inn i Sverige. Kan man f.eks. skrive et eget serienr. med tusj? :lol:

 

Det ordner du med å gravere/stemple inn ett nr i demperen, tusj kan kanskje funke, men det kan jo som regel enkelt fjernes med feks sprit eller andre kjemikalier. Demperen bør nok merkes på en permanent måte.

Link to comment
Share on other sites

wheelgunner686, hvor finner du det du påstår? Ikke her i hvert fald :wink:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Nå gjøre du deg bare dummere enn du er. Hvorifra har du at lovtolkninger skulle stå her?

 

Jeg har allererde tidligere i tråden henvist til en referanse for min påstand, og det finns nok andre rundt på forumet.

 

Her er nok en referanse, påstanden om at det faktum at lyddemper er i fritt salg i Norge kan regnes som "permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet" faller på sin egen urimelighet.

 

Hvorfor da? Og relevant referense finner jeg ikke..

Link to comment
Share on other sites

Vapenhandläggarna, tillståndsmyndigheten/polisen har ikke med dette å gjøre. Dette er det Tullen som ordner med. Nok et missforstånd fra myndighetens side (som ikke vet hvilke regler som gjelder).

 

Skal du flytte til Sverige og ha med deg våpen, eller om du skal eksportere våpen ut av Sverige er det Polisen/Tillståndsmyndigheten du skal kontakte (som i sin tur kontakter krigsmaterialinspektionen som tar avgjørelsen), men i denne tråden diskuterer vi ikke dette. Her er det snakk om bruk av lyddempere ved tilfeldig jakt i Sverige.

Er det her problemet ligger? Du og andre har ikke sjekket med riktig myndighet og får da svar som ikke stemmer på spørsmålet, men svar på spørsmål som er relevant for den avdelingen/myndigheten du spør..

 

Videre sier linken til Tullen ikke noe hvordan det står at tillstånd=licens. Det står at du må ha "tillstånd" og det har vi, ihht loven. Siden har vi våre våpenkort som viser at vi har lov å ha våpenet demperen er til. Utover våpenkortet kan vi henvise til Norsk lov. jeg sier ikke det er 100% uproblematisk å ta med demper over grensa, men jeg påstår at min måte å gjøre det på er lovlig og sund. Tjenestemenn i alle etater har ikke alle ganger full kontroll på eget regelverk.. Og da blir det krøll.. Uansett om vi prater lyddempere, våpen, biler, NAV eller valgfri etat i inn og utland..

Link to comment
Share on other sites

Din tolkning er syltynn.

 

Grunnen til at det er stor usikkerhet rundt dette er nok den at det å løpe etter norske jegere med lyddemper neppe er en stor prioritet for politiet i Sverige. Derfor er det antageligvis heller aldri prøvd for en domstol hva man skal legge i begrepet "må du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge.".

 

Treffer du derimot på rette person i rett humør kan det imidlertid fort bli at nettopp du blir gjenstand for denne første prøvesaken.

 

Selv om du skulle vinne den tilslutt, ville det ha kostet deg en betydelig mengde spetakkel, inkludert et potensielt midertidig tilbakekall av norsk våpenkort (du er tross alt tiltalt for grov våpenbrott).

 

Derfor ser ikke jeg helt hva som gjør at nytte vinner over risiko ved å ta med lyddemper til Sverige på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Wheelgunner, nå sier du jo faktisk at jeg kan ha rett i det jeg sier :D

 

Og som du sier, dette er neppe noe Svenske myndigheter legger mye jobb i, regner jeg med at dette løser seg på en forholdsvis enkel måte hvis jeg først blir stoppet og en tulltjänsteman ikke har regelverket klart for seg og lager spektakel. Jeg forutsetter også at Våpenkontoret i Vansjø som virker oppegående, ser på dette som noe "svensketull" og lar meg beholde mine våpen. Er bare å ta en uskrift av alle disse ulike svarene som er fra svenske og norske myndigheter så forstår dem nok raskt at dette ikke er helt enkelt og at jeg har gjort det jeg har kunnet for å følge loven. Jeg trur nemlig at en deklarert lyddemper på vei inn i Sverige er et "ikke problem" for dem og noe dem ikke legger mye tid på. Men som sagt, det er nå meg og jeg synes det er en krangel verdt å ta for å kunne ha med meg en lyddemper til Sverige.

 

Du gjør som du vill :wink:

Link to comment
Share on other sites

Videre sier linken til Tullen ikke noe hvordan det står at tillstånd=licens.

Hva betyr det da for deg som svensk? For meg, som svensk, har alltid tillstånd, i forbindelse med våpen, betydd det samme som «licens.» :wink:

 

Det står at du må ha "tillstånd" og det har vi, ihht loven.

Her mikser du vel på to språk og prøver å tolke in den norske betydningen i et svenskt ord eller? :wink:

 

Ja, de er ikke enkelt en fredag kvell det her. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at tillstånd betyr det samme som tillatelse på norsk; nemlig et positivt vedtak etter søknad?

 

Siden lyddemper ikke er lovregulert i Norge kan du ikke søke om det, og har følgelig ikke tillatelse, da dette ikke er nødvendig.

 

Ingen har sagt at jus er lett eller logisk :mrgreen:

 

(Jeg jobber opp mot statlige jurister, og trådene om lovtolkninger her på kammeret er peanuts i forhold til noen møter jeg har vært på der. Da snakker jeg om diskusjoner mellom jurister i samme etat.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok med meg våpenpass og lyddemper på våpenkontoret og forklarte at jeg jakter en del i Sverige og hva problemet var. Dette var ikke nytt for dem.

Da skrev de på egen linje under mine våpen lyddemper merke, kaliber og serienummer deretter signerte de og stemplet.

Ført inn som et vanlig våpen.

Føler nå at problemet er løst og kommer ikke til å tenke mer på dette når jeg toller inn og reiser til Sverige.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

At de ikke forholder seg til et våpenpass er jo grunnen til at man toller inn.

Men den står der med serienummer sammen med mine våpen :wink:

Poenget er at du kun kan skrive inn våpen i de kategoriene som er nevnt på søknadsskjemaet. Derfor kunne det være intressant å høre hva de har vurdert lyddemper til å passe inn som.

 

Tror forøvrig at svenske polisen gir F i om man har demper på riflen, er jo heller snart ikke en svenske å se uten.
Diskusjonen her har da aldri dreid seg om hvorvidt det er lett eller vanskelig for svenske statsborgere bostatt i sverige å få tillatelse til lyddemper?

 

(Men sånn i praksis tror nok også jeg at de ikke bryr seg spesielt mye, men det er ikke det samme som at det er lov)

Link to comment
Share on other sites

At de ikke forholder seg til et våpenpass er jo grunnen til at man toller inn.

Men den står der med serienummer sammen med mine våpen :wink:

 

Tror forøvrig at svenske polisen gir F i om man har demper på riflen, er jo heller snart ikke en svenske å se uten.

 

Sauerhansen

Helt sant

Det finnes andre problemer som er mye viktigere å bruke ressurser på faktisk, enn en demperduppedings hos en jeger ;-)

Link to comment
Share on other sites

Utvilsomt, men hvilke saker politiet prioriter sier kun noe om den relative alvorlighetsgraden. Og ikke at de nedprioriterte sakene er tillatt.

 

I praksis ville jeg tippe at dette er noe som eventuelt kunne komme opp som et tilleggspunkt i tiltalen hvis du f. eks. tas for tjuvjakt eller liknenede.

 

Det jeg er mest opptatt av her er den generelle tendensen her på kammeret til å slå utvetydig fast at "siden jeg aldri har hørt om noen som har kommet i trøbbel for dette er dette noe utvilsomt tillatt" eller å tro at forbud ikke kan følge av en mer komplisert argumetasjonsrekke enn "Gjenstand og/eller handling x er forbudt".,

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at tillstånd betyr det samme som tillatelse på norsk; nemlig et positivt vedtak etter søknad?

 

Siden lyddemper ikke er lovregulert i Norge kan du ikke søke om det, og har følgelig ikke tillatelse, da dette ikke er nødvendig.

 

Ingen har sagt at jus er lett eller logisk :mrgreen:

 

(Jeg jobber opp mot statlige jurister, og trådene om lovtolkninger her på kammeret er peanuts i forhold til noen møter jeg har vært på der. Da snakker jeg om diskusjoner mellom jurister i samme etat.)

 

Har samme tolkning som deg, tillstånd=tilatelse.

 

Loven sier jo ikke hva som er lov, den sier hva som er forbudt, så her er vi helt enige.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, så her må man gå til lovgivers (Sveriges Riksdag) intensjon med kravet om søknadsplikt på lyddemper; som man må anta er at kun personer som individuellt er vurdert skikket til det skal ha tilgang på lyddemmper.

 

Det faktum at i Norge kan hvem som helst erververe lyddemper uten videre gjør at dette kravet ikke kan annses oppfyllt og at det, dersom det kom til en domstol, vil være overveiende sannsynlig at Nordmenn ikke ansees å ha "permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet" i lovens forstand.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det endret seg mye de siste årene vedrørende lyddemper i Sverige. Når jeg tok jegereksamen i 1994 var lyddemper mer eller mindre umulig å få lisens på i Sverige. Nå holder det som regel kun en søknad så går det greit. (jeg skriver "som regel" da våpenkontorene i enkelte distrikt ikke tillemper loven og nekter, uthaler og på alle måter, også ulovlige, prøver forhindre sivile fra å eie våpen)

 

Så det du påstår mener jeg ikke lenger har holdbarhet. Er du skikket å eie jaktvåpen, er du skikket til å eie lyddemper. Men det må søkes.

Link to comment
Share on other sites

Må det søkes, så må det søkes. Det er ingen melleomting. Etter loven er våpendeler er våpendeler, selv om du mener at akkurat denne er det ikke er så farlig med.

 

Påstanden din er bygd på den noe tynne antagelsen at noe land vil akseptere lettere krav for utlendingers innehav av våpen/våpendeler enn for sine egne statsborgere.

 

Selv i skandinavia blir det noe søkt.

Link to comment
Share on other sites

Om det må søkes eller ikke i Norge er uvesentlig siden rifla, demperen og ammunisjonen uansett må deklareres for innreise til Sverige og der lov å eie demper i Norge og Sverige.

 

Du kan kjøre bil med norsk førerkort, du kan jakte i Sverige uten å ha Svensk Jägarexamen hvis du har den norske utgaven. Norsk tillatelse for våpen er godt nok for at du kan bruke dem i Sverige både til jakt og sportsskyting. Så det logiske er at du kan ta med deg din lovlige lyddempere til Sverige.

 

Min erfaring er også at tollerne er oppegående og ikke lager mer krangel enn nødvendig, det er liksom ikke meg og de lovlydige skytterne og jegerne dem er ute etter. Selv om vi til tider gjør en feil fordi reglene ikke er helt klare.

 

Kan jo nevne at jeg og en kamerat var å hentet var sin revolver hos Huntershouse for halvannet år siden. Fra HH fikk vi beskjed om å kjøre på grønt inn i Sverige og at det ikke var nødvendig med deklarering men vi måtte stoppe på vei inn Norge. Vi mente dette var rart men siden HH eksporterer mye våpen tenkte vi at dem kan dette. Ble så stoppet på motorveien noen km fra Øresundsbrua av Tullen. Etter ID sjekk, dem fikk se papirene på våpnene og etter en del ringing for å sjekke oss ble vi sendt avgårde med et "neste gang er det enklere hvis dere deklarerer våpnene før innreise". Her kunne vi gått på en skikkelig smell, for dette var ulovlig.

 

Dette er måten JEG oppfatter tollerne på begge sider av grensa. De skaper ikke problemer og filleting lar dem være filleting som ikke blåses opp. Men hva vet jeg, jeg har bare bodd ved grensa i 42 år og pendlet over grensa daglig i over 20 år.

 

Kan også nevne at jeg og Tom K her på forumet ble stoppet av svenske tollen for en måned siden eller noe, på vei til pistolstevne.

Tullare spurte "hvor vi var på vei?"

"til Överby" svarte vi da.

-"Da skal dere nok ikke spille golf" flirte Tulleren.

-"Nei, skytestevne" sa vi.

-"God tur" var et vi fikk tilbake. Ikke noen som sjekka noe som helst.

 

Et annet eksempel, jeg er i HV i Sverige, etter en øvelse i Strømstad på 90-talet koblet jeg på "autopiloten" og kjørte hjemover til Halden. Glemte bort å levere AG3n, passerer så over Svinesundsbrua, i uniform. I det jeg kommer over brua husker jeg AGn.. Typisk nok har dem denne dagen tollkontroll. Stopper opp uten å ha blitt stoppet og forklarer hva jeg har bak i kofferten. Får bare beskjed "er nok best at du snur". Nok en gang uten at noen sjekka noe.

 

Og det er på denne måten det har vært i all min tid over Svinesund brua. Av den grunn regner jeg med en lyddemper ikke er noe dem bryr seg noe om.

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner, ikke noe av de påstandene du har kommet med kan du dokumentere. Det eneste du har henvist til er et svar fra feil svensk myndighet, en myndighet som ikke har med dette å gjøre.

 

Det kan hende jeg har feil, men da får noen vise til noe håndfast.

Men nå gir jeg meg, vi trenger ikke være enige. Ønsker deg en meget hyggelig tirsdagskveld!

 

Skal bare passe på at jeg sier "NEI til ulv" og "ja til 6,5x55 på elgjakta" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner, ikke noe av de påstandene du har kommet med kan du dokumentere.
Da står vi altså helt likt :)

 

Det eneste du har henvist til er et svar fra feil svensk myndighet, en myndighet som ikke har med dette å gjøre.
Men at Polismyndigheten i Skåne er feil myndighet og ikke har noe med dette å gjøre må du nesten forklare nærmere...
Link to comment
Share on other sites

Det er Tullen som har ansvaret for "tillfällig införsel av skjutvapen" till Sverige. Ikke Polisen eller noen annen myndighet uten Tullen. For å gi deg et hint, sjekk hvilken hjemmeside "skjutvapendeklarationen" er på :wink:

 

Ellers har mine påstander rot i loven og lagen i respektive land, relevant praksis og er referert til tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Suppespikeren din begynner å bli ganske tynn, tildels likt et halmstrå. Dine påstander er så langt ikke fundert i noe annet enn ønskedrømmer og tilfeldige hendelser. 8)

 

 

Det at polisen ikke kan rør deg fordi tullen har sluppet deg gjennom med "skjutvapendeklarationen" demonstrer videre din noe lemfeldige forståelse av loven i begge land.

 

Hvilke juridiske perler skal du dokumentere den med? At det ville vært "tilbakevirkende kraft"? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

øøhhh nå snurrer du til det for deg. Jeg har ikke nevnt noe om at politiet ikke kan sjekke meg. Jeg skriver det en gang til med store bokstaver så kanskje du forstår DET ER IKKE POLISEN I SVERIGE SOM HAR HÅND OM "TILLFÄLLIG INFÖRSEL" AV VÅPEN TIL SVERIGE.

 

DET ER TULLEN, DVS TOLLEN PÅ SVENSK SIDE OM GRENSA! DETTE ER TULLENS ARBEIDSOPPGAVE! TULLEN! TULLEN!

 

Ikke polisen, ikke Tillståndsmyndigheten med sine vapenhandläggare som du har henvist til, ikke Skatteverket, ikke Livsmedelsverket, ikke Transportstyrelsen, ikke noen annen svensk etat/myndighet enn Tullen har denne oppgaven.

 

Det er den lovlige delen av innførsel av en lyddemper for bruk ved jakt vi snakker om i denne tråden, ikke hvilke myndigheter som kan sjekke deg når du vel er i Sverige eller reglene kring dette.

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet med dette problemet en stund, siste svar kom i går, se under. Har svart og spurt om jeg kan få lisens sverige på et våpen registrert i Norge, og om de kommer til å endre reglene.

 

 

Från: Polismyndigheten Västra Götaland

Skickat: den 14 oktober 2014 09:00

Till: Tillståndsgruppen Västra Götaland

Ämne: SV: Inførseltilatelse lyddemper fra Norge

 

Hej

 

 

Från: Tillståndsgruppen Västra Götaland

Skickat: den 14 oktober 2014 08:21

Till: Polismyndigheten Västra Götaland

Ämne: SV: Inførseltilatelse lyddemper fra Norge

 

Hej

Det finns ingen möjlighet för dig att ta in din ljuddämpare till Sverige, eftersom vi kräver licens även på ljuddämpare.

 

Vänliga hälsningar

Tillståndsgruppens expedition

 

Från: Polismyndigheten Västra Götaland

Skickat: den 13 oktober 2014 11:02

Till: Tillståndsgruppen Västra Götaland

Ämne: VB: Inførseltilatelse lyddemper fra Norge

 

 

 

Från: Eirik

Skickat: den 13 oktober 2014 10:53

Till: Polismyndigheten Västra Götaland

Ämne: Inførseltilatelse lyddemper fra Norge

 

Hei

 

Jeg skal til Sverige på jakt i høst og krysser ved Svinesund. I følge Tullverket og Rikspolisstyrelsen er det da dere jeg må ta kontakt med for en innførselstillatelse for lyddemper i Sverige.

 

Mitt jaktvåpen er tilpasset demper, og jeg ønsker dermed å bruke denne i Sverige og. I Norge trenger vi ikke løyve på lyddemper, så jeg har ingen mulighet til å få den inn i våpenpasset mitt:

«Hei

Det er ikke mulig å føre lyddemper inn i våpenpass. Politiet har ingen oversikt/ajourhold over ikke-registreringspliktige våpendeler som lyddemper er. Derfor har vi ingen dok. å utferdige.

 

mvh Bent Gunnar Bjerkvik

Våpenkontoret i Haugesund»

 

Tullverket sier da at jeg må ha en innførsenstillatelse for lyddemper, og Rikspolisen sier jeg må snakke med politiet i området jeg krysser grensen. Jeg har forsøkt å kontakte dere tidligere, men har ikke nådd gjennom.

 

Har dere søknadspapirer for en slik søknad? Kunne dere sendt de til meg?

 

Med vennlig hilsen

Eirik

 

Fra: rikspolisstyrelsen@polisen.se [mailto:rikspolisstyrelsen@polisen.se]

Sendt: 7. august 2014 15:52

Til: 'Eirik

Emne: SV: Inførseltilatelse lyddemper fra Norge

 

Hej

 

Du vänder dig till den polismyndighet i Sverige där du tänker passera gränsen. Om du t.ex. tänker åka in via Charlottenberg eller Arvika så är polismyndigheten i Värmland du ska kontakta. Deras e-postadress är polismyndigheten. varmland@polisen.se

 

Med vänlig hälsning

 

Rikspolisstyrelsen

Sektionen för ärendehantering/FB

 

 

Från: Eirik

Skickat: den 7 augusti 2014 14:00

Till: Rikspolisstyrelsen

Ämne: Inførseltilatelse lyddemper fra Norge

 

Hei

 

Jeg vil gjerne ha med min lyddemper til Sverige på jakt i høst. Da vi i Norge ikke trenger tillatelse for å inneha lyddemper må jeg søke inførselstilatelse. Dette gjøres i følge Tullverket hos polisen. Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp til dette?

 

Fra http://tullverket.se/innehallao/tjanste ... 10780.html" target="_blank :

 

«Ljuddämpare

Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge. Har du inte ett sådant tillstånd krävs ett införseltillstånd utfärdat av den svenska polisen.»

 

Mvh

 

Eirik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Her får man ulike svar fra ulike tjenestemenn i samme etater.

 

Jeg reiser 3-4 turer i året, og har blitt kontrollert av tollere på begge sider av grensen. I mappen min har jeg med følgende:

-Utskrift av av betalt jegeravgift til Svenske stat

-Utskrift av tolldeklarasjonen for våpen, der demperen står oppført på egen linje under våpenet.

-Et skriv fra politiet, signert og stemplet med teksten "I Norge trenger man ingen spesialtillatelse for å erverve eller inneha lyddemper. Norske statsborgere som har slike dempere har altså tillatelse til å inneha lyddemper ihht til Norsk lovverk"

-våpenkort (og eu-pass, men eu-passet er ikke nødvendig)

-vaksinasjonskort for hundene og "eu-pass for hunder, katter og ildere" med signatur fra veterinær om at hundene har fått ormekur for for "Revens dvergbendelorm" dagen før jeg reiser. Og jeg må da returnere innen 120 timer etter denne vaksinen. Ellers må de få ny vaksine i Sverige innenfor fristen som er mellom 24 og 120 timer før hjemreisen.

 

Og om du ikke skal svette litt ekstra når du kjører gjennom tollen på vei hjem, så skal du kjøre på rødt og betale 12,5 i mva pr kg kjøtt du har med hjem fra egen jakt. Du kan ta med inntil 70 kg kjøtt fra egen jakt, i tillegg til de 10 kg taxfree kjøtt du kan ta med.

 

Blir ønsket god tur videre hver gang.

 

Som prinsipp innen jakt, mellom Norge og Sverige, gjelder "Har du lov hjemme, så har du lov her" Som kontrapunkt kan nevnes at Svenskene ikke trenger skyte årlig storviltprøve for å jakte storvilt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Sveiobonden: du får svinge innom med en kopi av det brevet!

 

Da jeg spurte våpenkontoret i Haugesund om dokumentasjon i form av et skriv tilsvarende ditt fikk jeg til svar at de hadde fått instruksjon om å ikke gi ut noen form for slike skriv. Dette var for ca 1,5 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...