Jump to content

Rev var elghund?


gbr.merkel

Recommended Posts

Jaja, selv om dommen ikke ble slik vi helst ønsket, altså at tiltalte for eksempel ble smurt inn med fersk kattemøkk, fikk baken sin varmet med vaffeljern og ble lagt ut som krabbeåte på Skratteskjær, så har vi i det minste fått fastslått at det ikke er lov å skyte nabolagets hund.

Ei heller å skyte på monster-grevling eller mutert rev når du ikke ser deb klart gjennom kikkertsiktet.

 

Takk for det!

 

Så er det bare å håpe at dusten anker saken og at straffen blir skjerpet i en høyere rettsinstans.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg noe innhabil i saken, siden jeg kjenner både eier og broren. Og jeg har ikke pratet med eieren, men sivilt søksmål har vært snakket om med tanke på verdien av bikkja. dette var visst det ble lite ut av saken. Og hvis dette stemmer at bikkja ble verdsatt til 20000 så er det lite etter min mening. Særlig ut i fra bikkjas potensiale osv. Og hvis en kan få slike bikkjer til 20000 så kom med de, jeg handler gjerne flere med engang og selger de for det 3 dobbelte. Så vi får se hva han sier. Det er klart at ei sinna bikkje kan virke fryktingytende, men Zenta var som et lam på fall. Så her mangler det både forståelse og kunnskap hos tiltalte. Men heldigvis kom det en fellende dom her.

 

Er nesten like spent på neste sak som kommer nå i begynnelsen av november. Den omhandler en gråhund( omtalt i Jeger hund og våpen i forrige nummer. Hund og eier var gjestejeger i laget vårt oppe i trøndelag. Hunden tok ut ei kyr på vårt terreng og hang på over over ett lag og kyra ble skutt på laget bortenfor. Denne hunden er deri mot aggresiv på fall slik at skytter nok fikk seg en støkk. Fikk revet opp jakka etter det jeg forstod. Hundeeier ble anmeldt og dømt til erstating på 2000 og bot på 6000 for manglende kontroll på bikkja. Saken er blitt anket og kommer oppp igjen i november. Har fått mange opplysninger i etter kant om saken som jeg syntes er langt over kanten av vanlig oppførsel, men jeg vil ike kommentere de i åpent fora, det kan fort skli ut.

 

Men igjen handler det om mangel på kunnskap om hunder og dems forskjellige oppførsel under jakt. Så før årets jakt ba vi om at det ble sendt rundt et skriv til lagene der med tlf nummer til alle jaktledere osv. og om at det blir brukt løshund slik at slike ting blir ungått.

 

For hvem vil ikke syntes det er ok at det blir felt elg for bikkja si og lag som sliter må det jo være kjærkomment at det kommer en jaktidiot med en elg fra langtvekk i stan som en kan felle i los. Men det er nå meg da :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Det slår meg også. En rev???? En aggressiv rev?? :roll: Helt utrolig!!

 

 

:lol:

 

Hva er definisjonen på aggressiv? http://no.thefreedictionary.com/aggressiv

 

Selv har jeg minimalt med reveerfaring, men har selv opplevd rev på svært nært hold, som gjorde alt annet enn å stikke halen mellom beina og stikke av når vi skulle inn på hytta. Den regelrett var svært pågående (se definisjon :) ), og fulgte etter oss ned til hyttadøra. Selv om jeg løp etter den og skreik for full hals, jogga den lett foran meg, titta på meg med store øyne og stoppa når jeg stoppa.. for så å gå mot meg!!? Føltes svært ubehagelig for en med liten eller ingen annen erfaring med rev!!

 

Så selv om jeg ABSOLUTT ikke forsvarer den handling som er utøvd (som forøvrig er helt tragisk), finnes det faktisk "aggressive" rev!!

 

...jogga den lett foran meg, titta på meg med store øyne og stoppa når jeg stoppa.. for så å gå mot meg!!?

Pr. def. kanskje. Men, Aggressiv?

 

Må bare si det igjen! Skyte en aggressiv(?) rødrev, i selvforsvar? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har gjort meg opp noen tanker om denne saken og forsvarer ikke jeger her! Ut i fra saken har han fått som fortjent. Han har kanskje sluppet billig? Ikke vet jeg!

 

Men hva hvis elghunden angriper og biter jeger på fallet? Vil man da ha en rett til å avlive en hund eller kreve den avlivd senere?

 

I utgangspunktet bør man ha null toleranse for hunder som biter mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Javeeeel....la oss ta en liten hypotese her nå.

 

Du klatrer over gjerdet i dyreparken og inn til isbjørnene, der forsøker du å stikke av med maten de nettopp har fått servert, en av isbjørnene blir grinete og biter deg.

Kan du da forlange at den blir avlivet etterpå?

 

 

Hvis du blir angrepet av en elghund som står ved et elgfall så har du gjort noe av det samme som i eksempelet nevnt ovenfor her.

 

Med mindre du fortsatt sitter på posten20-30 meter unna og bikkjedyret kommer flaksende og prøver å sette tennene i strupen på deg, men da kan du i samme omgang regne med at rabiesvaksine kan være nødvendig.

 

De fleste hunder har grenser og markerer dem tydlig, problemet kommer først når folk ikke klarer å tolke hundens kroppsspråk og krysser disse grensene.

Når en elghund står oppå et elgfall og viser hele tanngarden til deg mens den lager samme lyden som en gammel Bedford på vei opp den siste kneika med et litt for stort gruslass, da betyr det rett og slett at du skal gå tilbake dit du satt og heller vente på hundefører.

 

Mine hunder får ikke lov til å hevde territorie på et elgfall, de kan slikke og snuse så mye de vil, og gjerne krangle seg i mellom, men de får ikke ragge og herje med elgen, og knurrer de til folk blir de tatt i nakkeskinnet og tjoret til et tre.

Alle hunder er ikke like, men det er ikke folk heller.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være veldig veldig OT!

 

Jeg har faktisk skutt rev i "selvforsvar" :mrgreen:

 

Historien er noe slik og er fra denne tiden drev jeg med sau- og det hele begynte året før jeg skjøt reven...

På forsommeren drev jeg å la ut litt reveåte, sånn for å tilvenne mikkel. Utover høsten så begynte det å gå en revunge på gården.

Den ble ikke skutt, og ble til slutt ganske så frekk. Jeg fortsatte å legge ut åte (til de andre revene og kråkene). Utover vinteren ble mikkel litt for tam, jeg måtte bla kaste han ut av fjøset med makt ett par gang da han kom inn i fjøset mens jeg foret. Måtte bruke spade som våpen for å få han ut!

Han skremte også en stakkars lærer som var kommet til bygda, denne læreren likte å gå tur på kveldene, men fra sitt hjemmland var han nok ikke vant med ville dyr som forfulgte han...så han sluttet å gå tur forbi gården vår.

Vinteren gikk og Border Collien hadde bjeffa på seg halsbetennelse, i allefall gidda den ikke bjeffe mer på den reven.

På våren slapp jeg ut sauene, med lam selvfølgelig! Reven sto å fulgte med, så gikk han bort å snusa en lam oppetter hele.

DA var det nok, jeg gikk inn etter hagla, og tenkte at nu skal du få en lærepenge. Jeg gikk 5 meter fra mikkel og fyrte ett skudd i lufta! Mikkel legger ørene bakover og setter seg ned for å se på meg :lol: null repekt! Jeg skyter ett varselskudd til, da går han 100 meter opp i fjellsia å legger seg til å sove! :shock: ( han var vel vant å høre meg skyte, på blink eller kråker? )

Når ukene gikk og det igjen ble jakttid så måtte jeg ta han, han ble for nærgående.

Med til historien hører med at reven aldri rørte ett eneste lam, eller noe annet som var mitt.

Hva som gjor at den ble så nærgående vet jeg ikke, den ble aldri matet ved huset eller noe annet som skulle tilsi at den ble så nærgående.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort meg opp noen tanker om denne saken og forsvarer ikke jeger her! Ut i fra saken har han fått som fortjent. Han har kanskje sluppet billig? Ikke vet jeg!

 

Men hva hvis elghunden angriper og biter jeger på fallet? Vil man da ha en rett til å avlive en hund eller kreve den avlivd senere?

 

I utgangspunktet bør man ha null toleranse for hunder som biter mennesker.

 

Vet ikke om du har skjønt dette helt, det er da stor forskjell på en hund som biter fullstendig umotivert, og en jakthund som er byttebevisst.

 

Litt trodde jeg man lærte på jegerprøvekurset. Den som hadde forlangt Dachsen min avlivet, fordi den kanskje knurret og flekket litt tenner ved rådyrfallet, den burde tatt en liten sjekk hos nærmeste psykolog.

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig ok at en hund biter på fallet? At den er agresiv og knurrer er jo grei skuring, men fra det til faktisk bite ett menneske er to vidt forskjellige ting.

 

Tenkt situasjon, elgen kommer i los, du skyter elgen og bikkja kommer ragger elgen. Men så kommer tiden for å vomme ut dyret og hunden må bort, som ikke hundekyndig. Hva gjør man da? Hvordan skal man opptre?

Her har hundefolket en jobb å gjøre med regelrett folkeopplysning.

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig ok at en hund biter på fallet? At den er agresiv og knurrer er jo grei skuring, men fra det til faktisk bite ett menneske er to vidt forskjellige ting.

 

Tenkt situasjon, elgen kommer i los, du skyter elgen og bikkja kommer ragger elgen. Men så kommer tiden for å vomme ut dyret og hunden må bort, som ikke hundekyndig. Hva gjør man da? Hvordan skal man opptre?

Her har hundefolket en jobb å gjøre med regelrett folkeopplysning.

 

Helt klart Vinge, Jeg mente selvfølgelig ikke at det er ønskelig med agresiv/eller bitende hund. Men skulle man komme i den situasjonen, skjønner du nok signalene fort.

Hvis en hund slutter og ragge i det du nærmer deg, og går over til og holde fast om dyret, samtidig som det knurrer/brummer meget dypt i fra mageregionen, og samtidig stirrer deg i øynene. Da er vel det et meget tydelig tegn på at du bør stoppe opp og tenke litt :)

Husk det er dyr med instinkter vi har med og gjøre, ikke maskiner. Og det er akkurat de samme instinktene hunden bruker under jakten, for at vi jeger skal bli fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Understreker at jeg ikke er enig i handlemåten til "jeger"! Har hund selv. Men har også sett elghunder på fallet som har flekket tenner. Hvordan man skal håndtere den enkelte hund vet jeg ikke sikkert og det sikreste kan være å vente på eier.

 

Nå tror jeg at "jeger" lyver m.h.t. at han trodde det var en rev. Når det også sies at hunden var snill som et lam på fallet underbygger dette at min teori har noe for seg.

 

Så frem til spørsmålet; Hva hvis "jeger" hadde sagt at han ble angrepet og skøyt i selvforsvar ville han da bli frikjent?

Link to comment
Share on other sites

Så frem til spørsmålet; Hva hvis "jeger" hadde sagt at han ble angrepet og skøyt i selvforsvar ville han da bli frikjent?

 

Akkurat det der trur eg vi skal la stå ubesvart. Det er ikkje verdt å gi einkelte folk "lure" idear.

 

Forresten så stod det om saken i VG papirutgaven i dag . Det siste skyttaren sier er:"Jeg står for det jeg har gjort, nå vil jeg bare legge dette bak meg. Utover det vil jeg ikke si noe, sier elgjegeren til VG."

 

Altså ikkje ein beklagelse eller unnskyldning ein gong !!! :evil: Vel "slikt" får eg håpe aldri nokon folk slepp til på jakt!

 

Får håpe at einkelte her inne som til stadigheit kritiserer hundefolket også kan ta klar og utvetydig avstand frå denne personens handlingar. No er mannen faktisk dømt, sjølv om dommen enno ikkje er rettskraftig, slik at ein ikkje kan bruke begrunnelsen om at han ikkje er skyldig før han er dømt for å sleppe å diskutere saken.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i det ondehjørnet og kan finne på noe dritt men jeg skal holde meg i nakken...Si fra hvis jeg bryter noe grenser så sletter jeg inlegget :roll:

 

Jeg har ikke sansen for hunder som lusker rundt hus osv på egenhånd...Hadde ett tilfelle i fjor da jeg var tett ved og skyte en hund..

 

Men hvordan kan man gjøre noe for og forsvare seg selv andre og eiendom(dyr,husdyr) hvis det kommer en fremmed hund og angriper eller oppfører seg true? Kan man skyte? Selv valgte jeg og ta rennefart og sparke hunden som angrep og håpet det var nok til at den skulle stoppe angrepet(selv om børsa var klar skulle det ikke være nok) Dette var nok i mitt tilfelle men hva om det ikke hadde vært det?

 

Ellers så var denne "rev"jegeren noe tragisk som er godt ikke er i skogen med våpen de neste 2 år.

Link to comment
Share on other sites

[snip]

 

Er det fare for liv og helse, evt. at du har god grunn for å tro att det er det (f.eks skinnangrep fra bjørn eller [....]), har du lov å skyte både [....], fe, hunder, ulv, bjørn og elg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...

 

kan gå med på å fjerne 2 ord... Men, det finnes situasjoner der du har lov å skyte (nesten) hva som helst. Om det er lurt, etisk riktig eller om det er noe du i praksis kan komme lovlig borti er en annen diskusjon som vel ikke er så populært å ta her

 

 

 

edit: noe falt ut

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser det ble nevnt lenger opp i tråden angående elghunders oppførsel på felt vilt..

I mitt jaktlag har vi de siste 7-8 årene hatt to hunder(NEG) med oss i skogen.

Disse eies av folk som er faste på laget og både hundeeier og alle i jaktlaget vet at om det felles dyr for disse hundene så venter man til hundefører/eier kommer frem før man nærmer seg dyret.

Dette blir også forklart gjestejegere eller nye jegere som ikke kjenner hundene fra før av.

Jeg skjøt selv en piggokse for to år siden for den ene av disse hundene, og den viste alle tegn til å ville "ta meg" om jeg hadde rørt elgen. Mao så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at en hund som stiller seg opp mellom elg og skytter, reiser bust, flekker tenner, knurrer og ser deg rett i øynene ikke er en hund man tar i nakkeskinnet uten å regne med at man ender opp med at den sitter i armen.

Enda mer forsiktig er det grunn til å være om det er en ukjent hund som kommer inn på fallet pga skuddet, eller på sporene fra elgen.

Dette er jo ikke noe ukjent fenomen blant jakthunder.

Jeg har skutt rådyr for både dachs og Basset(labbetuss-typen, husker aldri hele navnet :oops: ) som også har vært hissige mot alle andre enn hundefører/eier.

Slike hunder er ikke moro å skyte for om man ikke er klar over det og hunden ikke viser noen tegn til aggresjon før man prøver å fjerne den. Jeg venter heller i 20-30min til hundefører er på plass enn å risikere stivkrampesprøyte og x-antall sting på legevakten for å ha forsøkt å fjerne bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Så svaret er at om ikke bikkja reagerer posetivt på ros og kansje en godbit, men er agresiv og forsvarer byttet sitt. Så er normalen å vente på hundefører, eller sende ut beskjed til nabovald om å hente loppe sekken så en får gjort opp dyret?

 

Men seriøst, aksepteres virklig agresjon mot mennesker av jakt bikkjer?

Jeg har lært at er ei bikkje agresiv mot folk, så skal det meget gode grunner til for at den skal få slippe avskilting. Men igjen, alt etter settingen man bør vel helst stelle godt med bikkjer som kommer med "andres" dyr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller mer korrekt, bikkjeskinnet har jaget et dyr og når den da finner dyret liggende i skauen så konstaterer den at den har hatt suksess, at postskytteren som sitter rett bortenfor har noe med saken å gjøre er en bagatell som bikkja ikke riktig har fått med seg, den har nemlig null forståelse for sammenhengen mellom kulevekter, utgangshastighet og anslagsenergi.

Det den gjør da er å passe på byttet til resten av "flokken" dens (i dette tilfelle hundefører) dukker opp.

Og selvsagt vil hunden da forsvare byttet mot eventuelle inntrengere.

 

Sånt kan til en viss grad ungåes ved at alle i jaktlaget prøver å bli kjent med bikkja før jakten/drevet starter og på den måten markerer at de er en del av flokken, men det er ikke alltid det fungerer heller.

 

 

Du ville neppe bli særlig blid om en jaktkledd fyr kom brasende inn i stua og gjorde mine til å bemektige seg kaffekoppen og svela du nettopp hadde fått plassert foran deg på stuebordet du heller Vingemuttern. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig helt riktig sagt stykkjunkeren. :D . Det er jo her mye av kunnskapen skorter hos mange jegere som ikke er vant med jakt med hund, spesielt drivende eller stillende hunder. LItt opplysning og åpenhet ville nok gjort at endel slike episoder ville bli unngått.

 

En liten ot :D Har jeg gitt dachsen min mat så har han fått den. Og den blir voktet med livet som innsats. :shock:. Så kan folk mene hva de vil om hvordan han bør oppføre seg osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...